Himla kallt. Gammal dieselmotor. Jag har hört att ett extra batteri kan sättas under höger framstol (har en SIIa 88" 1971). Någon som vet? /Sten Levander
Jag hade en serie 2a, där satt ett extra batteri under vä framstol, det var iofs en RHD. Får det bara fysiskt plats spelar det väl inte så stor roll var det sitter, man kan väl eftersträva att kabeldragningen blir så kort som möjligt. Vad har du för batteri idag? Har man ett batteri med 900-1000 CCA så borde det tröska igång även en motsträvig diesel. Jag tänker såhär, att om det batteriet du har är lite halvvisset så är det samma peng att byta ut det mot ett rejält startbatteri och se över alla anslutningar och kablar till jord/ram och startmotor, och slippa en extra installation.
Min gamla Serie 2 från 1961 ser ut att ha haft 2 6v batteri original, ett under förarstolen och ett i motorrummet.
Men ombyggd till ett batteri i motorrummet.
så det borde gå att ha i verktygslådan på höger sida.
Vänster sidan går ej på min där sitter diesel tanken. Är en 109" Pick up
Men funkar glödningen? Det finns billiga ombyggnads satser till moderna stift som värmer mycket bättre. Dessa är parallellkopplade så går på 12v utan motståndet.
De gamla är serie kopplade med motstånd så de ligger på 2-2,5v om jag minns rätt. Blir inte så bra värme då...
Beträffande den elektriska inkopplingen av extrabatteriet, kontakta Skyllermarks.
Av dem kan du erhålla en liten "handbok" i miniformat som täcker det mesta om batteriinkopplingar i äventyrsbilar, båtar och husvagnar.
Hade seriekopplad glöd på min förr 88:a, (S3-76) 2,25l dieseln, supersvår att vinter starta. Bytte till parallell kopplad glöd och det var som en ny bil att starta den, bara det fanns lite kräm i batteriet.
/Peter K