Notifications
Clear all

Air suspention inactive, HDC inactive, ABS

12 Inlägg
1 Users
0 Likes
75 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

Hejsan har på senare tid fått larm om Air suspention inactive, HDC inactive samt ABS lampa som lyser. Bilen i fråga är en Range Rover 4,4 V8 -04 Finns en hel del info om detta problem på amerikanska forum men med lite olika differenser och olika lösningar, många verkar ha problem med dåligt batteri. I mitt fall så lyser dessa varningar konstant hela tiden och slocknar aldrig, provade radera alla felkoder idag men det släppte inte.
Dom slocknade en gång då jag laddade batteriet men kom sedan tillbaka efter några dagar och nu hjälper det inte att ladda batteriet. Första gången problemet uppstod så kom det från ingenstans då jag körde inne i stan helt normalt, inget samband med gupp eller kraftig belastning av elutrustning och likaså andra gången, möjligtvis en lätt inbromsning i 50km/t - 30mk/t gissningsvis. Har inga problem med hastighetsmätare eller cruise control som vissa verkar få då hastighetsgivare strular.
Läst om dom som fått problem efter motortvätt och har visat sig vara dålig kontakt mellan kontaktorerna efter att vatten trängt in. Själv har jag aldrig kört högtryck eller spolslang rakt i motorrummet men däremot så blir den flitigt tvättad undetill. Även läst att för vissa som har detta problem så går även bilen in i trans failsafe läge men detta har inte hänt för min del.

Provade idag att byta batteri (tog ett av dom som var lediga från tjänst hemma 95Ah) men felet kvarstår. Mätt upp spänningen till 12,3-4V med bilen avstängd och 14,0V med bilen igång på tomgång. Har även provat kalibrera Styrningsvinkel sensorn med "svänga fullt åt båda håll" metoden.

Luftfjädringen verkar funka eftersom att den reglerar höjden efter man startat/stängt av bilen.
HDC Inactive har ibland dykt upp ända sen jag köpte bilen då man startar den men har sedan försvunnit direkt.

Pumpade upp vä däck fram förr ett tag sedan då det såg ut att vara lite, visade sig vara 1,3 bar! så tog och pumpade upp det till ca 2,4 bar som resterande. Kan detta ha orsakat någon bug för luftfjädringen i dess kalibrering som får hela systemet med ABS DCS osv ur ballans?

Har tyvärr ingen utrustning för att läsa felkoder och vet inte av någon här omkring (Umeå) som har, rätt ovanliga bilar här. Ska kolla vidare med någon verkstad som kanske har men jag tänkte att jag skulle kolla om någon här har någon lysande ide som jag gärna provar innan jag går och köper felkods utrustning. Förstår att det är mer tur än skicklighet att hitta felet utan att ha läst av felkod men det ska man väl få ha ibland! :lol:

Mvh Martin


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Starberg]

Kan det vara kabeln med kontakt som går till abs-enheten kanske? Saintv8 är en duktig snubbe som fick liknande fel som din och det visade sig vara just kabeln med kontakt. I länken står allt om det. (Hör gärna av dig om du löser det) :smt023

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/ ... v2.223588/


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

Möjligt, har tagit upp kontakten och allt ser fräscht ut, alla "pins" är ok men tog och blåste rent och körde kontakt spray där. Ska prova mäta upp med multimetern i kontaktstycket och se om jag kan hitta någon ABS givare som gett upp kanske. Ska även kolla sensorn som sitter på kompressorn som slår ifrån för att skydda för överhettning. Men jag har inga larm ang det på displayen så det kanske är ett långskott.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

Fick idag felkoderna avlästa av en firma i stan, följande kom upp:

6C -bromsvätskenivå
-ASC styrning aktiv

5A -Tillfällig systemdeaktivering

68 -Styrvinkelgivare, internt fel ECU
-Bromsljuskontakt var aktiv när felet uppträdde

Vi tog och raderade felkoderna och läste av en gång till och då var det endast kod 68 -Styrvinkelgivare som kom upp. Så den är huvudmisstänkt frågan än om man ska byta hela givaren och kalibrera den nya med ECU'n eller bara prova köra en ny kalibrering på den befintliga givaren. Har läst att en del aldrig brytt sig om att byta ut givaren utan bara omkalibrerat den gamla då ECU'n tydligen kan få spel och tappa bort sig ibland.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Starberg]

Antar att det är steering angle sensor som spökar för dig då?
Om du gör fullt rattutslag höger följt av fullt rattutslag vänster släcks lamporna då?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

Precis Starberg, det verkar ju så. Jo jag har provat kalibrera på det viset och det ger ingenting men tydligen så ska denna vara ihop parad med styrsystemet. Ibland brukar dessa tydligen kunna tappa bort varann eller om man byter givare så måste man även para ihop dessa i styrboxen.

Men eftersom "Styrvinkel givare internt fel" är den koden som är aktiv efter en reset så bör ju den vara boven. Frågan är om man ska ge sig på att riva ut sensorn och byta samt para ihop och kalibrera eller prova att para ihop och kalibrera den befintliga på nytt och se om det släpper. Har läst att det är en del jobb att byta sensorn, hela instrumenteringen måste ut för att komma åt såvida man inte har ninja armar och är två pers. Nu talar ju inte internet sanning alla gånger men det lät som mycket jobb :?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

Jmlundgren skrev:Precis Starberg, det verkar ju så. Jo jag har provat kalibrera på det viset och det ger ingenting men tydligen så ska denna vara ihop parad med styrsystemet. Ibland brukar dessa tydligen kunna tappa bort varann eller om man byter givare så måste man även para ihop dessa i styrboxen.

Men eftersom "Styrvinkel givare internt fel" är den koden som är aktiv efter en reset så bör ju den vara boven. Frågan är om man ska ge sig på att riva ut sensorn och byta samt para ihop och kalibrera eller prova att para ihop och kalibrera den befintliga på nytt och se om det släpper. Har läst att det är en del jobb att byta sensorn, hela instrumenteringen måste ut för att komma åt såvida man inte har ninja armar och är två pers. Nu talar ju inte internet sanning alla gånger men det lät som mycket jobb :?

Samtidigt kan jag inte med 100% utesluta ett dåligt batteri, det som jag satt i nu för ett par dagar sedan är ett 95Ah BMW batteri som stått i garaget ett bra tag (åtminstonde ett år) så jag körde en uppladdning på det med C-tec laddaren och volten höll måttet men inget erfoderligt batteri test är gjort på det. Känns som att jag vill ha den biten utesluten innan jag fortsätter.

Läste om en med exakt samma symptom som jag som koderna och larmen försvann för efter att koderna raderats med diagnosutrustning. Det gjorde ju inte mina men är det ett dåligt batteri (även detta) så är det ju ett hårdfel där. Vill luta mot denna slutsatsen eftersom att larmen försvann en gång då bilen stod på laddning ett bra tag ca 6timmar. Bilen körs rätt korta sträckor dagligen, Hem --> Jobb: 15min så det kan ju slita ut batteriet ganska fort om det aldrig får laddas ordentligt av generatorn.

Blev väldigt sugen på en RWS Allcom med tanke på vad de tar betalt för en felkodsläsning samt att man verkar kunna göra allt som behövs med det diagnosverktyget. Någon som provat det systemet här på forumet?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Starberg]

Ett friskt och bra batteri är viktigt på dessa bilarna, helst 95+ ah och minst 850 cca rekomenderas. Du kan också prova att ta loss batteripolerna och vidröra dom mot varandra därefter koppla på dom på batteriet igen.

Jag har rsw allcomms pch är ett kanonverktyg! Ett diagnosverktyg är ett måste.. ;)


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Jmlundgren]

For och shoppade nytt batteri igår men utan framgång... Beslöt mig sedan och började riva ner styrvinkel sensorn. Efter lite upprivna armar och sliten rygg så var den ute, tog isär den och såg att ett av bläcken var nednött och hade ingen kontakt mot potensometer skivan, så tog och rengjorde och vinklade upp det som en tillfällig lösning tills jag fått hem en ny. Dessvärre så ligger larmen kvar trots att jag la av ena batteripolen över natten och körde en kalibrering med ratten imorse.

Tog aldrig ut kontakten för givaren så det bör inte ha blivit något fel där men givaren kan ju fortfarande ge ut felkoder den är som sagt inte kry. Frågan är om en norsk reset med batteripolen av även nollar felkoderna? Blir väl att beställa hem en ny givare och en Allcoms utrustning nu för att få bukt med problemet.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Starberg]

Ja felkoderna ligger nog kvar så du behöver ett diagnosverktyg för att radera dom!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by mitche]

Same problem here...

Kom du någonstans när du fixade/bytte steering angle sensor?

Jag har bytt:
Batteri
Bromsslitage sensorer
Bromskontakt
Lött om ett flertal kablar och klämt om jordningar
Sprayat elkontakt spray på flertalet kopplingar

Kollat ABS sensorerna de visar alla fyra exakt samma hastighet när man kör, så de har jag inte bytt.

Får dock Error på yaw sensor och steering sensor, men i 4x4 displayen så visar bilden när jag svänger höger
resp vänster...

Hittade vatten i trösklarna, men inga synliga kabelbrott.

Slut på ideer!
Tips på elfirma som vill ta sig an denna bil mellan stockholm och linköping?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej hur gick de för dig har liknande proble6.mvh Christian


   
SvaraCitera
Share: