Notifications
Clear all

bygga om Discoverybakaxel för Seriebil

11 Inlägg
1 Users
0 Likes
47 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

undrar om det finns erfarenheter från att bygga om bakaxel från en Discovery/Defender (Td5) till att passa på en Serie 2a 109 -71 ?
alternativ till att hitta bakaxel från Serie2a/S3 ?

Tacksam för tips
/Denis


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Mycket jobb, sprialer till bladfjädrar och olika utväxling diff.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ja det är mycket jobb den saken är klar...skära bort fästen för spiralerna och modifiera fästen för bladfjädrarna, ev bygga om för trummorna (om man inte väljer ombyggnadsats för framaxel med skivor) osv...men om utväxlingen inte stämmer...vad har det för inverkan på en S2a med bakhjulsdrift som normal drivning ? förutom att den troligtvis "går lite fortare"...

ja det är "sista chansen" om ingen Serie 2a eller S3 axel kan anskaffas...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Denis,

Det står en 88" sen S2A/ tidig S3 hos Granaths Bilskrot i Flyinge.
Den har stått där i trettio år men har nog axlarna kvar.
Fin Razor Edge motorhuv oxå.

Mvh, LR Doc Max ⛑️


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Om du ändå tänkt tanken att köra 2-hjulsdrivet (discoaxel bak) kanske den enklaste lösningen är att köra 2-hjulsdrivet fast framhjulsdrift. Ta bort bakre kardanaxeln och skippa lagningen av bakaxeln. Det är väl inte mycket sämre än att ändå aldrig kunna lägga i 4-hjulsdriften p.g.a. olika utväxling i axlarna. Men jag kanske tänker fel...
Annars, om det verkligen är diffen och inte drivaxlarna kanske det går att hitta på ebay?
Oavsett vad lösningen blir önskar jag lycka till!
Mvh Stefan


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tacksam för härligt fina inspel !
undrar dock om det är "samma" axel på 109 och 88... tror jag läste något om detta någonstans (men jag kan ha helt fel såklart)?
jag har letat efter olika lösningar...verkar inte finnas några bakaxlar till salu...attans åxå att inte drivaxlarna går att få ut...går ju då inte att ta ut diffen för ev reparation...finns ju tydligen "hela innanmätet" till salu...

och inga "reservdels objekt" till salu ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Disco/Defender axeln har väl annan spårvidd också så kan se lite märkligt ut kanske ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Håller med Dig Johan 🙂 vi ses snart


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag går i samma tankar, har 2 st i princip nya Puma axlar liggandes med skivbromsar, men har inte fått tid.

Finns en bra beskrivning av jobbet och fästen att köpa hos YRM i UK, -bak är nog inga större bekymmer, men fram gäller det att inte parallellstaget tar i fjädern, men samtidigt måste man få caster rätt

https://yrmit.co.uk/workshops/defender-discovery-1-rrc-coil-spring-to-series-axle-leaf-sprung-conversion-front-rear/


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Såg i en annan tråd att du löst det med en salisbury axel.
Det blir en förbättring.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ja det är mycket jobb den saken är klar…skära bort fästen för spiralerna och modifiera fästen för bladfjädrarna, ev bygga om för trummorna (om man inte väljer ombyggnadsats för framaxel med skivor) osv…men om utväxlingen inte stämmer…vad har det för inverkan på en S2a med bakhjulsdrift som normal drivning ? förutom att den troligtvis ”går lite fortare”…
ja det är ”sista chansen” om ingen Serie 2a eller S3 axel kan anskaffas…

Om du har olika utväxling på fram och bakaxel kommer något haverera så fort du lägger i fyrhjulsdrift.


   
SvaraCitera
Share: