Notifications
Clear all

Turbo rök

11 Inlägg
1 Users
0 Likes
68 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Fick motorhaveri på RR med 3.6 Tdv8 2008, v turbo fast och mycket olja i avgasrör och intercooler.
Efter byte av turbos för säkerhets skull både vänster och höger, ryker det fortfarande från vänster turbo
detta kan konstateras innan avgasröret återmonterats. (Dvs. röken kommer inte från gammal olja i avgassystemet. Det är oljerök vilket konstaterats efter kort utan start utan kylvatten.
Dessutom har inte utloppen från intercoolern återanslutits utan är öppna så olja från intercoolern kan uteslutas som fel källa.
Kompressionstest ger jämt värde mellan cylindrarna i denna bank, vid rotation med startmotorn.
Bra kompression på alla cylindrar tyder väl på att oljan tar sig in på toppen av cylindern och
inte underifrån.

Så hur kan vevhusolja ta sig in i någon cylinder kan man undra ?

Någon som känner igen problemet och har tips är mer än välkomna här


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Är oljereturen från turbon OK?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Ja retur rören är bytta , och tryckta.

Tack för frågan


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Vad är det för turbos som monterats, nya original, renoverade eller beg från skroten? Är du trygg med att de är OK?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det är renoverade turboaggregat som satts in. Kostade 14000 kr st.
Är själv inne på teorin att tidigar vänstra turbon läckt ut olja i intercoolern
och plötsligt for en oljemängd in i insuget och ner i motorn.
Överkompressionen som uppstod knäckte topplockspackningen.
Tänker tillbaka på kompressions testen som visade runt 8 kp jämnt på
alla cylindrar. Lågt värde men testen gjordes med omvridning med startmotor.

Att sedan sprickor i packningen låter olja passera in i motorn. Motorn är också svag
och reagerar inte som den ska på gaspådrag,


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

8kg låter väldigt lågt, du borde ha runt 20kg. Normalt mäter man väl vid startmotorvarv så du borde få i närheten av vad manualen säger.
Tycker ändå det låter osannolikt att du skulle ha samma värde på alla cylindrar om du hade något allvarligt internt fel i motorn. Startar motorn lätt och går jämnt på tomgång skulle jag leta fel i systemen runt motorn. Har du kollat vevhusventilationen och EGR'erna, kan de ha fått olja i sig som bränns bort nu?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Klurigt problemet det här. Vad man ser är att det kommer rök från den öppna vänstra turbon och att det försvinner
efter ett tag. När motorn kallnat och stått ett tag börjar röken igen. Som sagt intercooler bortkopplad,
inget som helst övertryck i oljepåfyllnings hålet.
Vore det olja i EGR så kan man inte förklara att röken avtar och sedan kommer igen.
Vore det dålig vevhusventilationen så borde det kännas i oljepåfyllnings hålet tycker jag.

Trevlig Thomas att du engagerar dig.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

När vi kommit så här långt i felsökningen och inte hitta något påtagligt diskuterade jag med min
bilmekaniker, nästa steg ur med motorn och av med topplock, ytterligare en affär runt 100000 kr
eller ge upp skruva ihop och ta en tankepaus.

Vi valde tankepausen. Så dagen efter meddelar Magnus som han heter , bil hopskruvad och röker.
Bilen utkörd från verkstaden och står på garagplanen. Nästa morgon ringer han mig igen och
skickar en film. Bilen har stått ute kallt hela natten startar och låter bra, går på alla 8 cyl och röker inte.
Har nu provat ett antal gånger, röker inte och låter bra. Har ännu inte kört bilen.

Vad har då hänt sedan sist. Högtyckstvättat ventilkåpan invändigt, nya koppar bussningar och brickor
på spridarna samt lite extra tätning på ventikåpans packnig runt spridare 8, som uppvisade lite deformation
av förmodad lokal värme.

Det hör till saken att närhaveriet hände tog .jag mig till märkesverkstad och dom ställe en första diagnos
att spridar nr8 var bränd, kostnad 37000 kr, efter ett tag ringer dom och säger att man har hittat
läcka på ventilkåpan, vad kostar det ca 40000 kr ja jag får väl ta det för att få ut en körbar bil tänker
jag. Efter ytterligare ca en månad, besöker jag verkstaden, dom har tätat kåpan men bilen går inte att köra.
Beställer bärgare och kör över bilen till min lokala verkstad. Jag slapp betala dom sista 40000 då kåpan
inte bytts.
Nu när ventilkåpan var av kan man se ett lagningen med lim som gjorts just bredvid spridare 8, ett hål som efter en spårskruvmejsel 8x1 mm där limmet har träng igenom och syns på insidan.
Så vad har hänt här runt den bytta spridaren kan man undra, hål i kåpan, skadad packning i spridarhålet.
Satt spridare fast så det har brukats övervåld eller vad?

I morgon ska jag förhoppningsvis hämta bilen, just nu oljebyte. Båd därför att det är dax, men också en
teori att spridar 8 fastnat i öppet läge och disel har tagit sig ner i vevhusoljan, spätt ut den och tack vare
lägre viskositet gjort det lättar för olja att rymma.

Så är dagsläget!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hämtat bilen, felkod P132 E ger som väntat begränsad prestanda, fick krypa hem i 40 km/tim.
Motorn går mjukt och bra på låga varv utan belastning, den röker inte heller så alltid något.
Finns det någon där ute som har tips.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kanske inte konstigt, men när jag radera fel koden går motor rent och varvar ur nästan helt normalt.
Felet och felkoden dyker inte upp medan kör, endast vi omstart och inte alltid.
Säger det något om felet så skulle det vara intressant att höra.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kanske nåt tips här? https://www.fullfatrr.com/forum/topic62078.html


   
SvaraCitera
Share: