Notifications
Clear all

"Vibrationer i bil vid vanlig körning" vad kan det betyda?

8 Inlägg
1 Users
0 Likes
42 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!

Jag tittar på en RR Sport SDV8 2014 20+K mil som ligger ute till försäljning. Säljaren har gjort anmärkningen "Vibrationer i bil vid vanlig körning". Det är ju ganska vagt. Vad skulle det kunna vara troligast?

Jag har ingen servicehistorik och den ligger på auktion så ingen möjlighet att provköra innan.

Så den stora frågan är helt enkelt, skulle det här kunna vara ett problem som har med motorn att göra eller något annat som är kostsamt? Är det bara hjulupphängningen så är det ju inga konstigheter, det är ju förbrukningsmaterial. men jag är inte så sugen på bil med en havererad motor.

Vad skulle ni tippa på att det är för fel?

Tacksam för alla tips och råd!


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag kollade servicehistoriken på nätet. Den har alla regelbunden serivice utförda varje år fram till 2021. Allt på Land Rover-certifierade verkstäder. Endast en ägare. Drivrem bytt 2020. Inga andra reparationer gjorda som är utöver det vanliga. Gått 24 000 mil nu.

Så jag antar att hjulupphängningen aldrig har fixats ännu. Det här är en nästan 10 år gammal bil, så det kanske är dags för just det?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

jag har problem ganska ofta med vibrationer i jobbarbilen... har typ alltid varit knutkorsen!!
men efter dom milen är det säkert en hel del att fixa med hjulupphängningen som du är inne på...
SDV8an är väl förhoppningsvis bättre än den gamla TDV8an!!
den är ju ökänd för dyra turboras när den sitter i sporten!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Min erfarenhet av vibrationer i ratten på olika bilar hör samman med fel/olämplig däckdimension, fel lufttryck samt undermåliga/olämpliga däck för ifrågavarande bil.
Vibrationerna - till "dödswobbling" uppträder främst från cirka 68 km/t upp t o m drygt 76 km/t - GPS-mätarfart.
Området detsamma oavsett bil, så gott som.
Läste om problemet och eventuella lösningen på en USA-site.
Gick ut på att man provar sig fram med olika lufttryck i däcken.

De här ovan nämnda vibrationerna/"dödswobblingarna" är INTE detsamma som de vibrationer som kortvarigt uppstår efter att en bil stått en längre tid, låt säga 2 veckor, i samma position, så att "flator" har uppstått.
Dessa "flator" brukar försvinna efter att däcken blivit varma = ett par mil/20 minuters körning.

En annan erfarenhet jag har gjort är att fenomenet endast tycks finnas hos bilar med stela axlar, oavsett fabrikat, samt att det företrädesvis drabbar bilar med AT- eller MT-däck.
Cooper, Goodrich, TOYO och Wrangler är relativt lätta att få bukt med - TOYO bäst(även i spenaten).
Kumho mycket svåra att få bort vibrationerna på - provat på Suzuki Samurai och Defender Td5.
Interaco Super Swamper är omöjliga - har provat på Suzuki Samurai, Jeep Wrangler och Defender Puma.
Alla ovanstående däck köpta nya.

På bilar som INTE har styrdämpare kan fenomenet "dödswobbling" reduceras genom montering av hydraulisk styrdämpare av teleskoptyp.

Mina erfarenheter sedan slutet på nittiotalet med 16 olika 4x4-bilar.

Har problemet i en av nuvarande "ickebilar"(Suzuki Jimny) - men struntar i det, hahaha!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Appropå "kardanvibbrationer" och Defender.
VARFÖR har man inte samma glidbommar(splines på bortifrånska) runt om på axeltapparna.
På min första Deffe upptäckte jag att knutkorsen inte harmonierade = gick inte att vända dem "rätt", då jag upptäckte att kardanaxelns knutkors var felmonterade!
P g a a en av glidbommarna är bredare/tjockare och således endast passar på ett sätt!
Av Land Rover "inbyggt fel"!
Kollade även på sista Deffen - en Puma SVX - samma "fel"!
Rätt monterade knutkors eliminerar i stort sett skillnaden i vinkelhastighet mellan de båda knutkorsen!

Har det ALLTID varit så?????
Om det är rätt - varför?????


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Off topic (utrikiska för att vi glider från ämnet) så ska knutkorsen sitta "fel" på framkardan till RRC sedan start 1970 och förmodligen alla äldre LR med stel framaxel. Det beror på att pinjongaxel och utgående axel ur fördelningslådan inte är i samma plan (lutning mot marken). Skrev en artikel i roverland för längesedan som dessutom gått i repris som är en översättning från engelsk tidning. Artikeln förklarade varför LR kompenserade eller åtminstone dolde vinkelfelet med att ställa knutarna fel. Nyare modeller har man löst detta med en dubbelknut i ena ändan på kardan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

har dessvärre inget bra svar...själv har jag bytt till nya däck (på andra fälgar), båda kardanerna (kompletta), kollat och bytt hjullager, styrdämpare, styrleder men har fortfarande vibrationer som börjar vid ca 70km/h (Defender 110) och fortsätter därför med att byta bussningar på bärarmarna och panhardstaget...

kan verkligen bussningarna åstadkomma vibrationer ? ja...jag får väl se...

-erfarenheter någon ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Off topic (utrikiska för att vi glider från ämnet) så ska knutkorsen sitta ”fel” på framkardan till RRC sedan start 1970 och förmodligen alla äldre LR med stel framaxel. Det beror på att pinjongaxel och utgående axel ur fördelningslådan inte är i samma plan (lutning mot marken). Skrev en artikel i roverland för längesedan som dessutom gått i repris som är en översättning från engelsk tidning. Artikeln förklarade varför LR kompenserade eller åtminstone dolde vinkelfelet med att ställa knutarna fel. Nyare modeller har man löst detta med en dubbelknut i ena ändan på kardan.

Tack för svar Sune.
Men med en dubbelknut(även kallad annanasknut med dubbla knutkors) på ena sida förvärrar man problemet.
Med enkla "rätt" ställda knutkors eliminerar man så gott som omega(vinkelhastigheten).

Med ett enkelt knutkors i ena änden på en axel och en dubbelknut i andra ändan förvärrar man problemet enligt ett praktiskt prov på en framhjulsdriven bil, som från början hade enkla knutkors både ute och inne, då jag monterade "annanasknutar" ute vid hjulen.
Vibrationerna ökade.

Inte övertygad om att Land Rover hade rätt när man ställde knutkorsen fel.
Jag är både praktiker och teoretisk tekniker.


   
SvaraCitera
Share: