Notifications
Clear all

Galvanizing

3 Inlägg
1 Users
0 Likes
85 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har en del lister och andra komponenter som är galvaniserade men som har mist sin forna glans.......men har fin patina.
Funderar om det är möjligt att hitta någon som kan galvanisera dem igen?
- små komponenter och litet antal gör väl att det finns få, om någon som gör dyika jobb.
- Om någon kan rekeommendera någon vore jag tacksam.

Vissa komponenter finns att köpa nya men att blanda nya blänkande och gamla matta känns fel.
- har någon en bra leverantör att rekommendera för nya lister så skriv.

Har fått tips att måla dem i silver men har ingen erfarenhet av detta och det känns inte som en kvalitets lösning.

Ser ju fina bilder på era bilar och många har sina galvaniserade delar i toppskick så någon lösning måste finnas.

Alla kloka ideer och uppslag emottages med tacksamhet!


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Henrik, jag lät för många år sedan galva fälgar till min 88. Det var då billigare än att lackera och galvningen är ett bättre skydd. Jag fick då själv blästra dem innan. Någon finare "glans" blev det inte. men de är gråa som en varmförzinkad spik. Tyvärr har den firma i Uppsala som jag anlitade lagt ner sin verksamhet (svårt att uppfylla alla nya miljökrav mm). Jag hörde mig för hos en annan firma om att galva om en kofångare som var svetsad och riktad, men det gick inte så bra för den måste vara fri från gammal galv annars blir det för mycket skräp i badet sade man. För övrigt har jag på senare tid lämnat en del smidesarbeten på galvning genom en firma i Knivsta (som jag tror skickar till Eskilstuna) TGS AB. Det kostade (maj -21) 13:-/ kg + moms. Telefon 018 - 13 00 85, Hyvelg. 49 Knivsta.

Hälsningar

Carl WEstberg


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Carl,
tack för informationen.
Har hört från andra att de firmor som fortfarande galvar idag är skeptiska till gamla detaljer (precis som du beskriver).
Många delar finns ju att köpa som aftermarket, inte det samma men......
Ska kolla vidare och dela med mig om jag hittar någon bra lösning.
Mvh
Henrik


   
SvaraCitera
Share: