En andra bil till n...
 
Notifications
Clear all

En andra bil till ny-entusiast

29 Inlägg
4 Users
3 Likes
333 Visningar
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

Hej, ny medlem här! Jag är relativt nyligen hemflyttad efter att ha bott i USA 2010-2023. Spenderade en hel del tid resande och över ett helt år på heltid med familjen. Fick se en hel del super coola LR/RR i sin naturliga habitat så när jag kom tillbaks var det en självklarhet att köpa en själv. Kör en 2006 RRSC Autobiography som jag lovat mig själv att aldrig sälja utan reserverad till min 5 åriga lilltjej. Kanske lite galet är jag ute efter en annan jag kan använda mest att pendla fram och tillbaka till tågstationen (bor i Sigtuna och pendlar från Knivsta). Förstår att det finns många många många andra bättre alternativ men jag älskar dessa bilar. Är det någon som dels har tips på vad som skulle passa och kanske t.o.m. varit i samma sits själv som inte längre har behov av sin? 

tacksam för svar and happy rovering! 

2006 RR S/C Autobiography


   
Citera
(@5299)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 11
 

beror ju lite på prisklass!? har ju skälv en hög med Discovery och Range Rover...

men till vardags har vi en Freelander 2... funkar bra!

ska man ha nyare har väl Discovery sport typ ersatt Freelander...

nu är ju dieselbilar med partikelfilter inte optimala för korta sträckor!!

då kan ju bensinvarianter va att föredra!!

D2 är ju trevlig... men med v8 blir nog sopparäkningen ganska hög...

och personbilsreggad diesel är ju ganska dyr i skatt!! Tyvärr!!

sen går det ju att fuska förstås och köra lb,reggat med baksäte!!

men kan ju ha sina baksidor!!


   
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

Wow tack så himla mycket för både ett informativt and rappt svar Håkan! Haha "en hög disco och rr" låter angenämt 🤗 

Du får ursäkta min okunskap men vad är det med diesel och partikelfilter som gör det mindre optimalt? Som sagt är jag väldigt novis. 

Jag gillar din idé av en Freelander med tanke på dess inte allt för stora kaross (behöver väl få plats med barnstolar då och då liksom... och golf setet haha). Disco 1 eller 2 var nog min första tanke men då diesel förstås då dom drar mindre soppa men med vad du sa ovan kanske jag bör tänka om? 

Om prisklass är det ju förstås den första och nästan största frågan... jag hatar ju tanken av en Renault Clio eller liknande... usch... men dom är ju också superbilliga etc. Sen så förstår jag att självklart att det inte gå att jämföra. Vad anser du vara en rättvis prisbild, snarare vart bör jag sätta min egna realistiska förväntansnivå?

Tack än en gång för ditt svar - ni är exakt vad jag förväntade mig av detta community 🍻 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 27
 

Vad gäller Disco 1 och Disco 2 så är ju de nyaste D2'orna 20år i år och de flesta D1'or runt 30år gamla. Det gör att prisbilden är helt beroende på skick, från de som du sopar ihop och tar hem i sopsäckar till rostfria lågmilare. Pris för vettigt bruksskick ligger kanske runt 50-80 tusen? Skulle säga att graden av rost är avgörande på dessa, de kan se superfina ut på utsidan, medan innerskärmar, sparklådor och trösklar är i princip obefintliga. Bromsar, hjulupphängning osv är billigt att ordna till så inget att oroa sig för.

Ingen av dessa (Tdi och Td5) har partikelfilter, så från den aspekten behöver du inte undvika diesel. 

Freelander 2 är i min erfarenhet en av de bästa LR modellerna om man vill ha åka krångelfritt till vardags. Dock så är det inte mkt att åka ut i terrängen med och lite begränsad dragvikt jämfört med de stora modellerna.  

 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

Hej Thomas! Tack för svaret och dina perspektiv! 🙌

Båda D1/D2 är ju lite av drömscenariot skulle jag säga. Dom är ju så himla coola tycker jag. Och inte i närheten stora som min nuvarande RR. Det hjälper verkligen att förstå vad man ska beakta med D1/D2 då jag som sagt har väldigt lite erfarenhet men vill gärna lära mig allt, t.o.m. hur och vad man kan åtgärda själv. Jag har ju sätt en del billiga där ute men förstår nu även lite bättre vad det kan bero på. Det låter även på dig att diesel kanske är ett ”problem”.

Jag gillar även Håkans post om Freelandern, vilket jag inte hade tänkt på. Dom är ju inte fullt lika gamla och kanske t.o.m. ett ”bättre” alternativ. Iaf mer ”praktiskt” kanske. Här verkar du vara av samma åsikt så jag ska definitivt hålla ögonen öppna för dom då jag inte bryr mig mycket om just dennas terräng egenskaper. Jag skeppade över min truck från staterna när jag flyttade så jag har något kul medans jag håller drömmen vid liv att restaurera/modda en äldre RR just för detta ändamål. Någon gång…

Tack igen, jag uppskattar verkligen dina svar och tid!! 🍻 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

@5299 när jag ändå har dig på tråden och du nämnde att du har en del av dessa pärlor, meckar du med dom också? Om inte låter du som en person som skulle ha lite tips på tillförlitliga människor att ta sin bil till? 

 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
(@5299)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 11
 

hej igen...

har tyvärr dålig koll på verkstäder!! skruvar ju allt skälv...

om man kör mycket kortare sträckor så kan partikelfiltret bli fullt i förtid!!

Freelandern funkar bra med barnstolar... var därför jag köpte min!! 

(hade en Alfa 159 innan som bruksbil... för att bryta av lite mot alla Landrovers...)  🤣 

men en D2a är ju naturligtvis större... och oftast 7sitsig!!

och TD5an är en trevlig motor!! dock upplever jag Freelandern som piggare!!

finns väl Freelander med bensinv6a... men svåra att hitta!!

nästan lika svårt som att hitta en D3 med v8a!!


   
Tony Ax reacted
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

@5299 

Hey hey! Sorry, jag håller dig kvar på tråden 🤗

Haha ”for fucks sake give me something else to drive!… umm nope back to LR” 😂

 

Min dröm är ju att lära mig me mecka själv på en risig defender (med ok förutsättningar förstås). Är product designer så allt annat jag gör är digitalt. Är relativt händig och älskar att jobba med trä som medium för den taktila känslan. Så bygger, tar sönder, bygger, tar sönder 😂…

 

Bra att veta att barnstolar funkar! Aldrig suttit i något annat än min och brorsans (91 RR) så hade inte koll på att den håll 7. Det är ju bra. Bara det är ju nästan ett plus över freelandern egentligen men antagligen är freelandern ett ”bättre köp” för kort-pendlande… är Td5an ett D1/D2 alternativ?

 

tack än en gång för svaret!

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
(@2047)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 7
 

Freelander är en jättebra vardagsbil, dock är även dessa numera runt 20 år (FL1) eller 15år (FL2) gamla. FL1 är hyfsat lätt att meka med, vet ej mycket om FL2.

Discovery 1 fanns ej med Td5, dock är dessa bilar helt okay (kallades även för 'the thinking man's Defender') och om den har överlevt ända tills nu, så har de värsta felen nog rättats till och det är mest kärleksfull förebyggande underhåll som krävs. De är bra att mekas med. Egentligen är dessa bilar en RR med annan kaross (där även vissa delar är identiska).

Discovery 2 hade lite väl många elektroniska gimmicks för min smak. Dessa börjar vanligtvis strula för eller senare. 


   
SvaraCitera
(@5299)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 11
 

hej...

TD5an är dieselmotorn som sitter i D2... funkar ok... men kräver att man sköter den!! kablaget till spridarna bör bytas då och då...

annars kan det gå olja i motorns styrdator... och dom tidiga innan faceliften har plaststift som kan göra att blockpackningen går!!

om packningen är bytt så sitter det förhoppningsvis stålstift som på dom nyare!!

och ramen brukar rosta ganska duktigt bakom bakaxeln!!

D1an dieselmotor heter 200/300 TDI en bra och ganska driftsäker motor!! men undvik 122hästaren med aut.låda!!

har en elektrisk spridare som är väldigt svår att få tag i om den pajar!!

ramen brukar klara sig bra på D1... är väl främst innerskärmar, golv och trösklar som rostar på dom!!

Freelander 1 är väl lite mindre än 2an... BMWmotorn som sitter i 1an är inte rolig att skruva på...

är väldigt trångt!! motorn är väl tänkt att sitta på längden... men på Freelandern sitter den på tvären!!

2an är betydligt bättre att skruva på tycker jag!! tror det är nån Fordbesläktad sak...

FL2 är väl byggd på samma bottenplatta som gamla Volvo xc60... så en hel del grejer är samma!!


   
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

@2047 hey Johannes tack för ditt svar! Låter som att Discovery leder the race över Freelander 🤣. Även fast det kanske inte är "rätt köp" med tanke på användning etc. Har full förståelse för det elektroniska och inga behov över huvudtaget för sådant i all ärlighet. Hur ser du på D1 vs. D2? 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

@5299 tack igen Håkan 🙏

ser du också samma problematik på d1/d2 fast bensin motor? 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
(@2047)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 7
 

Postad av: @6763

@2047 hey Johannes tack för ditt svar! Låter som att Discovery leder the race över Freelander 🤣. Även fast det kanske inte är "rätt köp" med tanke på användning etc. Har full förståelse för det elektroniska och inga behov över huvudtaget för sådant i all ärlighet. Hur ser du på D1 vs. D2? 

Dissa inte Freelander rakt av, bilen är mycket bättre än sitt rykte. Och framförallt vardagsdugligt!!!

Jag personligen skulle välja Discovery I över Discovery II alla dagar i veckan, ifall man lyckas få ett välunderhållet exemplar (dessa blir svårare och svårare att hitta).

 


   
Tony Ax reacted
SvaraCitera
Tony Ax
(@6763)
Eminent Member
Blev medlem: 3 månader sedan
Inlägg: 25
Topic starter  

@2047 

nej nej inte alls. Tycker freelandern är ganska cool den med och tvärtom känns freelandern som egentligen en bättre bil att köpa för ändamålet och även bättre prisklass. känslodriven med en limiterad budget så det väger förstås mycket. Men kanske det är just problemet 🙃. Annars har jag väldigt liten erfarenhet av någon LR så allt detta är otroligt tacksamt. 

2006 RR S/C Autobiography


   
SvaraCitera
(@5299)
Active Member
Blev medlem: 5 månader sedan
Inlägg: 11
 

ang. D1 och D2 med v8... nu kör jag ju inte så mycket bensin... dieselnerd som man är!! men visst har jag några såna också!!

D2an med V8 som jag har är inte äns startad än!! den behöver ny ram bakom bakaxeln... 

men tror nog V8an i D2 funkar bra!! dock kan jag hålla med om att D1 kanske ger mindre elproblem!!

min D1 från 98 har jag inte kört mycket med... men min Range Rover från 96 har samma motor... 3,9 EFI

och den funkar bara bra!! en fin eller skaplig D1 kostar en slant... men sjunker inte nåt direkt i värde heller så...

dock är ju både D1 och D2 ganska gamla bilar!! och såna kan ju krångla en del!! så det bör man ju ha i åtanke!!

så som vardagsbil skulle jag nog rösta för en Freelander!! är nog betydligt mer driftsäker!!

även om alla bilar kan gå sönder!!

 


   
Tony Ax reacted
SvaraCitera
Sida 1 / 2
Share: