Notifications
Clear all

Byte av swivellager, ny metod ?

12 Inlägg
1 Users
0 Likes
46 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ja nu har tiden kommit för att byta swivellager...

(däck, skivor/ok, kardaner, panhardstag, styrdämpare, styrleder och bussningar i bärarmarna samt hjullager och styrarm är nu bytta...men fortfarande vibrationer)

såg på en video ett "enkelt" sätt att byta swiveltätningen utan att demontera hub/lager/axel osv...lossade "hela paketet" swivelball från axletube och vips så bytte man tätningen enkelt och snabbt 🙂

Någon med erfarenhet av att byta över och under lagren samtidigt ? Kanske lite svårt med vågmetoden för att veta hur hårt (rätt lagerspel) som det skall vara...på känn ? eller...

ser ut att vara väldigt noga...på videon som visar på lagerbyte på "vanligt" sätt, sitter swiveln i skruvstäd och den klassiska vågen avgör att schimsning till uppnått värde uppnås...på samma video monterar man lagren med hammare...det skulle lagermontagekursernas lärare sett 🙂

Tacksam för tips !
/Denis


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Den där snabbmetoden är nog bara värt att använda om Du endast vill byta packningen. Vid lagerbyte skulle jag åtminstone gå den 'vanliga' vägen. Japp, det är mycket jobb. Själv har jag aldrig lyckats riktigt med vågmetoden, utan förlitat mig på känslan (vilket hittills fungerat bra).


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för inspel Johannes !
ja vad kan hända om lagerspelet blir lite "för litet" ? ingen större rotation i swivellagren precis...
och kunde du härleda vibrationerna till slitna swivellager ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

fler som bytt swivellager ?
erfarenheter och swivelorsak till vibrationer ?
lagerglapp osv...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har bytt både på Serie 2 och Defender. Seriebilen vandrade över vägen i sidled. Kunde flytta sig 50-100 cm i sidled utan att man rört ratten. Det var läskigt. Svivellagren för ena hjulet var totalt slut. Defendern hade kraftiga vibrationer i ratten vid 90-100 km/h. Orsaken var stort glapp i ena hjulets swivellager.
Det stora jobbet var att få loss alla skruvar, vissa rätt rostiga och satt som berget. Och sen blir man extremt kladdig av gammal olja/gammalt fett. När man väl fått loss swivelhusen upplevde jag inte själva lagerbytena som speciellt svåra. Återmontering med digital fiskvåg gick bra (skulle INTE ge mig på att göra det "på känn", vågen är betydligt bättre och enklare).
Slutsats: många timmars jobb p.g.a. fastsittande skruvar (90% av arbetstiden) men egentligen inte särskilt komplicerat och väl värt besväret. Båda bilarna blev oerhört mycket trevligare att köra.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack !
låter bra...liknande vibrationer i vår Defender...ska bli skönt att slippa vibrationerna...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

en utmaning är det dock...ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken...men hylsan är alldeles för lång för att ens prova...specialverktyg antar jag ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Ringnyckel fungerar utmärkt 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

vill "kugga över" rostangripna skruvar...kollade iaf övre lagret som ser bra ut, inga saknade rullar eller synliga deformationer på "axeltappen"... svårt att kolla glappet...knappt kännbart när man tar tag i hjulets över/underkant...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

en utmaning är det dock…ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken…men hylsan är alldeles för lång för att ens prova…specialverktyg antar jag ?

Ringnyckel 9/16” med förlängare, lägg gärna lite värme på så går det mycket lättare.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

en utmaning är det dock…ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken…men hylsan är alldeles för lång för att ens prova…specialverktyg antar jag ?

Ringnyckel 9/16” med förlängare, lägg gärna lite värme på så går det mycket lättare.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

tackar för tips...får repa nytt mod så skall det bli förhoppningsvis bli bra 🙂


   
SvaraCitera
Share: