Hej, håller på att byta ut handbromsmodulen, nya skivor, nya ok, nya backar, nya inner belägg. Min fråga är 1 när man besiktar bilen tar de i handbromsen i låg fart? 2 Ska man kunna göra detta i huvutaget? 3 Är detta något som påverkar modulen negativt då det är plastdrev inuti.
Jag hävdar att detta görs i Sverige men min kompis från England säger att detta är fel och ska inte göras och hänvisar till plastdreven och att det kommer fallera om man gör så..
Tacksam för svar då jag vill prova detta under låg hastighet och han påstår att detta ska inte göras. Har du anläggning och bilen står så räcker detta... Hmmmm?
Handbromsen är även en nödbroms, fallerar vanliga bromsen kan du använda handbromsen för att stanna bilen. I LR's procedur för att bädda in nya handbromsbackar ska man mha handbromsen stanna från 30-35km/h 10ggr. Dvs det är helt OK att använda handbromsen när bilen rullar. Plastkuggarna sitter ju inte ute i bromsarna utan vid motorn, så de gör samma jobb oavsett om bilen rullar eller inte.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Hej, tack för ditt svar. Då jag nu kan dra åt handbromsen utan skrik mm när bilen står stilla men inte i rörelse så undrar jag om någon vet vad som är fel. Har obt2 tool men vet ej om denna ska aktiveras eller hur jag nu ska göra så att "inbedding" kan göras. Handbromsen går ej in om bilen rör sig.
Har du justerat in handbromsbackarna enligt manual, både med tandhjulet och den lilla insexkilen? Allt sitter rätt monterat?
Är det en OEM/LR handbromsmodul eller en kopia?
Skrik betyder normalt att motorn drar åt vajrarna hårdare än avsett, antingen pga av att mekanismen i backarna kärvar, att en vajer gått av eller att bromsarna är feljusterade. Olika beteende när bilen rullar skulle kunna tyda på att backarna inte sitter som de ska och gör att motorn inte får den respons den förväntar sig när den försöker aktivera bromsen.
Hej igen,
- inget skrik när jag använder den nya handbromsen den går an när bilen står still.
- handbromsen tar när jag står still,
- lilla hjulet är skjusterat, tror det var 10 klick tillbaka efter att den var hårt ställd på båda hjulen.
- lilla insex skruven är släpt och åtdragen efter att bankat på trumman...
- ska nästa vecka plocka isär detta igen...
- handbromsmodulen är från Tyskland och är ny, det känns som den fungerar men ej under fart...
- programmering via "gap 2id control" vad ska man göra där, har jag missat något där? Har inte vågat köra den då jag fick stora problem med min förra LR när jag bytte handbromsen och körde ett program som sades skulle köras och hela bilen gick in i safe mode och stängde ner sig, men detta var inte med gap...
- trodde i min enfald att det var bara att byta allt och sen köra in detta men den aktiveras ej in under körning/rörelse och då tror jag att detta inte blir godkänt vid besiktningen?
- vad kan jag mer göra innan jag hostar upp en original från England?
Tack för era tankar och erfarenheter i detta...
Kolla över monteringen vid hjulen en gång till, att alla fjädrar och så sitter som de ska.
Kör inbäddningsproceduren.
Du ska inte behöva mecka med IID tool för detta, man kan ju köra ut vajrarna helt (mounting) som gör det lättare att få av trummorna och sen återgå till normalläge (latching), eller köra unjam om skruvmekanismen i modulen låst sig.
Hej, har glömt att återkomma. Jag fick aldrig den tyska modulen att fungera rätt. Skickade tillbaka skiten med massor av strul...
Köpte en original från England och allt fungerar perfekt och utan några problem.
Tack för alla svar.