[Originally posted by erikivan72]
Bytte glödstift igår. Bilen startade nästan efteråt, utan motorvärmare. Batterierna sade tyvärr ifrån. Och startmotorn. Den hängde sig och slog inte av förrän jag kopplade bort batteriet.
Pratade med en gubbe på jobbet idag, och han menar att det antagligen är skit i motorn. Litar på honom - han har hållit på med traktorer och maskiner i 40 års tid.
Alltså blir det en punkt till på min "att göra" lista; demontera startmotor och ordna till den.
Fick också ett mejl från Lrseries.com idag. Har pratat med dem om ett 1/4-chassi. Deras vanliga fraktbolag ville ha 500£ för att ta det!
Tydligen var det inte bara jag som fick skrämselhicka, för mejlet från Lrseries var också ganska uppskrämt. I alla fall - de hör av sig när de kollat runt lite.
Annars får jag ringa 4X4 eller någon annan i Sverige. Så dyrt kan det väl ändå inte bli? Jag menar 500£! Plus de 180 som delen kostar. Hm...
Glömde tyvärr att ta kameran igår.
En sak till; har plockat isär en av vindrutetorkarmotorerna. Det var bara gammal skit som fått den att fastna. Nästa gång jag meckar tänkte jag koppla på lite ström och se om den fungara nu.
I så fall var det inte mer än 15 min jobb att ordna upp den lilla rackaren.
[Originally posted by Edfors]
Ett alternativ är att frakta via Mark Jennings http://www.markjenningsab.se/
[Originally posted by erikivan72]
Är det problem med forumet? Försökte lägga ut ett inslag i eftermiddags, men det kom bort av någon anledning.
I alla fall:
Har bytt till parallelkopplade glödstift nu. Fick nästan igång motorn, förutom att startmotorn hängde sig när batterierna började tröttna. Satte inte ens i motorvärmaren innan, utan ville bara prova om jag fick i gång glödgningen. Och nu fungerar det! Det sitter ett halvsteg på startnyckeln, men förut tändes inte lampan när jag försökte.
Dessutom bytte jag en kul-koppling på gasreglaget alldeles vid pumpen som min svåger lagat med naj-tråd. Det fungerade också, men den lilla armen kostade inte mer än ett par pund.
Glömde tyvärr kameran inne. Skall försöka komma ihåg den nästa gång.
Jo - jag har plockat isär ena vindrutetorkarmotorn också! Den var som väntat full med skit. Tänker rengöra den nogrannt och sedan provköra det lilla underverket någon dag när jag känner för att sitta på bar-stolen vid bänken i garaget.
Så det går sakta framå!
[Originally posted by erikivan72]
Glömde att berätta om lrseries.com i sista inlägget. De har mejlat ett pris på frakt för ett 1/4-chassi med deras vanliga fraktbolag; 500£!!!!!!
Till och med snubben som skickade mejlet tyckte att det var sjukt dyrt. Han skulle återkomma när han hittat en mer rimlig frakt från något annat bolag.
Någon som vet vad ett sådant kostar av tex 4X4, Kastell eller någon annan här hemma i Sverige tar för ett sådant? Tänkte annars ringa och fråga runt i morgon, onsdag.
Gött - snart går bilen!
[Originally posted by Pelle]
Gör som Patrik föreslog.
Mark Jennings kör en frakt i Feb och du kan säkert få plats där.
han bor i sverige ; tel; 016-354451
Annars kan jag tänka mig att hämta det för 500GBP
[Originally posted by erikivan72]
4x4 ordnade det. Pratade med dem igår eftermiddag
[Originally posted by jägaren]
Bra att det löste sig
[Originally posted by LEIF #3183]
erikivan72 skrev:Eventuella extraknappar kommer att sättas upp någon annanstans än i nyupptagna hål på instrumentbrädan.
Har inga större krav på original, men vill inte heller förstöra det som är orört i onödan.
Det finns "original"-konsoler för extrknappar. Jag har ett par stycken sådana plåtar som matchar instrumentpanelen, men jag kommer tyvärr att ha behov för dem själv. Men det finns alltså riktiga grejjer för det där lilla extra!
[Originally posted by erikivan72]
Just nu gruvar jag mig för att starta motorn. Det verkar vara skit i bränslet. Sist jag böt bränslefilter (på king-caben i december) frös jag nästan fingrarna av mig. Buhhh.
[Originally posted by erikivan72]
Hoppas på ett 1/4-chassi. Britpart har dem tydligen runt 15 mars, vad jag förstår. Någon som har en liggande? Fast kristallerna i min svetsskärm fungerar ändå taskigt när det är för kallt.
Jag funderar på att starta motorn någon dag, men det är fortfarande skit i bränslet... och det är kallt att spola ur tanken, byta filter o lufta ett system just nu.
[Originally posted by Samuel]
Ett härligt objekt! Som tidigare nämndes var det en riktigt fin instrumentpanel, tycker ibland det är lite mkt "lull lull" på min serie III. Svag för SII.
[Originally posted by erikivan72]
Det var omöjligt att låta bli i eftermiddags - jag försökte starta min fina bil. Bytte bränslefilter och luftade hela bränslesystemet under tiden som motorvärmaren fick jobba lite. Tror ni att den startade efter det?
Farsan är övertygad om att jag måste bort med matarpumpen för att rensa membranen i den. Misstänker att han har rätt.
[Originally posted by erikivan72]
Glömde:
Jag mixtrade lite med bilen förra fredagen. Tänkte byta bränslefilter. Dock:
När jag satte i batteriladdaren började den brinna! Säkringen i apparaten gick inte, utan det kom istället en tjock - vit - rök ur den.
Jag drog naturligtvis ur kontakten och plockade bort den från bilen. Batteriladdaren var riktigt gammal, så jag satte i kontakten igen med laddaren säkert placerad på marken en bit från bil och garage. Hoppades att det skulle komma lite lågor.
För att göra en lång historia kort så gick säkringen i garaget innan det blev någon riktig eld.
Nu har jag en ny laddare från B....Tema.
[Originally posted by erikivan72]
Ok - nu har jag bytt matarpump. På fredag tänker jag starta bilen om det så blir det sista jag gör. Eller nått.
Åtminstone tänker jag försöka på allvar. Vill ha igång motorn för att kunna bedöma om den måste isär innan jag börjar svetsa chassit.
[Originally posted by boostofta]
Hur gick det? Fick du start på henne?