Körde i diket när det var ishalka för ett par veckor sedan och fick bärga upp bilen. Åkte till verkstaden som sade att den behöver en hjulinställning. Bytte samtidigt bromsar och kamrem.
När jag körde från verkstaden så rasslade det från handbromsen och jag tänkte att det var pga att det var pga nya bromsarna.
Nu säger verkstaden att motorn till handbromsen är trasig. Är detta en slump att det krånglar precis efter dikeskörningen eller efter byte av bromsarna?
Med vänlig hälsning, Helena
Att byta bromsar är lite ospecifikt, vilka bromsdelar byttes? Det man kan säga är att felmonterade, feljusterade eller kärvande handbromsbackar i bakhjulen kan skada handbromsmodulen (där motorn är en del).
Handbromsmodulen går ofta att reparera istället för att byta. Är verkstaden du anlitar kunniga på LandRover? Om inte låter det som du behöver byta verkstad till en som kan dessa bilar
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
När verkstaden bytte din yttre kamrem så byttes inte den inre vid torpedväggen , skulle jag tro. Om denna inre rem går av så stannar din motor och verkstaden får dig att tro att nu är motorn kaputt, men så är inte fallet den bara stannar (info från en seriös verksta) .De bör båda bytas samtidigt men ingen sådant meddelas till kunden och verkstaden kan sen blåsa dig på stora summor när den går av ...För om de vet att remmen gått så byter de den till kostnad av en ny motor om du har otur...
Inre remmen går att byta med motor på plats men många gör det inte för de offererar att motorn ska plockas ut, så då vill man inte offerara korrekt eller vill inte utföra arbetat eller inte kan eller kunden ser för stor kostnad...
Bytt bromsarna är det alla fyra? Nya klossar farm samt backar back? Är de bak rätt installerade för detta kräver rätt varv ställ skruven och fininställning på lilla skruven. Oftast så är inte materialet slut men armarna har rostat ihop och leder till att hela motorenheten inte orkar dra eller släppa, dvs dålig service leder till detta.
Har vajern monterats rätt kan man undra? Fanns inte felet innan så har din mekaniker gjort något fel om du frågar mig. Som sagt det finns en del fallgropar där bak...svår att sia vad.
Drar du åt handbromsen och den skriker så skulle jag ställa in backarna och göra detta korrekt.
Lycka till, D4 for life
@1784 Tack för svaret. Skulle bytt på Sams, men så körde jag i diket och ville inte köra så långt med bilen då den vibrerade. De verkar ha lite koll. De skruvar inte så mkt med Land Rover, men han skulle försöka plocka loss den först och se om den går att reparera den, om den inte är helt trasig.
Tack för infon….Detta är gjort, vet dock inte om det är 2 remmar, utgick från att de ingår i satsen.
@6410
Den yttre som kalla kamrem är längstmed kylaren. Den andra remmen som bör bytas samtidigt är en rem som sitter vid torpedväggen, dvs att du har samma motor som jag.
Går den inre så går inte motorn sönder, allt bara stannar och du kan nu bli grundlurad av ...
Lycka till.
Enligt kvitto har de bytt handbromsbackar och det ligger nära till hands att misstänka att något gick fel i den operationen (vajer som inte hakade fast ordentligt t.ex.) vilket gjorde att motorn gick för långt och låste sig, alt rensade kuggar. Men givetvis svårt att bevisa/argumentera om. Det man kan säga är att motorn/modulen håller väldigt länge och sällan går sönder om allt är som det ska ute vid hjulen.
Bra om de försöker laga modulen, det borde hålla nere kostnaden och hoppas att de också medger ansvar för felet och tar kostnaden för lagningen.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver