[Originally posted by Anglofil]
Defender by Linus S, on Flickr
Jag har precis köpt denna Defender HCPU 1998, 300tdi, med 21 000 mil på mätaren. Jag har aldrig ägt en Land Rover förut och ej heller någon annan bil som kräver ett aktivt underhåll. Under den senaste veckan har jag gjort fler 'för första gången i livet' - bytt oljefilter, bytt dieselfilter, bytt luftfilter, legat under en bil i motoroverall och åtgärdat ett faktiskt fel (däcket gick i främre radiusarmen så jag fick justera låsbulten...).
Först och främst försöker jag nu få klart för mig i vilket skick bilen är. Som bekant går det att plöja ner obegränsat med pengar i dessa bilar, men innan jag lägger för mycket skulle vara fint att ha en uppfattning om hur länge den kommer kunna rulla. Såvitt jag kan avgöra går motorn utmärkt. Bränsleläck-slangarna ('fuel leakoff pipes') är rätt trasiga och lägger diesel, men jag tänkte ta mig förbi Mekonomen imorgon och köpa lite 3.2 mm slang. Matarpumpen är enligt uppgift utbytt mot en elektronisk dylik från Biltema. Bra eller dåligt? Växellådan däremot känns väldigt klonkig och kopplingen tar ganska långt ut på pedalen. Eftersom jag aldrig kört någon Land Rover förut vet jag ju dock ej vad som är normalt.
Jag tror ej kamremmen är bytt på alldeles för länge. Därför är min första mål att klara av ett byte av denna. Jag är just nu i begrepp att beställa nödvändiga delar från Paddock.
Vad gäller rost tycker jag, ta i trä, att den ser rätt ok ut för att vara nästan 20 år. Bakre tvärbalken är svårt medtagen (se nedan) och är lappad och lagad men behöver bytas. I övrigt har jag ej hittat något anmärkningsvärt, men jag vet inte heller om jag kollat på rätt ställen!!
Defender-4 by Linus S, on Flickr
Defender-5 by Linus S, on Flickr
Defender-3 by Linus S, on Flickr
Defender-2 by Linus S, on Flickr
Defender-6 by Linus S, on Flickr