Notifications
Clear all

Ruta bakdörr

4 Inlägg
1 Users
0 Likes
68 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej
Inte så roligt med den Freelander 1 där man inte kan lita riktigt på att bakdörren går att öppna.

Så här är det för mig just nu:
När jag trycker på handtaget så klickar det och dörren öppnas, men rutan åker inte ner
Det går inte att hissa ner rutan inifrån med knappen på instrumentpanelen
Vindrutetorkare bak och värmen i bakrutan fungerar inte
När jag trycker på knappen för att hissa ner rutan så piper det till

Jag har försökt med återställning enligt manualen och vad jag kan se är alla säkringar hela.

Vad kan man göra själv?
Finns det någon här i Skåne som kan hjälpa till (mot betalning såklart) eller känner tilll någon verkstad?

I övrigt är jag glad.

Mats


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Förmodligen är hissmekanismen paj. Behöver bytas med jämna mellanrum (det är vajern i den som korroderar och på sikt går sönder). Lite pyssel med jobbet och justering av rutan efteråt (notera hur den har suttit innan, det finns markeringar på glaset), men om man har gjort rubbet någon gång går det mycket enklare vid nästa tillfälle.
Inte lönt att bråka för mycket och prova annat, risken är då att rutan låses i nerfällt läge och då blir det jobbigt.
Givetvis kan det också vara så enkelt att kabelhärvan till bakdörren har gått sönder... Fungerar bromsljuset?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej, Hur har det gått med din bakruta?

Med vänlig hälsning,
C


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej, Hur har det gått med din bakruta?
Med vänlig hälsning, C

Hej

Köpte nytt kit med motor och hissaonordning så nu går det att öppna och stänga bakluckan - automatiken med att hissa ner och upp vid öppning/stängning fungerar så det var troligtivs motorn.

Däremot är det ett annat problem nu när man ska hissa upp rutan med knappen i kupén så går den inte upp i ett svep, utan man måste "pulsa" upp den genom att trycka på knappen flera gånger.
Vet du vad det kan bero på?

Mats


   
SvaraCitera
Share: