Köpråd - läckage oc...

Notifications
Clear all

Köpråd - läckage och gnisslande ljud

5 Inlägg
3 Users
0 Reactions
241 Visningar
(@filips_)
Active Member
Topic starter  

Hej alla hjälpsamma! 

Efter många timmars fantastiskt läsande på detta kunniga forum är det äntligen dags för mig att förmodligen köpa min första LR, en D4 från 2011 med 19000 mil. God servicehistorik och nybesiktigad idag UA. Servad igår och kamremsbyte utfört 2024. 

Nu till två funderingar efter dagens besök hos handlaren:

- Bilen hade en pöl av transparent vätska under sig, både när jag kom till handlaren och en ny kort efter att jag varit ute och testkört den. Är detta normal kondens, eller ev. tecken på något onaturligt läckage? Vätskan var klar och luktfri. Se bilder. Verkade som att vätskan kom någonstans uppifrån där den vita ringen är ungefär. 

- Bilen kändes bra att köra men när jag låg i 50-60 km/h uppkom ett gnisslande ljud. Lät likt när bromsskivor gnisslar, men jag kunde bara höra det i en viss hastighet och gnisslade inget när jag bromsade. Förstår att det är närmast omöjligt att besvara med denna knappa information, men något ni skulle undersöka närmre innan köp? 

Stort tack på förhand!

Citera
(@filips_)
Active Member
Topic starter  

Bild 2

SvaraCitera
(@6834)
Trusted Member

Hej och välkommen!

Vad jag tror, smakar det bara vatten så är det kondens. 😝 

Gnissel ljud är ofta lätta att åtgärda när orsaken är lokaliserad. Troligen bromsarna då bilen stått. Några timmars service fram och bak så är du på gröna kvisten då detta behöver göras om du vill att handbromsen ska hålla mm.

Har du provkört med S läget i och testat med acceleration, jag fick motor fel på en bil jag tittade på och säljaren trodde att det var bara att släcka lampan🤣, jag gick vidare. Kolla att allt fungerar, tryck på alla knappar testa och att alla program går i och kör runt en stund för fel kan komma efter en stund så testa noggrant.

Kamremmen bytt hmmmm, är remmen bytt som är mot torpedväggen då denna ska bytas ut samtidigt, men inte många som gör detta?  Detta brukar inte göras och när remmen går så stannar bilen, inget går sönder men lr kommer att säga att motorn behöver "bytas" lagas för dyra pengar och de talar då inte om vad som felar om du har otur. Denna rem rekommendera jag starkt att du byter hos ngn som kan göra detta utan att motorn lyft ut alt karossen lyfts för då blir det riktigt  dyrt för byte av denna rem. Notera att detta går att göra, utan att lyfta motor/kaross men är jobbigt och trångt, man bör vara 2 så att man inte behöver hoppa upp och ner ...

Glöm inte att oljan i växellådan inte är " for life " (fast lr säger vi gör inte detta "for life" när jag frågade för länge sen) och behöver bytas med ett nytt tråg och rätt olja, finns färdiga kitt för detta. Passa på också att byta alla vätskor under kommande år-en då bilen gått en del så kommer hon att hålla länge.

Lycka till, Kungen 

PS Jag byter olja 2-3 gånger per år...27K mil idag ...DS 

SvaraCitera
(@filips_)
Active Member
Topic starter  

Hej Peter! 

Tusen tack för svar! Håller tummarna för att det bara är någon vanlig kondens då. 

Gällande gnisslandet, om det är bromsarna så förmodar jag att någon broms ligger an? Är inte detta något besiktningen borde anmärkt när den besiktigades idag, eller är jag fel på det? Mekanikern skulle felsöka imorgon, vill bara ha så mycket på fötterna som möjligt inför köp. 

Tack även för tipset med båda remmarna, fått detta fina tips här tidigare och om jag tolkar kvittot på jobbet korrekt så ser det ut som att båda remmarna är bytta? Sen har jag förstått det som att vissa rekommenderar att även vattenpump bytts, men detta verkar så gott jag förstår inte vara gjort. 

Allt gott! 

SvaraCitera
(@6567)
Active Member

Är väl mer än ett löphjul som ska bytas. Remspännarna både på främre och bakre. Vad är det för firma som bytt? Går ju att ringa och höra. 

SvaraCitera
Share: