Notifications
Clear all

Rasad motor

4 Inlägg
1 Users
0 Likes
51 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej.
Förra veckan var både bra och dålig! Defendern gick genom besiktningen utan am, MEN:
Vår DS 2,0 TD4 -16 rasade. Mestadels frun som åker i den och när hon var på väg hem från jobbet, skramla det till och bilen tvärdog. Den fick bärgas till en granne och bilmek. Där konstaterades det att motorn inte går runt utan är tvärstum. Inser att jag skulle läst i denna del av forumet mer än i Defender-delen där jag brukar kolla runt.
Vi har troligtvis drabbats av det tidigare inlägg diskuterar. För långa bytes-intervall på oljan osv.
Försäkringen täcker upptill 12k och bilen har rullar 12,9k.
Nu står jag inför lite tuffa val! Låta den rivas isär och hoppas på kamkedja/topp renovering eller bara säja den som den står med defekt motor.
Jag har forskat lite och insett att bara kolla om det är kamkedjan/toppen är ett gediget arbete, som innebär att motor/växellåda7framvagn behöver plockas ur/isär, vilket jag inte fixar. med risk för att det är längre ner som haveriet sitter och en utbytesmotor behöver inhandlas (120 000kr)+ allt arbete.
Vad har ni för tankar och idéer?
Mvh Kenny


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hoppas att någon med erfarenhet och kunskap hjälper dig på traven...

kan ju vara bra att kolla hur mycket någon är villig att betala för bilen med rasad motor, alternativt låta någon kunnig göra en mer omfattande inspektion av motorn, men som sagt ingen lätt sits...

Lycka till iaf


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

tråkig sits!! antar att den motorn för 30´´´ i Linköping är fel!? hade nog varit ett bra alternativ annars!!
vet av erfarenhet att rasad kamkedja brukar dra med sig mycket!! så motorbyte är absolut en bra väg!!
kan det finnas motorer i England??
bokstäverna i motorbetäckningen ska man inte hänga upp sig helt på!! senaste motorbytet jag gjorde
(BMW 502d med kedjeras) var det ett antal bokstäver som inte stämde!! men flyttade över allt elektriskt!!
så då funkade det bara bra!!
så kan kräva lite efterforskningar vilka bilar som har samma motor/motorblock!! nuförtiden delar ju många bilmärken samma motor... sålde en motor från en Peugeot jag skrotat... den sitter i en Volvo V70 nu...
men sen är det ju naturligtvis en avvägning!! vad det kostar kontra vad du får för bilen trasig!!
men tyvärr så står ju inte trasiga bolar högt... och om du byter/renoverar så vet du ju att du förhoppningsvis har en bra motor!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för svaren!
Det slutade med att jag satte ut den på blocket och den blev sålt på några timmar. (långt under hälften av uppskattat värde innan den rasade) Bara att bryta ihop, komma igen.
Ha det bäst alla!!


   
SvaraCitera
Share: