Range Rover P38 - 9...
 
Notifications
Clear all

Range Rover P38 - 98: Min ögonsten och min huvudvärk

11 Inlägg
1 Users
0 Likes
47 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by verbalfrenzy]

(Varning! Inlägg av romanartad längd nedan!
Läs på egen risk.)

Halloj forumet!

Sen 2012 har jag läst igenom alla möjliga trådar om P38:or varv på varv, överallt på internet.
Det var nämligen då Ranjit, eller bara "rangen" som den kommit att kallas i folkmun (alltså min och de munnar som hör till människor som då och då utsätts för en färd i den) gjorde en haltande entré i mitt liv. En Range Rover P38 HSE med 4,6 liters-V8 och ett hav större än Enceladus ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Enceladus ) av elfel och annat.

Nu är jag stolt och lite nervös (jag är ju bara en liten palt egentligen) medlem i världens häftigaste märkesklubb, och här kommer min lilla berättelse.
Men först, en bild:
Bild
(Stylish, eller hur? Det här är på en bra dag...)

Rangen rullades hit från Mallorca, där den enligt hörsägen ska ha ägts av en porschemekaniker som "knappt använt den".
Allt eftersom har fler och fler tecken på att det är en ren och skär lögn uppdagats.

Till en början skulle jag bara se över varför den hela tiden visade "PORTON ABIERTO" (baklucka öppen) och pep vansinnigt, och därefter registreringsbesiktiga den.

Ganska fort var jag tvungen att ta tag i ett par saker till:
(Om du inte orkar läsa hela listan är det bara att hoppa till nästa del av den oändliga berättelsen, nämligen lagningarna! Yay.)
• Spjällmotorerna till klimatanläggningen stod still på full värme respektive full kyla, och riktningen var någonstans mitt emellan alla utlopp vilket gjorde att man bara anade ett svagt flämtande, ungefär på samma nivå som en astmatisk näbbmus när fläktarna drog igång.
• Fläktarna, som varit ansvariga för det svaga flämtandet bestämde sig för att ge upp fullständigt nästan direkt efter att jag börjat reflektera över det mesiga luftflödet.
• Displayen sa konstant "TRANSFER EN N", alltså att fördelningslådan är satt i friläge, vilket kändes kontraintuitivt med tanke på att den fortfarande gick att köra.
• Displayen tyckte dessutom att miltalet i huvudinstrument och BECM inte stämde, tills det plötsligt en dag helt plötsligt uppdaterades. Ugglor i miltalsmossen började anas, och 16000 mil kändes plötsligt som en lögn...
• En enkel OBD-skanner hävdade att bränslejusteringen på ena cylinderbanken var så långt söderut som möjligt, och avgaserna luktade väldigt mycket bensin. Dessutom kunde ett svart moln av sot skymta i backspegeln när man varsamt försökte varva ur motorn.
• Däcken var i princip obefintliga. Alltså verkligen långt förbi rimlighetens gränser.
• Mattan framför passagerarsätet var ungefär lika mycket torr matta som en slip 'n slide.
• Passagerardörren och framskärmen på höger sida hade fått sig en törn, och varje gång man öppnade eller stängde så hördes ett ljudligt gnissel och knak.
• Motorn i förardörrens fönsterhiss hade lyckats mangla vad det nu är som ska ta stopp när fönstret är stängt, och därför kom bara en serie "bangbangbang" om man fortsatte hålla in knappen, och anti-trip-funktionen gick inte att kalibrera.
• Värst av allt, batteriet var stendött. Alltså helt trasigt. Ett startförsök var vad man hade efter en full laddning. Något jag bara tyckte var irriterande... Ack, vilket ovetande!

Första omgången lagningar!
Bakluckan var snabbt ordnad. En liten plastdel hade gått av, och utan den gick bakluckan att stänga med trade-offen att man var tvungen att hålla in knappen för att kunna öppna luckan. De läckande o-ringarna gick också fort: med hjälp av den ypperliga guiden på rangerovers.net kunde jag mitt i höstmörkret byta dem och lyckas få passagerarmattan relativt torr.
Av bara farten lödde jag också om relälådan i motorrummet för att försöka få fart på fläktarna, bankade ut bucklan i dörren och drog ut säkringen som försökt lägga fördelningslådan i neutralläge.

Här kom mitt första tokiga misstag.
Jag trodde att registreringsbesiktningen i princip bara handlade om att kontrollera ursprung och att se till att bilen som skulle få ett registreringsnummer faktiskt var samma bil som chassinumret beskrev. Ojojoj, vilken fadäs!
Lambdavärdena var helt galna, även besiktningsmannen la märke till att däcken var fullständigt orimliga och som grädde på moset så slutade bilen svara på gas på motorvägen under vår skamsna hemfärd.

Med flammande röda öron bestämde jag mig för att det var dags att kavla upp ärmarna.
Bild

I snöslasket på en lånad uppfart reste jag ett provisoriskt tält över motorrummet och grävde mig ner till och lossade topplocken. (Sidospår: centrallåset bestämde sig för att dörrarna skulle vara låsta, och dörrlåset tappade kontakt med låskistan i dörren under en kall natt, och jag var tvungen att ta mig in genom ett fönster i bakdörren. Spännande att få känna sig som en elaking för en minut!)
Fyra av åtta cylindrar läckte åt olika håll genom packningarna, locken var skeva och dessutom var ventilerna illa slitna. Inslipning, hemmagjord planing, nya tändstift och tändkablar senare gick bilen som aldrig förr. Bränslejusteringsvärdena låg närmre rimlighet och de svarta molnen var som bortblåsta. (höhö)
Däcken byttes ut mot bättre begagnade från en skrot och jag passade på att koppla in fläktarna utanför komfortstyrlådan.

Registreringsbesiktning nummer två gick avsevärt mycket bättre, trots att den innehåll både ett och två motorstopp och en tur under bilen i spöregn för att laga en skarv till en lambdasond.

Med ett svenskt registreringsnummer på en provisorisk lapp i bakrutan tog jag mig (även då med motorstopp. Att jag inte bytte ut batteriet!) till kontrollbesiktning, och fick med lite hjälp från en välvillig besiktningsperson till och med godkänt på besiktningsvärdena. Alltså hjälp som i ett par minuter extra vid avgasstationen. Inget fusk här inte! :D

På den vägen är det!
En trasig luftningsnippel på kylaren och en ovarsam vän gjorde tillsammans att jag fick göra om hela topplocksarbetet. (på en helg istället för en och en halv månad den gången! Det går snabbt att lära sig när man inte kan något alls! :smt003 )
Batteriet byttes ut, och sen dess har det blivit en hel del annat.
• Bytt kylare för att slippa plana toppar igen.
• Bytt växellådsolja och filter. Den gamla var gulbrun, inte genomskinlig och i en volym på nästan 12 liter(!!).
• Bytt ut värmeelementet till kupévärmen. (Heater core? Vad heter det egentligen på svenska? Det blir så mycket svengelska när det kommer till brittiska bilar...)
• Bytt potentiometrar i alla spjällmotorer.
• Bytt flexskiva mellan svänghjul och momentomvandlare eftersom hålen börjat växa på den.
• Gått igenom och lagat ett par borteroderade ledningar i BECM.
• Bytt huvudjordkabel till batteriet.
• Lött om och fräschat upp den enda nyckelfjärt som finns i dagsläget.
• Lagat länken mellan låskista och låsmekanism i förardörren.
• Bytt styrlänkage och styrstag. (Heter det så? Track rod och drag link!)
• Massor av annat småpyssel!

Idag flänger vi fram och tillbaka genom landet med smått nervös, men storslagen stil. Man vet aldrig när något nytt dyker upp.

Dessutom har jag ett par saker till i min överaktiva pipeline:

• Renovera EAS med renoveringskit.
• Byta bussningar i... Herre, "radius arms"! Vad heter saker och ting egentligen på svenska?
• Byta bussningar i panhard-stag. (Ha! Den kunde jag i alla fall! Eller?)
• Byta stötdämpare och luftbälgar i förebyggande syfte.
• Laga sprickor och värme i framsäten. (Den spanska solen har verkligen gjort sitt...)
• Nytt innertak.

Dessutom behöver jag verkligen jaga elfel! Bakre vindrutetorkaren sätter igång när den känner för det, högtalarna i passagerardörren fungerar ibland, bromsackumulatorn går också igång när den känner för det, fläktarna fungerar fortfarande bara med hjälp av en fantastiskt proffsigt ( :roll: ) installerad extraknapp och värst av allt: det verkar inte gå att kommunicera med de diverse datorerna i bilen!
Om någon har något hett tips tar jag gärna emot det, annars kommer mer om det i en separat tråd!

Mitt mål med bilen? Inget särskilt alls. Den är bara så himla fin att jag vill fortsätta pyssla med den.
Hojta till om ni har några frågor!
Annars kommer uppdateringar här kommer när det passar. 8)

Håll till godo!


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Tack för att du tog dig tid att skriva. Trevligt med P38A, men det är precis som du beskriver mycket slit att hålla dessa vagnar i drift, man behöver ingen annan hobby :D

Parallellstag och styrstag heter det :wink:


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by verbalfrenzy]

Haha, tack för glosorna!
Det borde finnas en parlör för översättning mellan alla de engelska forumen och vårt svenska... :roll:


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by obo001]

Går i bilköpartankar och hade för en stund en tanke om en P38 alt Disco I eller II. Tror att detta romanartade inlägg fått mig på andra tankar... :-). Men fina bilar är det!! /Oscar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Hej Oscar, en Disco 2 ska inte förväxlas med en P38, det är i stort sett inget som är lika när det gäller hur elsystem är konstruerade. En Disco 2 både Td5 och V8 är ungefär 200 gånger mer driftsäker än en P38. Men den totala känslan av en riktig command position får man bara i en Full Fat Range Rover! (när den fungerar) :D


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by håkan13]

Trevlig läsning!!
Måste erkänna att jag älskade min P38a den korta tid jag hade den!! och jag beundrar dom som orkar hålla liv i dom!!
Men tyvärr så kände jag att det inte skulle hinnas med... så det blev några äldre varianter... med mindre elektronik...
är bättre med svets... och nåt motorbyte... än på elektronik... :smt003

men visst kollar jag lite på både 322or och RRS... Får se hur länge jag kan hålla mej... :lol:
Håkan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

De här fantastiska spjälmotorerna! En av min personliga favoriter med bilen. GBG - Branäs, full kyla på min sida sista halvan av vägen, och värme på tjejens. Satan va kallt det var! Branäs - GBG, full värme sista halva vägen på min sida och kyla hos tjejen...

Du hade bytt dina? Plockade du bort hela instrumentpanelen för att lyckas med det?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Så var man tillbaka i träsket...

Ganska kort efter att jag skrev det första inlägget i tråden ovan fick jag nytt jobb, ny livssituation och ny bostad, och när ett nytt fel dök i bilen (trasig TPS) gav jag helt enkelt upp, tog mig till en uppfart jag kunde använda för kontemplation, parkerade och gick därifrån. Bilen fick bli en huvudvärk för framtiden.

Efter oändliga mängder velande föll det sig sen helt plötsligt så att jag behövde ett nytt hobbyprojekt – och varför inte återuppliva ett gammalt? Dessutom kom jag av en slump över ett gediget E85-konverteringskit – särskilt utformat för en V8, något jag velat testa sen jättelångt tillbaka. Hittade en extra sorglig syn när jag återvände till uppfarten eftersom registreringsskylten hamnat på sniskan...

[attachment file=66985]

Gjorde snabbt en lista över saker jag ville få gjort och landade i ungefär detta:
• Åtgärda de förbannade vattenläckorna som plågat mig sen jag började jobba med bilen från första början
• Få bukt med det hängande innertaket
• Byta ut/fräscha upp den äckliga tygklädseln på pelarna
• Fixa den nästan helt bortslitna läderklädseln på förarstolarna
• Åtgärda den där förbannade TPS:en som orsakat vild tomgång och feltändning från början...

Den sista var lättast: lyckades hitta en någorlunda rimligt prissatt TPS från en skrot på eBay. Bytte ut den men tomgången var fortfarande knäpp: bilen startade men rusade snabbt till typ 2500rpm och klättrade långsamt uppåt.

Bestämde mig då (för att få lite motivation) att ta tag i något annat: vattenläckorna!

Började fundera på var jag sett vatten läcka in och insåg att det kom från två håll, tackluckan OCH vindrutan.
Efter att ha tagit ner innertaket kunde jag snabbt konstatera att tackluckan (alltså glaset) hade släppt från metallramen som ska hålla i den. Gissningsvis har det varit så sen bilen kom till Sverige, men varken jag eller någon annan har reflekterat över att det kanske är värt att laga.

Tog bort det gamla limmet:

[attachment file=66980]

Skrapade bort gammal rost/oxid och hammarlackade metallramen:

[attachment file=66981]

[attachment file=66982]

På med nytt lim och pressa ihop:

[attachment file=66983]

För att inte trådbomba allt för mycket (och för att jag verkar vara begränsad till fem bilder i taget): fortsättning följer...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Välkommen tillbaka! 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Välkommen tillbaka! ?

Tack! 🙂 Kommer försöka fylla på denna tråd med saker jag gör när jag gör dem. Vi får se hur långt jag kommer denna gång!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Så blev man en dip head...

I samband med att innertaket åkte ner i vintras plockade jag av plast-trimmen på alla stolpar. Tyget såg så risigt ut att jag bestämde mig för att klä om dem på ett eller annat sätt. Efter ett par timmars bråk med klistret som håller fast tyget gav jag upp och bestämde mig för att ta det senare. Så här såg det ut då ungefär:

[attachment file=67677]

Av en slump snubblade jag dock över referenser till Biltemas gummifärg för någon vecka sen och snöade in helt på plast dip...
Ett par googlevändor senare hade jag fått reda på att CRC:s label remover som jag försökt använda för att få bort klistret var helt fel, det var T-sprit som skulle till. Hällde på lite och helt plötsligt gick det äckliga klegget bort hur lätt som helst.

Köpte först vit gummifärg och testade på en plastbit. La en otvättad och en tvättad bredvid för referens:

[attachment file=67678]

En stund senare tog jag mitt förnuft till fånga och köpte mattsvart istället. Mycket bättre imho. Hur mycket jag än googlade lyckades jag inte hitta exempel på svart pelarplast i en P38, så här kommer bilder för internets skull:

[attachment file=67679]

På med fyra-fem lager med 20 minuters mellanrum och låt dem ligga över natten (ska räcka med fyra timmar, men ville vara säker...) så får man detta:

[attachment file=67680]

[attachment file=67681]

Faktiskt mycket nöjd med resultatet. Härnäst ska innertaket kläs, och jag hoppas att det matchar det mattsvarta någorlunda väl.


   
SvaraCitera
Share: