Notifications
Clear all

Problem med tändning vid start

8 Inlägg
1 Users
0 Likes
70 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Motorn misständer vid start sedan glödning skett. Glödlampan lyser som den ska men störning uppstår ändå. Har även fått driftstopp på tomgång efter start. Detta problem uppstår vid kallstart men även vid start efter 30 min dieselvärmare. När motorn är helt arbetsvarm är det borta men kan återkomma om bilen stått avstängd ett tag.
Detta strul har jag haft sedan jag tillfälligt bytte från blankdiesel som jag alltid tankar (Skogs/Skelleftebränsle) till OKQ8 Goeasy under en semesterresa till Stockholm i somras.
Vid återgång till blankdiesel och efter en storflaska injectioncleaner var det tillfälligt bättre men har alltså nu återkommit utan bränslebyte. Kan detta bero på något dåligt glödstift? Är det lika bra att göra ett byte av samtliga? Har i så fall någon ett produktnummer så att jag kan köpa rätta stift?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

https://www.island-4x4.co.uk/heater-glow-plug-tdci-puma-lr029960-p-37565.html
https://www.island-4x4.co.uk/heater-glow-plug-puma-beru-lr004377-p-36233.html
https://www.island-4x4.co.uk/heater-glow-plug-puma-britpart-lr004377-p-36232.html
https://www.island-4x4.co.uk/heater-glow-plug-puma-denso-lr004377-p-22866.html

hittade dom här vid en snabbkoll... finns ju fler leverantörer!! köpte skälv från trodo.se till Freelandern...
men den är väl inte samma som pumans 2,2 eller??
hittade iallafall en till 2,2... och 3 till 2,4...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kan vara VCV också, symptomen verkar stämma och det är ett vanligt fel. Delen heter LR009837 till en 2.4


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tackar,
Har fått hem glödstiften och väntar på nya insugspackningar som inte var så lätta att hitta. Sen blir det byte.
Om fel kvarstår gör jag även bytet av tryckreglerventilen.
/ Olle, Vittangi


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej igen i denna tråd om tändningsproblem.
Jag bytte glödstift och tryckreglerventil i vintras och har haft bra starter sedan dess. Har dock hört som en störning och lite cylinderknack vid vissa starter, särskilt vid kallstart.
Nu i helgen hade jag åter en rejäl tändningsproblematik vid start av halvvarm motor. Körde utan att stänga av ca 8 mil.
Bilen stod sedan till idag måndag då jag skulle starta igen. Körde först dieselvärmaren 30 min och sedan var det helt omöjligt att få tändning.
Lampan för glödning lyste först men sedan inte.
Kollade alla säkringar och en del kablage mm.
Inget hjälpte. Inte ens försiktigt med startgas.
Bilen startade först vid bogsering och kördes sedan 8 mil hem igen.
Får alltså diesel.
Tändningen fungerar igen direkt efter avstängning med varm motor.
(Bränslefilter byter jag vid varje 1000 mil.)
Vad kan ha orsakat tändningsstrejken idag?
Nämnas kan att jag har felkoder på luftmassan varje år trots att jag bytt mätaren ett antal gånger. Har slutat byta den och tar bort koderna före besiktning… Kan detta ändå påverka vid tändning? Felkoder P1102 och P0100.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej
är det någon som har en tändfördelare till Rover V8 motor till salu ?
tel:0707-965316


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag tar tråden vidare i det ämne den skapades för och är tacksam Kjell, om vi kan hålla oss till ämnet och bilmodellen.
Idag startade jag utan problem med helt kall motor. Glödning normal.
Blivit rekommenderad att byta ut ett par givare för att börja utesluta felmöjligheterna.
Kamaxel- och vevaxel impulsgivare beställda.
Knepigt med osynliga fel.
Kommer att rapportera här om hur det går efter bytet av givarna.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag har nu kört en tid med start utan problem vid kall motor. Undvikit att stänga av motorn och klarat mig på så sätt. Upptäckte att det gick att starta även en halvvarm motor genom att sitta i bilen och och trycka på fjärrkontrollens pålarmning en gång. Detta får mig att misstänka att startspärren fortsätter att vara aktiv vid start av bilen och måste slås av via fjärren.
Det var alltså inget som hände då jag vred om nyckeln. Jag tryckte på fjärrens låsknapp och sedan startade bilen.
Är det någon som har haft upplevt detsamma?


   
SvaraCitera
Share: