Notifications
Clear all

automatiskt halvljus - ta bort

2 Inlägg
1 Users
0 Likes
41 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej,
har letat lite efter hur man tar bort automatiskt halvljus på min One Ten (MOD) 1987. Såg den tidigare tråden från 2020 om att de klagade på besiktningen om bara halvljuset fram gick på, mycket riktigt men jag kom igenom, dock lovade jag att titta på det. Min f.d. militär One Ten har ingen kodning tror jag...(EMP-säker). När jag slår på tändningen och ljus reglaget i "övre-noll" läge så lyser inte halvljuset, men så fort motorn startat går halvljuset igång, dock inte lampor bak, detta vill jag ta bort så att jag kan köra utan halvljus på. Eftersom ljust bara går på när generatorn levererar ström, måste det vara mer än bara ett vanligt relä. Har letat på youtube, men där frossar de mest i "dim-dip" som verkar vara någon typ av brittisk variant... Innan jag ger mig in i kablar och reläns värld tänkte jag fråga här om tips, eller om någon annan gjort detta, (gissningsvis ingen landskodning?).
Mvh Peter Kövamees


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Peter,
Va inte oroligt för bilprovning det finns inte krav på tänd baklampa nu, titta på alla nya EU bilar med LED DRL (daytime running lamps) fram dom ha inte tänd lampa bak.
Det är troligen kvar från när Sverige gick från varsellampa till halvljus på 70 talet.
Din MOD 110 lampor tänd bara med motor igång inte med bara tändning på. så troligen styrning kom fram generator, kolla på främmande tråd vid generator. Eller till en koppling i din lampa box till halvljus kontakt.
Det kan finnas tråd till lampa omkoppla vid ratten om ni vill modernisera, ock slippa stora boxen.
Jag monterad LED DRL aldrig svaga batteri på vinter nu. Dim Dip va en UK fix kom vid sent 80 talet bara UK.

Jim P 126


   
SvaraCitera
Share: