Notifications
Clear all

"Lulle" - en Discovery 4 tid i mitt liv

13 Inlägg
1 Users
0 Reactions
127 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

I februari i år så kom avgörandet. Jag byter min Freelander 2 S "Mulle" mot en Discovery 4 HSE SDV6 vid namn "Lulle".
Mulle hade jag först som tjänstebil och därefter så köpte jag ut den när jag bytte arbetsgivare.

Mulle hade gått 12 100 mil och Lulle hade gått 12 700 mil i februari.

Här är en bild tagen samma dag som jag hämtade ´Lulle. Vi gjorde vår jungfru-resa tillsammans från Jönköping upp till Stockholm. Snacka om skillnad mellan bilarna - och då är inte Freelander 2 någon dålig bil på landsväg.

Bild

Jag har gjort lite saker sedan februari men har inte dokumenterat dessa ännu så fortsättning följer.

Edit: Man skall inte skriva om gamla bilar för då kommer de och spökar...nu är namnen rätt...tror jag. :)


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Grattis! :smt006

Jag antar bilden föreställer Lulle :roll:


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Ah, ja absolut. Fick editera.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Igår fick Lulle arbeta. Dags att mata våra utsättningsänder. 340 liter vete transporterades genom spenaten ner til viltvattnet.
Inga problem för den bilen inte...

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by DiscoKaj]

Skönt med sköna arbetsbilar. :D


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Ett tag sedan uppdatering. Vi börjar från början.

Eftersom jag inte fick med några vinterdäck samt att vintern här i Stockholm varit allt annat än hård så var frågan, vad göra. På Lulle satt ett par slitna sommardäck. Jag hade en resa upp till Lappland för att träna hunden på fjället framför mig, och där uppe var det full vinter.

Började söka runt och fann de sommardäck jag ville ha. Ett par Goodyear Wrangler Duratrac.

Bild

Dessa skulle även kunna fungera för min resa uppåt vintern så sagt och gjort beställde en uppsättning efter en bra offert från Däckia. De skulle levereras i tid innan min resa, om ca en månad fram i tiden.

Väl dagen D, så började jag få en konstig känsla. Ringer Däckia som bekräftar att min däck inte kommit men killen kollar i datorn och enligt Goodyear så är de skickade...alltså borde komma...således killen på Däckia skall ringa Goodyear för att kolla.

Han ringer tillbaka inom 10 minuter och öppnar med "Du vill nog inte höra detta...men...". Det visar sig att däcken är inte alls skickade...faktum är att de inte ens är tillverkade då Goodyear haft extrem problem med sina system. Detta var på torsdagen och jag skulle resa till Lappland på onsdagen veckan efter. En något het och förbannad Paul la på luren, bestämde sig för att ta en tur med hundarna och sova på saken.

Tankarna går, hur i helskotta skall jag göra nu. jag hade bestämt mig för att vänta med vinterhjul, men kanske måste jag revidera planen och punga ut med dessa också. Kollade olika alternativ och då fanns det en del olika options. Då Stockholm-politikerna håller på och tramsa med att införa dubbförbud så var enda alternativet att ha friktionsdäck. Det får senare kompletteras med kedjor - dvs samma setup som jag hade till Mulle - freelander 2:an.

På fredagsmorgonen ringer jag således Däckia och får reda på att de har möjlighet att får fram ett av de alternativ jag tänkt mig till på måndag alltså kommer jag ha däck på bilen men det finns inte chans i världen att hitta lämpliga fälgar tills dess så det blir att använda fälgarna som sommardäcken sitter på. Beställde då fyra härliga Nokian Hakkapeliitta R2 SUV.

Bild

Med korsade fingrar och lätt orolig så ringde telefonen på måndagsförmiddagen - jodå däcken har anlänt enligt plan och jag rullade över för att få skiftat däcken.

Idag så ångrar jag inte detta, för vinterdäcken var fantastiskt fina, både på snö och även isigare partier. Ett grymt grepp och tysta som attan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

DiscoKaj skrev:Skönt med sköna arbetsbilar. :D

Ja, en extremt skön bil. Det sjunker in mer och mer vad denna bil är kapabel till så man börjar förstå varför eländet kostar som den gör.....om kvaliteten håller vad den lovar så är det sannerligen bra bilar....men det får framtiden utvisa. :)


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Några viktiga inköp gjordes även i mars.

Skyddsgaller mellan bagage och baksätet, en gummimatta i bagageutrymmet, gummimattor i baksätet (för detta fanns inte?) samt takräcke beställdes från England.

Galler, takräcke och bagageutrymmesmatta beställdes from Rimmerbros. Bra service, mycket snabb leverans samt välförpackat.

Golvmattorna beställdes från ett annat ställe - som jag idag inte hittar dialogen med - men ser ut som på bilden

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Några veckor senare när jag var hemma från Lappland så ringer jag Däckia och frågar snällt vad de tror om leveranstiden på sommardäcken. Goodyear hade sagt i mitten av maj, men med den dåliga informationen så undrade jag hur mycket där det värt?

Jag får då reda på att mina däck ramlat in i torsdags....bara så där. Glad och förvånad så sa jag att då var det bara att försöka hitta lämpliga fälgar ( som inte ruinerade mig helt...med tanke på den redan stora däckutgiften ). Däckia fungerar bra så jag hade all tid i världen för detta.

Sagt och gjort, startade Googla runt på olika fälgar...men hittade inte direkt vad jag ville ha. Nya LR-fälgar kostade typ 4000 kr styck...inget jag tänkte betala. Alternativa fälgarna var inte snygga eller så hade de ett sämre ET-värde.
Funderade och samtidigt tänkte jag, låt oss söka på Ebay igen. Det var några veckor sedan och kanske hittar jag något som går att leva med. En snabb sökning gav att en snubbe i Englande annonserade ut fälgar för 499 pund. Bilden visade följande

Bild

Dvs något som såg ut att vara helt nya LR-fälgar av utgången äldre design - började ana ugglor i mossen så jag skickade ett mail om det om det verkligen var 4 fälgar för 499 pund? Fick svar inom några minuter - 4 fälgar helt nya 499 pund. Shipping skulle gå på 80 pund. Krav, köpa med Paypal.
Jag höll på att ramla baklänges. Fann mig snabbt, svarade att jag köper dem direkt och klickad in och färdigställde köpet med Paypal. Skickade ett svar att nu var det köpt.
Inom någon timme fick jag "Will ship2day." Detta var måndag förmiddag. Onsdag får jag meddelande från Post Nord - vi kommer imorgon ut med lite tunga saker hem till dig. Kan du vara hemma mellan 12- 17?

Har lite på jobbet så jag förlägger torsdagens arbete hemma. Klockan 17.30 ringer det på dörren av en stressad mycket försenad men glad PostNord-chaufför. Mina fälgar har kommit - på knappa tre dagar från England?! Hur är det möjligt?

Hinner knappt få in dem innanför dörren förrän jag sliter upp kartongerna och finner helt nya LR fälgar! Jösses för totalt 7300 kr frakt mm inräktnat har jag fått något som kostar 16 000 kr.

Ibland händer det....inte ofta men ibland....


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Sådär, nu är det ju bara att få satt på däcken. Fredagen är tokfull så sen fredagskväll börjar jag landa i situationen.

Haken var ju att bilen hade originalfälgarna med vinterdäcken på sig. Sommardäcken hade jag bestämt skulle ha originalfälgarna och vinterdäcken skulle ha de nya fälgarna från England.

Det är lördag, tidig morgon. Däckia hade sagt att kom när fälgarna kommer så hjälper vi dig.
Fälgarna åkte in i bilen, och bilen åkte till Däckia. De hade öppet 10 - 14...samt det var värsta högsäsongen för däckfirmorna nu. Alla skulle byta.
Killarna på Däckia - som var väl insatta i mitt problem samt dräglade gott över bilen, valet av sommardäck samt fälgarna - sa att om Chefen lovat så utför de men eftersom många hade bokat tid så kunde det ta tid. Jag svarade om de trodde att de skulle hinna innan kl 14? "Ja, självklart" blev svaret så jag sa att jag sitter här tills det är klart.

De fick nycklarna och 2.5 timme senare så rullade Lulle ut med fina grova däck på rätt fälg. Vinterdäcken skulle ju ändå sommarförvaras så dessa skulle killarna fixa sedan.

Samtidigt så tog jag ut vinterdäcken från Mulle - någon som vill ha friktionshjul till en Freelander 2 (7 mm däckmönster) - som jag inte lät gå med i inbytet då jag inte fick vinterhjul i köpet av Lulle.

Nu kunde man börja andas ut vad det gällde däcken.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Nu började sommarsemestern och efter att fräschat upp det sista rummet i huset så blev det lite tid åt Lulle-projekt.

Nu skall LED-rampen på så jag har ordentligt ljus till hösten - vintern när jag åker fram och tillbaka till Norrland mm. Som jägare är det ofta orensonliga tider man finns på vägarna samt inte alltid finns det ordentligt med ljus på vägen heller. På Mulle hade jag köpt och installerat ,mha en specialkonstruerad plåt, en VisionX LED-ramp. Rampen samt plåten i rostfritt hade jag sparat eftersom Hedin Bil inte tänkte betala 10 000 kr extra vid inbytet av Mulle.

Bild

Så sagt och gjort. Precis som på Mulle så skulle Lulles lösning vara reversibel, man skall kunna byta fronten mellan sommar- och vinterfront så mycket grubblande gick på hur skulle detta vara möjligt.
Hela framskärmen är ju plast och det gick inte att hitta bra enkla lösningar att fästa i metallramen. Samtidigt har jag ju någon idé om att kanske sätta en vinsch så därför ville jag inte heller förstöra dessa planer.

Efter mycket funderande så började en plan ta form. Plåten som är 2 mm går att få in under frontgrillen men inte hela vägen in mot kylaren utan lite "förstörelse" skulle krävas.

Bild

Maskering med tejp är gjort och snart skulle Fein:en få jobba.

Bild

Så här blev slutresultatet

Bild

Plåten är som ju rostfri och sågning i rostfritt kräver lite grövre saker. Ett minne från när jag försökte för hand såga lite rostfria rör till båten gjorde sig snabbt till minnes och jag gick snabbt över till allas vår vän Google.
Där hittade jag ganska snabbt sågblad till min sticksåg. Det var inget svårt val utan bilen äntrades och resan tog oss till den välsorterade bygghandeln. Köpte två förpackning - totalt 10 blad - vilket visade sig vara mer än förnuftigt för det går mycket mer blad än man tror.

Efter montering, borrande i kofångaren, kapande av skruvar mm så blev första steget i monteringen klar.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by cryptonica]

Så, då kom jobbet att koppla in elen.

På förra bilen så kopplade jag endast in mig på kabel som tänder helljusen men då denna LED-ramp är så otroligt ljusstark så att det ser ut som man kör i ett vitt täcke om det är snö eller dimma så vill jag nu kunna välja om den skall tändas tillsammans med helljusen eller inte genom att ha en switch inne i kupén. Jag bestämde att den skall helst sitta på den vänstra panelen där alla andra ljusreglage och knappar sitter.

Jag började med att demontera höger lamphus och då frilades allt hur snyggt som helst. Hittade två fina jordskruvar dit jag kopplade både minusen från lampan samt relät.

Bild

Relät satte jag så högt upp jag kunde för att vattensäkra. Hels hade jag sett att den fick plats inne i ellådan men då jag inte har någon tång för att krimpa om kabelskorna i hållaren så valde jag att sätta den så här tillsvidare.

Bild

Resten av dragningen av lampkablen var rakt fram. Jag öppnade ellådan och kopplade in +-kabeln till lampan på skruven i säkringsboxen. Den egna säkringen ligger utanför säkringsboxen men väl skyddad innanför ellådan. På så sätt slipper man också en massa kablar på kabelskon på batteriet vilket underlättar om man måste ta bort dessa av någon anledning.

Bild

För att tända relät så kommer jag haka på mig på lampkabeln till helljuset då jag har halogenljus där även på Lulle. Dock så för att få det vattensäkrat (jag vet, jäkla tjatande men iaf) så hörde jag med David på Pikab om de hade tips på sätt och koppla in detta säkert. Han tipsade att de brukar gå in i lampan och fästa där. Valde att nu när jag skall uppgradera kartorna i navigatorn så får de fixa den tråden så blir det bra samt lamphuset kommer fortfarande vara demonterbart.

Däremot krävdes lite mer tanke och arbete för att få in två kablar som skall gå till den lilla switchen i kupén.

Det skall ju vara vattensäkert och hittade en ingång in i bilen från motorutrymmet på vänstersidan i lådan hittade jag ingången som hade en fin damask omslutande sig. Tog en dragtråd och lyckades med lite envishet att få igenom den utan att skada gummipackningen. Så här ser det ut inifrån

Bild

Därefter fortsatte jag helt enkelt med dragtråden och körde igenom den i kabelrännan närmast rutan. Fint gjort Landrover! Gick hur smidigt som helst.

Bild

Inne i bilen fick jag ut panelen med en sådan där plastdemonteringsgrunka. Hittade sådana på Biltema. Ganska dålig kvalitet på spetsarna men va fasen jag gör ju inte jobbet varje dag så de funkar utmärkt för detta arbete...kostade väl typ 50 kronor när jag köpte dem till förra bilen där jag fick riva mycket mer inredning när jag installerade en 3-parts navigationsutrustning....men det är ju en annan historia.

Här är panelen utplockad och kablaget draget.

Bild

Som man ser är det inte bara kablar in i knappar och reglage utan det sitter ett kretskort i den rektangulära delen bakom panelen. Det gjorde att jag inte kunde sätta switchen vid ljusnivåreglaget utan längs till höger. Synd, men ja ja det har gått förvånansvärt lätt ändå.

Jag köpte den minsta brytaren jag kunde hitta på Biltema och gjorde en mall i tunn plast. Ritade ut samt använde Fein:en igen samt skruvdragaren med 1.5 mm borr för att göra ett rektangulärt hål. Efter lite filande så satt det som smäckt.
Switchen har en grön lysdiod som tänds när switchen är "till" om man sätter en minus-kablen på tredje stiftet.
Började leta lämplig jordning och tog en av muttrarna som sitter i den rostfria grunkan runt rattstången där den går ut i motorutrymmet.

Med det klart så gjorde jag ett funktionstest genom att lägga relä-tändkablen på pluspolen, tryckte på switchen och voila "Varde ljus!".

Så här såg Lulle ut innan uppgraderingen respektive efter samt en bild på hur switchen blev monterad när allt blev klart.

Före:

Bild

Efter

Bild

Switchen på panelen

Bild

Ringde därefter Pikab och bokade uppgradering av navigationskartor samt inkoppling av tändtråden till relät.

Navigationskartorna kan jag tyvärr inte uppgradera själv då jag har en 2011:a. Från 2012 så steg även Landrover in i 2010:talet och fixade så man själv kan uppgradera dessa....typiskt!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by #252]

Kul att se hur man kan göra, när man skaffar modernare LR .
Bra beskrivet med bilder. :smt006


   
SvaraCitera
Share: