Problem med ljuset ...
 
Notifications
Clear all

Problem med ljuset på Defender

10 Inlägg
1 Users
0 Likes
53 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!

Vi har en Defender TD5 90 1999 som återigen fått problem med ljuskontskten!
Förra gången dog halvljuset och det gjorde det nu med men vi lyckades lura igång det på ett mellanläge mellan parkerings- och huvudbelysningsläget eftersom vi var på resa.
Men nu även parkeringsljusläget dött så nu är det bara det tilltrixade mellanläget som egentligen inte finns som funkar!

Jag har hört att ljuskontakten inte tål att man installerar extraljus utan att man gör nåt särskilt först, tål inte kontakten en släpvagn med många lampor heller!?

Vad gör jag åt detta problem?
Att behöva byta ljuskontakt efter varje resa med släp eller när jag fått extraljusen inkopplade är inte särskilt praktiskt!

Vänliga hälsningar: Gunnar Engblom med Defendern Elisabeth.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Släpvagnen bör inte påverka. Dock extraljusen. Det viktiga är att koppla in dem med relä så att inte all extra ström de drar också måste gå via spaken.

På min Disco använde jag mig av en färdig kabelsats som gör att all ström även till ordinarie lysen går via ett relä, så inte heller den behöver gå via spaken.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Palle!

Extraljusen är inte inkopplade än, så det felet kan det inte vara.

Däremot hände detta med ljuskontakten vid båda tillfällena under eller efter körning med hyrsläp från Preem, biltrayler med många lampor på så jag tänkte att detta kanske är anledningen till att bilen äter ljusomkoplare...

Någon mer som har nån analys, erfarenhet eller tips i ärendet?

/Gunnar.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

hejsvejs,

vi har haft samma typ av problem men avhjälpte det hela genom att vi kopplade "extraljus" reläer till både halv och helljus(samt extraljus) och naturligtvis bytte vi till en ny ljuskontakt... så nu fungerar det fin fint...alltså då är det bara "styrströmmen" som går genom kontakten...

lycka till

Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Titta gärna på uttaget till släpvagnen, det kan vara så att uttaget inte är i bästa skick!

 

Robert


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kan vara detta fel också. Kopplingarna under instrumentbrädan, i mitten ovanför säkringscentralen.
Har nån varit lika listig och kopplat in mer än lyset på samma härva typ elvärmesäten så tar det stryk.
Mina har nog varit brända/glapp i fler år och spökat.
Svart ibland nån gång sisådär olämpligt.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej.

"Lånar" tråden lite då jag har ett liknande problem med ljuset på en Puma.

Det finns spaltmeter att läsa om problem med ljuset på en Defender men tyvärr har det inte hjälpt mej..
Därför tänkte jag höra om det är någon som råkat ut för samma sak o är bättre på bilelektronik än vad jag är (det är iofs. snart gjort)? 🙂

Jag har alltså en Puma 2013 o har vid tre tillfällen sen jag köpte bilen råkat ut för att belysningen slocknar när jag kör.
All "ytterbelysning" och även instrumentbelysningen svartnar (blinkers, broms o dimljus fungerar), dock kan jag fortsätta köra vidare genom att föra belysningsbrytaren hela vägen framåt och på så sätt få halvljus o helljus att fungera.
Efter ett par timmar/över natten så har funktionen återgått till det "normala" igen och allt funkar igen som vanligt.

Har nu då det hände 3:e gången dragit slutsatsen att det är när jag kör med värmen på i bilen en lite längre stund (+15-20 min), dock NU med tillägget att ljuset ej kommit tillbaka som vid de 2 tid. tillfällen problemet uppstått.

Har som sagt läst om liknande fenomen på alla möjliga forum och har således inhandlat de komponenter som berörs av belysningen (iaf. de som jag läst mej till) dvs. ny ljusvippa och blinkers/helljus/tuta och passade även på att byta wiper brytaren.
Detta skulle var mkt. enkelt att byta enl. den forum/youtube info. som finns att tillgå.
Dock var det inte riktigt så enkelt då det gjorts några smärre ingrepp så det var inte bara plug and play som jag trodde..
Kopierade det som gjorts (något med halvljuset kanske??) efter inhandling av nya flatstift o lödtenn..
Tyvärr så kvarstår problemet och jag har helt slut på ideér..
Har kollat alla säkringar o bytt 1 säkring till tutan som troligtvis gått under fredagens/lördagens försök till lösning.

Har någon haft liknande problem och löst det eller om någon har ett förslag på lösning så vore jag mycket tacksam.
Eller om någon har koll på en bra verkstad/handyman (bilel) i närheten på Gbg./Orust så tar jag gärna emot förslag, för nu har jag tappat tron på att jag kan lösa detta själv... 🙁

Hade tänkt mej besikta bilen inom kort men som det är nu så är det inte så stor idé..

Med vänlig hälsning,

Micke.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej har också en Puma med liknande fel har du hittat något nytt ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej..

Ja, efter blod, svett..
Har bytt ut halvljusautomatiken mot en ”ny” enhet och nu funkar det som det ska iaf. sen nån månad tillbaka..
Verkar vara glapp i elektroniken i ”den (EB 706), lödde om några komponenter som det var glapp i , funkade bra en månad el. så men så kom problemen tillbaka..

Hoppas att detta kan bespara dej tid och frustration..

(PM:a om jag kan vara till hjälp..)

Med vänlig hälsning,

Micke.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Enligt min erfarenhet (Defender -98, 300tdi) finns det TVÅ saker som spökar när det gäller belysningen:
1) Ljusspaken. Den blir dålig för att all ström till strålkastarna alltid går genom den. Lösningen är att göra som Denis och Palle beskriver ovan. Låt all belysning med större effekt (halvljus, helljus, extrastrålkastare) gå via relä så att spaken bara styr reläna.
2) Svarta lådan = halvljusautomatiken = EB706. Den har orsakat de mest kuriösa fel på min bil. En av anledningarna är att den bl.a. styrs av generatorns tillstånd (laddningsförmåga) vilket i sin tur kan bero på varvtal, belastning, kol/regulatorstatus m.m. Den lösning jag varmt rekommenderar är att helt ta bort denna låda och sköta ljuset manuellt. Jag har gjort det på min Defender och har sedan dess aldrig haft några problem.

Kombinerar man de två problemen kan man få beteenden som saknar all logik och man blir vansinnig. Men det är ju faktiskt ganska lätt åtgärdat tycker en motströmsgubbe som tycker att ALLT ska vara manuellt, inte automatiskt, på en Defender.

Mvh Stefan


   
SvaraCitera
Share: