Glöm inte skicka in...
 
Notifications
Clear all

Glöm inte skicka in motioner till årsmötet

5 Inlägg
1 Users
0 Likes
40 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej på er
I slutet på juli är det dags för sommarträff och med det även årsmöte. Glöm inte att ni som medlemmar kan skicka in motioner till årsmötet om det är någon fråga som ni vill att årsmötet ska behandla eller fatta beslut om.
Motioner måste ha inkommit till styrelsen senast en månad innan årsmötet, det vill säga den 28 juni.

Vad är då en motion?
Jo en motion är ett ärende eller en fråga som man vill att föreningens högst beslutande organ, årsmötet, ska behandla och fatta ett beslut om . Det kan till exempel vara ett förslag på en stadgeändring, eller ett förslag på att klubben ska utveckla en app för mobiltelefon eller liknande. Anledningen till att den måste vara inne en månad innan mötet är att alla medlemmar ska få chans att ta del av motionen tillsammans med årsmöteshandlingarna så att man hinner bilda sig en uppfattning om vad man tycker om frågan som ska behandlas.

En motion bör byggas om på följande sätt:
Börja med en inledning och en förklaring av vad det är du vill att årsmötet ska besluta om i allmänna ordalag.
För att sedan förenkla själva beslutsdelen så har man så kallade yrkanden, dessa bör man ha med en eller flera så kallade Att-satser. Varje Att-sats ska innehålla ett beslut som årsmötet kan ta ställning till. Så om din motion innehåller flera olika beslut så skriv varje i en Att-sats.

Exemepelmotion
Inköp av rymdraket
Motionär: Sven Exempelsson
Motivering: Jag anser att föreningen ska köpa in en rymdraket eftersom det skulle kunna vara kul för styrelsen att kunna hålla styrelsemöten på månen. Jag anser också att rymdraketen ska vara stationerad på Backamo lägerplats eftersom det är den enda stället i Sverige som kan leverera mijlövänliga rymdraketbränsle.
Därför yrkar jag
Att 1: Årsmötet beslutar att köpa in en rymdraket.
Att 2: Rymdraketen stationernas på Backamo lägerplats.
Att 3: Rymdraketen enbart tankas med miljövänligt rymdraketsbränsle.

Om ni har frågor eller funderingar så tveka inte att höra av er till mig.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag saxar den här texten och sätter in i RoverLand 2018-2.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Utmärkt 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Sista datum för att skicka motioner till årsmötet 2019 är den 3 juni.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Rättelse, den 3 juli, ska det vara.


   
SvaraCitera
Share: