[Originally posted by Malin]
Hej!
Hoppas att ni har fått mitt maila angående nedan, försöker igen att få lite tips så att vi kan köra genom Sverige på roliga vägar!
Hej!
Vi får ju lite förfrågningar från utlandet, andra klubbar och andra distrikt ang var man kan köra offroad och om det finns några kul småvägar och fina platser att besöka i distriktet.
Jag tänkte för egen del ta mig runt lite i Sverige i sommar och undrar vad vi har för olika sevärdigheter och banor och tänkte sammanställa allt i ett dokument från tex Skåne till Riksgränsen.
Undrar därför om det finns möjlighet för oss distriktsombud att plita ned lite om vad man kan göra i just vårt distrikt?
Antingen kan man ju bara tala om var man kan köra offroad och om månadsmötet är på en speciell plats varje månad, men om man har tips om en fin grusväg som är mysig att köra på eller en härlig greenlaining så skulle det ju också var trevligt att få veta?
Förklaringar, vägnamn, koordinater, övernattningsställen, länkar mm så kan vi kanske få ihop en "slinga" från norr till söder om man skulle vilja köra runt i hela Sverige!
Hälsningar
Malin
[Originally posted by Brofjorden]
kanon!
Uppskattas!
mvh
[Originally posted by Malin]
Hej på er alla DO-ar!
Vill inte verka grinig, men ska vi ha det här forumet eller inte?
Nu har det gått ett par veckor sedan det kom upp och en del har inte ens "loggat in" och sagt hej.
Jag mailade till alla do för säkert 4 månader sedan och nu har jag även lagt hit en tråd med en förfrågan.
Jag vill ju inte "tvinga" någon att svara - men ni kanske åtminstone kan tala om att jag kommer med en dålig ide´, så slipper jag sitta här och vänta på att få fina greenlane-tips från er...
(tack Brofjorden för snabbt svar)
Det känns som om det är väldigt lugnt här på vårt forum...
/malin
[Originally posted by Edfors]
Som du märker så är det lungt på övriga delar av forumet också, det betyder nog att den riktiga Land Rover säsongen redan har börjat
[Originally posted by Malin]
Jag tycker nästan tvärt om - alla diskuterar hej vilt!
Jag tänkte mest att när säsongen nu börjar så kan man kanske del amed sig av tipsen nu när många rör sig runt i hela sverige på sin lediga tid...
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Problemet, i alla fall häromkring, är att de vägar som är värdiga att kallas greenlanes nära nog till 100% är privatägda. Och med senare tiders indragning av kommunala vägbidrag är ägarna inte särskilt imponerade av att få dem sönderkörda av "jeepgalningar", svamp- och bärplockare m fl.
Att vägen finns och går att köra på är inte detsamma som att det är OK att använda den. Därav bommarna, stängda eller öppna spelar ingen roll.
Vi har i vårt distrikt kommit på god fot med vissa markägare och genom att visa ansvar har fått tillåtelse att använda deras vägar för timmerbilar och traktorer. Men vi kör bara på sommaren när vägarna är torra eller på vintern när de är frusna eller snötäckta. Blir det spår på något blött ställe stannar vi och reparerar. Och varje gång förvarnar vi innan vi ska köra.
Så att offentliggöra dessa för att möjliggöra "turisttrafik" är dessvärre inte aktuellt...
Grusvägar däremot är det gott om, de finns på alla kartor och tillgängliga för alla.
Men - för att avsluta lite positivt: De som deltog i Antillaträffen -06 kommer kanske ihåg den väg vi körde västerut? Den verkar vara allmän och håller en standard som är snäppet under vanliga grusvägar.
Den går in västerut strax söder om Nyskoga kyrka, ingen vägskylt. Vid dammen där vi körde uppför den långa, raka backen svänger man höger och kommer så småningom ut på en större grusväg i Bjurberget.
Kör man istället uppför backen vid dammen får man vända och åka samma väg tillbaka. Slingan över berget är *inte* allmän väg.
[Originally posted by Edfors]
Visst är det så att de privata kontakterna håller vi för oss själva var och en, inget ont i det, skulle vi dela med oss av dessa är det helt kört för alla sedan! Ni som kört med mig vet vad jag menar eller så kollar ni bildgalleriet från Finnskogssafarin och vägen över berget som Larsson refererar till eller Vintertältträffen 2008.