Renovering av chass...
 
Notifications
Clear all

Renovering av chassi Discovery 2

5 Inlägg
1 Users
0 Likes
51 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej,

Vid byte av bromsrör så knackade jag lite extra på chassit vid stötdämparna och hittat att chassit är försvagat och utanför min egen svetskompetens.
Går inte tankarna att kapa chassit och installera ett sk. Halv chassi som går att köpa.

Min fråga antar jag är om detta går att göra laglig väg då detta är innebär stora ingrepp i bärande konstruktion och delen där chassinummret står byts ut.

Bilen är i övrigt i relativt bra skick med ny växellåda och många nya delar.

Har någon några råd om detta?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har lagat samma genom att kapa bort fjäder och stötdämparfäste samt en rejäl bit plåt ur ramen. Sedan svetsa dit ny plåt i hålen i ramen och nya fästen likt dessa
https://www.jgs4x4.co.uk/discovery-2-rear-spring-mount-bracket/
https://www.jgs4x4.co.uk/discovery-2-rear-left-hand-side-top-shock-absorber-mount-assembly/

Gör man det ordentligt med 3mm plåt, ordentliga svetsar och sen knackar in chassienumret på nytt så tror jag ingen har något att anmärka på det.
Klart att det blir ännu bättre med ett halvt eller helt rambyte, beror ju bara på hur mycket pengar och tid man vill lägga.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Någon rad till...

Är bilen värd att kosta på 25-30 tusen så skulle nog ett sånt här passa rätt bra. Har aldrig sett en D2 ram som blivit dålig i främre halvan så en bakre ram är nog ingen dålig idé, borde eliminera behov av att svetsa ram för många år framåt. https://www.paddockspares.com/discovery-2-rear-half-chassis-galvanised.html

Hur är karossen? Främre hjulhus, golv, vindruteram och trösklar kan ju vara ganska kexiga efter 20-25 år

Som bilderna visar behöver det åtgärdas tämligen omgående.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har mailat med SFRO och fick följande svar:

Hej,

Okej. Det finns som sagt inget formellt som hindrar att man reparerar
halva ramen med nya delar, så länge de är identiska med original.

Spara biten med ID-nummer, stansa in det på nytt på samma ställe och
dokumentera det så ska det gå bra.

Gustaf
____________
Gustaf Ulander
SFRO

Spontant känns det som man aldrig riktigt får fason på ramen genom att klippa och klistra nya delar vart och varannat år så då blir ett halvt chassi bättre och jag har inget emot att spendera lite pengar på bilen.

Hjulhusen fram hade rost men jag har åtgärdat ena sidan. Trösklarna hade också rost men är reparerade. Golvet på förarsidan var angripet pågrund av läckande tak men också åtgärdat. Ramen runt rutan slipades och målades när jag bytte ut vindrutan.

Nästa steg blir att undersöka chassit längre fram och se hur illa det ser ut. Som en evig optimist tänker jag att det går att byta ut halva chassit utan pelarlyft men jag borde nog se mig om efter en verkstad som kan ta sig an detta.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Eller byt till galvat:
Galvat chassi DII


   
SvaraCitera
Share: