Notifications
Clear all

Koppling

13 Inlägg
1 Users
0 Likes
52 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag har två olika trckplattor till seriebilar, Jag har testat den undre i min ser llA. Den fungerar inte, kopplar inte ur! Skulle den övre fungera? Det är ju en del arbete med att lyfta i och ur, så det vore bra att veta om någon har erfarenhet av dessa två olika tryckplattor. Vilken passar ser llA?

[attachment file="IMG_0426.JPG"]


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Testar att lägga in den saknade bilden


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Carl,
Din lägre bild se ut som en tidigare modellkoppling samma style som en series ettan.
Den övre bild se ut som en senare modellkoppling samma style som en series tre.
Bilen som är några år på nacken kan vara en blandning genom åren.
Kan du visa en bild av ur trampnings lager? om det är hydraulikkontroll, problem kunde ligger där.
Mvh JimP 126


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Jim,
jag kan ordna en bild på urtrampningslaret, men jag tror inte att det är problemet för jag har bytt både slav- och huvudcylinder. Jag lutar åt att testa med den tryckplatta som är överst på bilden.

Hälsningar

Carl W


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Här är en bild på urtrampningsmekanismen om det säger dig något.
Carl W


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Carl,
Se ut som du här rätt koppling, det är svårt at skriva så jag lägga till några bilder av din två plattor.
En till 2a och en till 3an
Det kan vara bara en justerings moment, om alla hydromekaniska parts fungera som dom ska.
Mvh Jim P


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

PS,

Engång del 65 ramlade ut för mej.

Mvh Jim P


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Jim,
tack för ditt engagemang, Det är alltså den undre kopplingen på bilden som passar till hydromekaniken på den här växellådan. Jag får jobba vidare.

Hälsningar

Carl W


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Carl
Som Jim redan sagt angående bilderna ser den övre ut att passa serie 3, den undre tidiga serie 2 (och 1). Jag har tidigare haft en serie 2A 1970 och upplevt samma problem som du. Fick uppgift om att den undre skulle passa men det gjorde den ju inte. Det finns dock en tredje variant som var den enda som funkade på min bil (se bifogad bild på tryckplatta). Den har en platta i centrum som urtrampningslagret ska trycka mot och som då ger rätt avstånd. Utan den centrumplattan blir det inget tryck mot fjädertungorna och det går inte att trampa ur.
Vad satt där från början på din bil? Ta en likadan. Om det är okänt får du nog lyfta ur motorn och sedan mäta hur långt fram urtrampningslagret kommer när du trampar ur. Stämmer det måttet med övre bildens tryckplatta kan du nog använda den (om du har en sådan), fattas det ett antal mm är det "min" tryckplatta du ska ha.

Jag har också haft ett annat problem. Tryckplatta, urtrampningslager och hydraulik var OK men sprinten i ett skarvstycke hade gått av. Fullständigt "osynligt" men till slut fann jag felet. Vet inte alls om du har en sådan arm (se bild) med skarvsstycke (se bild) men om du har det kan det vara värt att kolla att allt rör sig som det ska. I mitt fall: armen rörde sig men skarven stod stilla.
Rent allmänt känns det som om Land Rover experimenterat rätt friskt med olika lösningar på allt möjligt vilket gör att verkligheten ofta inte stämmer med handböckerna.

Lycka till!
Stefan


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Carl,
Det var på den tiden (det var länge sen och minne är svag) som LR byte från 9 tum till 9,5 tum kopplingslameller.
Jag kan tro at den diafjäder kopplings modell är till 9,5 tum. Om det gå att mäta dia på lameller på svänghjul? (22,86cm eller 24,13cm.)
Mvh Jim P


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för bilder, tips och förslag. Jag monterade den gamla lamellskivan, och si, då fungerar kopplingen! Jag bedömde den som knappt halvsliten, och hoppas på att den håller ett tag. Det får nu vara sommarbil ett tag.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

PS
Bilden var tydligen för stor för att kunna skicka.
DS


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för info , det är rätt bra väder nu så passa på.

mvh Jim P


   
SvaraCitera
Share: