Skalman, S2A 1965
 
Notifications
Clear all

Skalman, S2A 1965

13 Inlägg
1 Users
0 Likes
58 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jaha,

Då har det hänt igen...
"Ny" bil på gårdsplanen!

Först en liten förklaring till att bilen fick namnet Skalman.
Hustrun, som har koll på viktiga Serier/ Tecknare, föreslog namnet efter att ha visat mig följande citat:

"Sköldpaddan Skalman i serien "Bamse" är ett tekniskt och kemiskt geni, en riktig besserwisser, och har massor av användbara prylar i sitt skal, "allt utom lokomotiv och atlantångare". Hans viktigaste ägodel, tillika den uppfinning han är mest stolt över, är "mat- och sovklockan" som ringer flera gånger om dagen för att tala om för Skalman att han ska äta eller sova. Dessa sovstunder, som ofta kommer vid olämpliga tillfällen, och hans långsamhet i övrigt, irriterar ofta hans vänner. Det fulaste ordet Skalman vet är "skynda", och han springer så gott som aldrig, även om det vid ett fåtal tillfällen hänt - och då har det oftast varit någon av vännernas liv som stått på spel."

Svårt att argumentera emot, va? Bättre att älska sin hustrus påhittighet!!!

Vår nya familjemedlem Skalman gjorde sitt intåg för ett par veckor sedan.
Han kom hit tillsammans med sin husse, och ont i fördelningslådan...
Hans mycket trevlige husse ringde mig för ett halvår sedan, och undrade lite försynt om jag kunde laga en gammal Land Rover.
Vid tillfället fanns det helt enkelt inte plats i kalendern, och jag bad husse att ringa mig igen om ett halvår...
Jag ska vara ärlig och erkänna att jag faktiskt inte trodde riktigt på att husse skulle höra av sig igen. Ibland, när livet har för många uppgifter, kan man ( läs: jag) ju låta lite så där lagom ointresserad... Detta ber jag idag om ursäkt för!
Gissa då om jag blev förvånad när husse ringer i slutet av Januari, och mycket försynt undrar om "livet" har lugnat ner sig en smula.
Sagt och gjort, tid för felsökning bokades och Skalman anlände tillsammans med en mycket glad husse.
Nu kommer nästa överraskning för er som pillar lite med gamla bilar. Det husse kommer med är en S2A, 1965 i mint condition!!!
Kanske jag, med mina vanliga förutfattade meningar, hade förväntat mig en lite halvrisig Seriebil?!
Efter avlastning av Skalman, och sedvanligt däcksparkande och tittande på resten av bilarna på gårdsplanen, rullade husse hemåt igen.
Givetvis fick han frågan om han kunde tänkas att skilja sig från sin ögonsten.
En vecka senare ringer jag husse, och berättar att bilen är klar för hämtning. Och självklart frågar jag igen om han är till salu, "han står ju inte ivägen här" medan du funderar...
Dagen efter ringer husse, och berättar att han kan tänka sig att göra affär. Lycka!!!

Skalman är totalrenoverad under en lång period för inte allt för många år sedan, och man kan bara beundra mannens detaljkunnande.
Allt är genomgånget, och då menar jag ALLT!!!
Det som för stunden känns viktigt är att byta ut de yttre attribut, huvudstrålkastare, blinkers, positionsljus och baklyktor som inte är helt tidsenliga.
Detta har hittills visat sig vara ett kinkigt kapitel, då det är mycket svårt att få ett helt entydigt svar på vad det ska vara för utseende på ovan nämnda attribut...

Någon som sitter på den informationen, eller kanske rätt begagnade delar i användbart skick?

Mvh, LR Doc Max

[attachment file=39520]

[attachment file=39521]

[attachment file=39522]

[attachment file=39523]

[attachment file=39524]


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Fantastisk fin bil 🙂 Grattis.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Grattis ! till en härlig Land Rover 🙂

/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack ska ni ha!

Jo, han är verkligen en "härlig" Land Rover!

Mvh, Lr Doc Max

[attachment file=39537]

[attachment file=39538]

[attachment file=39539]

[attachment file=39540]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det är en riktig "karamell" vilket skick !!! Fin fina bilder !

härligt att få ta del av den här typen av "presentation" av medlemmars Land Rover innehav !

/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej igen,

Nu har Skalman fått en liten "uppgradering". 🙂
Var en liten tur till Danmark i helgen, jättestort "Swapmeet"!

Har under dagen monterat "tidstypiska" belysningsattiraljer, och blev ganska nöjd med resultatet.
Kanske någon kalenderbitare tycker att jag borde gjort bättre research före montering...
Jag bestämde mig dock för att det var bättre att han fick "nya" lampor, än att han skulle skämmas för de atypiska som han kom med...

[attachment file=39616]

[attachment file=39617]

Mvh, LR Doc Max


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Idag har Skalman varit ute på tur i det Skånska landskapet igen...!

Vad passar väl bättre då, än att hjälpa en släkting med minst dubbla vikten att komma loss!!!
Ett litet snabbt (nåja, så snabbt det går i lågväxel...) ryck i stroppen, så var den store klumpen loss igen.

Mvh, LR Doc Max

[attachment file=39673]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Max! Fin bild! Den skulle, en aning beskuren, kunna passa som omslagsbild till vårnumret. Vadå, vår? Om du vill skulle jag vara tacksam om du mejlade bilden ( i original, direkt från kamera eller hårddisk) till roverland@slrk.se Tack!

Hälsningar,
Mats


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Morrn Kamrater!

Då har Skalman varit ute och jobbat igen.

Mvh, LR Doc Max

[attachment file="40169"]

[attachment file="40170"]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Morsning! 🙂

Skalman har varit på tur!
Tur och retur Rättvik för en dryg vecka sedan.
Lille Ecgberth skulle ju hämtas hem till Skåneland, så varför fega ur och ta bil med släp?!
Fredag morgon, nio grader varmt/ kallt och i kraftig dimma, bar det av norrut i sakta (70 km/h) mak.
12 timmar senare landade vi Rättvik, knappt upptinade...
Snabb överlämning av nycklar, och sedan iväg igen söderut för mellanlandning i Ludvika hos en kollega.
Efter stadig förplägnad, samt en liten whisky somnade vi sött!
Lördag kördes resten av sträckan, med en strejkande startmotor, men annars utan problem.
Kanske var det "Sov- klockan" som ringde för Skalman när startmotorn lade av...?!

Mvh, LR Doc Max

[attachment file="40563"]

[attachment file="40564"]

[attachment file="40565"]

[attachment file="40567"]

[attachment file="DSC_0281[1].JPG"]

[attachment file="40575"]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej på er,

Idag har Skalman hjälpt sin jämnåriga kusin Estelle med markservice och transporter av personal till och från fältet.
Estelle är en Volvo BM ST257, 7 fots tröska.
Hon har funnits i familjen ett tag, och luftas som regel i skördetider.
Inga stora arealer, men roligt!!!

Mvh, Mad/Max!

[attachment file=48794]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej på er! 🙂

Idag kom Torsten och Släckis.
När Torsten och Släckis landar på gårdsplanen vet man aldrig vad som kan hända...

Skalman har ju kallats Skalman så länge han bott hos oss.
Att kallas för något betyder ju inte nödvändigtvis att det är just det man heter, eller hur.
Det hade Torsten bestämt sig för att göra något åt.
Skalman backas in i verkstaden och fram trollar Torsten en flaska bubbel.
Alkoholfritt så klart, eftersom bilkörning och alkohol ju som alla vet inte hör ihop.
Torsten utses till dopförrättare, och döper med några visdomsord Skalman till just Skalman. Kanske ingen skräll, men nu är det ju officiellt.
Tack Torsten!!!
Dessutom har Torsten ett otroligt minne, och en underbar humor.
Skalman hade ju lite problem med motivationen för ett tag sedan, och som pricken över i-et får han då en liten present av Torsten.
Studera bilden noga! 🙂

Mvh, Mad/Max!

[attachment file=49156]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Max.

Vad gör man inte när Skalman är däprimerad och nere och hans husbonde står med
telefonen i handen och ska ringa till närmaste bilskrot????
Max vi lyckades som vanligt när vi fick fram trollspöet.
Skalman och hans släktingar har ju inge överväxel, men nu har han fått, som får förnyas.

STORT TACK Max för en givande trevligt meckande med Skalman.
Tack även för i dag för en som vanligt trevlig träff och tack alla närvarade för samvaron.

Släckis o Torsten.


   
SvaraCitera
Share: