Då Range Rover utvecklas till en lyxig limousin med terräng kompetens så ökar skillnaden mellan den och One Ten/Ninetys mer praktiska inriktning. Mellan dessa modeller ser man att det finns alternativ från de japanska tillverkarna och man beslutar sig för att själva erbjuda en modell som täcker upp den växande marknaden för människor med en aktiv livsstil. Då resurserna är begränsade väljer man att bygga vidare på Range Rovers chassi hellre än One Ten som inte har lika bra vägegenskaper och komfort. 1989 ser så Land Rover Discovery dagens ljus.
Första året kommer en tredörrars modell som delar många komponenter med Range Rover men man har valt att göra bilen långsammare och med en lägre utrustningsnivå för att inte konkurrera med densamma. Två typer av motorer erbjuds. V8 bensin 3528 cm³, 147 hk vid 5200 r/min, 260 Nm vid 2800 r/min och 4 cylinder turbo diesel 2495 cm³, 112 hk vid 4000 r/min, 264 Nm vid 1800 r/min denna motor får namnet 200Tdi. Redan följande år kommer fem dörrars version samt att V8:a motorn får insprutning istället för förgasare.
Utvecklingen av Discovery följer hela tiden efter Range Rover som får vara först med det mesta. Automatväxellåda kommer 1992 till V8:an och 1993 till Tdi och under detta år följer även en större version på V8:an på 3947 cm³, 182 hk vid 4750 r/min, 312 Nm vid 3100 r/min. Ett tredje motoralternativ blir 2.0 Mpi, denna motor kommer från Rover personbilar men trots sin konstruktion med 4 ventiler per cylinder så lider den av sin lilla cylindervolym och har ett betydligt lägre vridmoment, så mycket att man ändrar utväxlingen from 1,222:1 till 1,41:1 och automatväxellåda går inte att välja till. 2.0 Mpi är på 1994 cm³, 134 hk vid 6000 r/min, 186 Nm vid 2500 r/min.
Discovery har blivit en verklig succé med en produktionstakt på över 35000 bilar per år. Bästsäljaren är försedd med Tdi dieselmotor, den står för över 80 procent. Discovery har nu funnits i fem år och den första stora uppgraderingen kommer 1994 med förändringar av både motor och kupé. Ny instrumentpanel med förbättrad ventilation och krockkuddar introduceras. Enligt reklamen så uppgraderas 208 motorkomponenter och den nya dieselmotorn får namnet 300Tdi och har kvar samma cylindervolym på 2495 cm³, 113 hk vid 4000 r/min, 265 Nm vid 1800 r/min. Till det yttre kan man bland annat se skillnader på grillen, framlyktor, blinkers och baklyktor. Den nya versionen blev mycket väl mottagen och försäljningen nästan fördubblades för 1995 och tillverkningen fortsätter till 1998 då en ny modell tar vid.