Notifications
Clear all

Vem kan mycket om Serie 1?

9 Inlägg
1 Users
0 Likes
49 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Krister Bergknut]

Vilka i klubben är de stora entusiasterna och kunskapskällorna när det gäller Serie 1??

Krister


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by hstd035]

Per är ju 1 som har många, Jag skickade hans nr till dig via mailen


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by #1958Jons]

Själv har jag fått mycket stöd och hjälp av två före detta klubbmedlemmar när det gäller mina tidiga SI. Jag kan såklart bistå med både kontakter och mina erfarenheter när det gäller "Full-Grill" bilar.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by kinle]

Tore vet mycket om serie I.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Krister Bergknut]

TACK!!
Det var just det namnet jag tappat bort.
Jobbigt när minnert sviktar...

Krister :smt041 :smt041 :smt041


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Series 1 86 tum 1956]

Jag vill också gärna komma i kontakt med folk som är duktiga på Serie 1.

Skicka gärna en pm med kontaktuppgifter.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Välkommen Roland! Har du en Serie bil och vill ha kontakt med likasinnade är det bäst att gå med i klubben, då får du en matrikel med kontaktuppgifter till alla medlemmar och kan även se vilka modeller de har :smt006

Medlemsansökan görs här http://slrk.mawik.se/Register


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by DiscoKaj]

Jag kan rekommendera en herre som heter Henry Falzon på Malta. Det han inte vet behöver nog ingen veta.
Han finns på LRSOC.COM som MalteseRover om jag minns rätt. MKT trevlig kille. Hälsade på honom och hans grymma kärra med chassienummer typ 400.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Håller just nu på med att renovera en Serie 1 som inhandlades från Borlänge för snart 10 år sedan, ytan vart rätt hyfsad, men det vart väl ungefär allt som vart ok på den bilen...I övrigt så har den blivit skruvad på av människor som helst skulle hålla på med något helt annat istället, ett fruktansvärt botch job. Bilen består av metriska, tum samt Withworth gängor...sladd dragningar som gör en ledsen och tätningar av motorn gjord med akvarie silicon istället för att köpa riktiga packningar :-/ udda...

När det gäller att skruva Land Rover serie 1 så är det ungefär lika svårt som att laga en punktering på cykeln 😉 , tar lite längre tid bara 🙂 . Ett råd man kan ge någon som skall fixa sin Serie 1 är att köpa serviceboken, ägar manualen samt reservdels boken från Amazon.com, kostar ca 1000:- sek för alla och är en källa till fantastiskt mycket fakta.

Man måste lära sig själva hur sin bil fungerar, detta då alla serie 1 i sverige har olika stadier av motorjobb gjorda samt förlängda, botchade ihop av någon som inte skall skruva osv..
När jag skulle börja renovera min bil så tittade jag runt på olika svenska forum och kunde ganska snart konstatera att det inte fanns några djupa källor av kunskap att gräva ur, man får helt enkelt läsa sig till detta via böcker och kolla hur ens bil ser ut, finns det sedan någon klok gubbe som kan ge en hint så e det ju bra, men man skall inte räkna med det..

Reservdelar kan man köpa från England och Craddocks till ex, det är ungefär 50% billigare än att köpa i Sverige eller Danmark.

Tips 1, om termostathuset inte går att dela så lägg det i en spann, slå på 6 liter coca cola och låt stå i 5 dygn, tada!! och så sparade man 2000:- , går vattenventilen till kupevärmen sönder så köper man ny på Bauhaus för 79:- sek, jepps i mässing .

Bifogar bilder på de eminenta eldragningarna samt hur jag håller på att byta torpedväggen.

Jag skruvar varje förmiddag i Perstorp på Lördagar och söndagar, så finns det någon med en serie 1 som vill komma och kolla så är det bara att höra av sig på mailen.


   
SvaraCitera
Share: