[Originally posted by Edfors]
Mars 2010. Jag såg EDF311 i stockholmstrafiken för andra gången, denna gång tog jag även kort på den! Skrev på annat forum att en dag kanske jag köper denna till min hustru.
Bilen såldes ny av Chevrone till en familj i Djursholm. De arbetade i Upplands-Väsby där jag emellanåt såg bilen utanför ägarens företag.
Hösten 2013, bilen blev till salu via KVD auktionskammare, det var tydligen läge att byta bil! Från KVD ropades den in av kargor här på forumet. Jag visste då att bilen hamnade i trygga entusiasthänder, det kändes skönt. Jag kunde koppla av.
Behovet, eller rättare önskemålet om en nyare LR fortsatte dock gnaga. Vid midsommar 2014 kom det ut en silver D3 V8 i Värmland, verkligen fullutrustad och bra miltal och skick. Denna såldes dock under tiden jag var i Dalarna och räddade en annan medlem som fick haveri på sin Supercharged!
Men så för några veckor sedan kom det ut ännu en fullutrustad D3 V8, en blå. Inte ofta dessa med 7-sits, trippel soltak, bakre AC och bakre diffspärr kommer ut på marknaden, finns helt enkelt inte så många sådana bilar att välja på. Jag ringde på denna samma dag annonsen kom ut, sa att jag skulle komma och titta direkt på morgonen dagen efter då jag hade fullt med jobb samma dag. Döm av min förvåning nästa morgon då bilen redan var såld! För övrigt samma ägare till denna D3 som DO i Stockholm köpte sin P38 av! Ägaren till D3 hade nu förlorat körkortet och det blev svårt att ha en bil utan att kunna parkera om den så ofta som det krävs i Stockholm!
Jag hade även tittat närmare på en L322 i Stockholm, men tänkte, detta inte är MIN bil. Så för ett par veckor sedan kontaktade jag kargor, i jakten för att hitta den rätta bilen. Presenterade för kargor att jag var intresserad att ta över vårdnaden av EDF och ge denna till min hustru som 20-års bröllopsgåva. En vecka senare är EDF hemma. Tack Göran!
Så kanske är det lite tur i oturen att jag återigen kom att tänka på EDF. Vi hoppas nu den ska bli oss trogen länge, för det är ju ändå dock den största modellen av RR som hittils producerats, förutom vissa förlängda specialversioner. L405 är tyvärr trängre i bagageutrymmet.
Här kommer jag skildra denna Range Rovers förehavanden under vår ägo, kanske inte allt, men mycket kommer med, i mån av tid och ork.
Bild som jag fick via MMS av kargor.
På väg från kargor.
Man sitter rätt bra i en LM!
Första natten spenderades i Varberg.
EDF ser ganska fin ut på håll, men tyvärr finns en hel del skavanker vid närmare granskning.
Bromsar och en del andra förslitningsdetaljer är helt slut, men sånt går ju att fixa
PS. Range Rover 2002-2012 går under beteckninen L322 eller LM. LM kommer av att det är koden för dessa bilar i chassinumret, efter det för Land Rover obligatorisa SAL. L322 är den interna LR beteckningen.
[Originally posted by Starberg]
Superfin!
Övervägde också en TDV8 först men tyckte skatten blev för jobbig sen råkade jag snubbla över en 4.4 med rätt spec som kändes rätt så slog till på den istället, men tjejen har ju iofs ingen LR........ÄN....
[Originally posted by Edfors]
TDV8 3.6 går väldigt fint. Låter inte alls som en gammal rak dieselspis. Men jag har ju även kört TDV8 4.4 och vet dessa är betydligt vassare, men man ska ju ha något att se fram emot. Vi siktade på en bensinare, men nu var ju EDF en diesel och då fick det bli som det blev
Första natten spenderades i tryggt sällskap av en S/C från ön.
Kändes tryggt att inte lämna EDF ute helt ensam.
S/C fälgarna har lite annan modell.
[Originally posted by 3888]
Trevligt !
En RR är aldrig fel
[Originally posted by Palle]
Snyggt med vitt.
[Originally posted by Cudman]
Snygg FFRR som du, ehh, frun har där!
Ville bara kommentera nedanstående
Edfors skrev:Vid midsommar 2014 kom det ut en silver D3 V8 i Värmland, verkligen fullutrustad och bra miltal och skick. Denna såldes dock under tiden jag var i Dalarna och räddade en annan medlem
Den dök upp på DO-valsträffen i Dalarna. Vad förvånad jag blev när det plötsligt svängde in en till silverfärgad D3'a, och inte bara det, en V8 dessutom, hur många finns det egentligen? Riktigt trevlig förare hade den också.
[Originally posted by Edfors]
Cudman skrev:Snygg FFRR som du, ehh, frun har där!
Ville bara kommentera nedanståendeEdfors skrev:Vid midsommar 2014 kom det ut en silver D3 V8 i Värmland, verkligen fullutrustad och bra miltal och skick. Denna såldes dock under tiden jag var i Dalarna och räddade en annan medlemDen dök upp på DO-valsträffen i Dalarna. Vad förvånad jag blev när det plötsligt svängde in en till silverfärgad D3'a, och inte bara det, en V8 dessutom, hur många finns det egentligen? Riktigt trevlig förare hade den också.
Tack, trevligt att den hamnade inom klubben!
Här kommer lite fler bilder, lite små skillnader mellan TDV8 och Supercharged. Tycker dock grill och sidevents är betydligt snyggare på S/C. Men helvita bakljus passar nog inte på en vit bil. Det blir till att behålla de med röda bakljus. De ännu tidigare med rött och gult vill jag dock inte ha. Så de som är original på denna får bli kvar.
kargor monterade på den kromade grillen, helt förståeligt, för den grå orginalgrillen med horistonella ribbor är inte direkt snygg.
[Originally posted by #2256-ANDERS]
Passande reg-plåt...
[Originally posted by Edfors]
#2256-ANDERS skrev:Passa de reg-plåt...
Tack Anders
Går ju inte att ha en bil med gammalt skattemärke och bucklig framskylt.
Så båda skyltarna bytes mot den nya typen
[Originally posted by BJG]
Riktigt fin!
[Originally posted by Edfors]
På vägen hem så upptäcktes att det var pyspunka på höger fram.
Denna symbol tändes upp.
Trevligt att vara tillbaks i en RR som skriver ut vad den varnar om i klartext.
Pyspunkteringen kunde snart härledas till en spik i höger framdäck.
[Originally posted by Edfors]
Ägarinnan verkar tagit till sig bilen, hon körde 14 mil igår och hon ville köra längre, med våra Disco's har hon inte velat köra så långt, och inte själv. RR är tydligen andra grejer, var ju 6 år sedan vi sålde P38.
Vår gamla "semesterbil", härligt att ha en V8 igen
[Originally posted by Edfors]
Går bra att fickparkera även om det är en bjässe på 4,972 meter lång och 2,216 meter bred bil. Jämför med en Defender 110" som är 33,3 cm kortare och 37 cm smalare!
I släpljus syns tydligt att nedre delen av sidopartierna är plast och inte plåt.
[Originally posted by Edfors]
Något saknades i bagageutrymmet.
Så det blev inköp och montering av original lastnät.
Förstår inte hur man kan klara sig utan
[Originally posted by Riddarn]
Fin bil Edfors! !
Nu är det bara ett inköp till. .
Stora solisar till frugan.. *hihi*
Hoppas att hon trivs i den och att du kanske får låna om du är
riktigt snäll. ..
Hälsningar från
Uffe och Janne, just nu i Bury St Edmunds