[Originally posted by erikivan72]
Lägger ändå ut bilderna jag har på min nyhemnkomna bil här. Hoppas på lite tips. Lyssnar gärna på alla råd jag kan få, eftersom jag aldrig skruvat eller svetsat i en sådan här bil förut.
]
[attachment=3
Tror att det finns en hel del att göra, men är osäker på exakt hur mycket. Känns som om man får börja slipa/blästra och borsta innan man vet hur långt gången ramen är.
Tacksam för tipps till en nybörjare!
- Manage Attachments
[Originally posted by boostofta]
Ser fin ut, de gamla har bättre stål i ramen, så de rostar lite mindre. Min 1961a är riktigt fräsh för att snart vara 50 år
Men några lagningar är där ju
Är det bensin eller riktig motor i den
[Originally posted by jägaren]
[Originally posted by LEIF #3183]
Av det lilla man ser på bilderna ser den ju riktigt fräsch ut. Det finns en massa tips och idéer om man botaniserar lite i serietråden, eller här i "våra Land Rovers". Ska du plocka ner den eller hoppas du att det räcker med grundlig service?
[Originally posted by erikivan72]
Bakersta tvärbalken består mest av lera, och lite rost. Måste bytas. Annars är det mest batterilådan under förarsätet och en riktig service. Osäker på om däcken går igenom besiktning. De är rätt spruckna.
Tänker försöka hålla den rullande, och fräscha upp den eftersom. Mest på grund av pengarna.
Misstänker också att det är som med hus; man blir aldrig riktig färdig.
[Originally posted by kinle]
erikivan72 skrev:Tänker försöka hålla den rullande, och fräscha upp den eftersom. Mest på grund av pengarna.
Misstänker också att det är som med hus; man blir aldrig riktig färdig.
Nog e det så alltid
[Originally posted by erikivan72]
Fått igång bilen idag. Krävdes lite handpåläggning eftersom den stått ett tag, och det är runt -10 här i Örebro.
Bromsarna kräver som väntat lite arbete. Annars verkar den hyfsad. Till och med lamporna var fräscha runt om!
[Originally posted by Palle]
Riktigt fin. Grattis !
[Originally posted by erikivan72]
Jag har varit ute och tagit bilder på lilla LR idag!
Gissa hur tung kompressorn är, jag har faktiskt ingen aning förutom att den är tung - riktigt tung.
Vet någon var påslaget till glödstiften kan sitta är jag tacksam. Inte för att jag tror att de fungerar. Sitter seriekopplade i eländet... suck. Som på gamla sur-mercor från tidigt 70-tal.
- Manage Attachments
[Originally posted by Pelle]
Vilken instrumentpanel det är Inga borrhål för extraknappar
[Originally posted by boostofta]
På min sitter det inbyggt i tändlåset, du har ett svårkänt läge precis innan den klickar till startmotorn, prova med testlampa om det kommer ström.
Alternativ 2, följa kablar
[Originally posted by erikivan72]
Eventuella extraknappar kommer att sättas upp någon annanstans än i nyupptagna hål på instrumentbrädan.
Har inga större krav på original, men vill inte heller förstöra det som är orört i onödan.
[Originally posted by erikivan72]
Yes!
Har fått en massa delar från det brittiska ö-riket i torsdags!
Tänkte börja titta på bilen till veckan.
1:a åtgärd blir att sätta in konverteringen för glödstift, laga gasreglaget och serva motorn. Och hoppas att den startar hyfsat lätt efter det.
Sedan får jag gå lite på känsla därifrån i väntan på att 1/4-chassit dyker upp.
Å andra sidan räckte ett vanligt a4-papper precis till min lilla "att göra" lista
[Originally posted by erikivan72]
Lovar att lägga upp lite bilder eftersom. Tänkte ha med kameran hela vägen för att försöka dokumentera bilen.
[Originally posted by boostofta]
Ja gör gärna det, är så himla kul o se andras projekt