Discovery 3 2004-2009

 

När Ford tog over Land Rover år 2000 gjordes en inventering av modellprogrammet och slutsatsen blev att nästa modell att förnya var Discovery. Nya Range Rover var vid den här tiden nästan färdig konstruerad och det fanns ingen möjlighet att genomföra några större ändringar före lanseringen.

Man fattar ett beslut om att ta fram en ersättare till Discovery II. Direktiven blir att inte kompromissa och inte heller ta med något arv av gamla komponenter från tidigare generationers Land Rover. Med utgångspunkt från att rymma sju vuxna personer på ett bekvämt sätt och att ingen av passagerarna ska behöva gå in genom bakluckan tas en design fram med ett längre axelavstånd än tidigare, 113,5 tum.

Konkurrensen i det större SUV segmentet är stenhård, speciellt i Nordamerika och en design som ska skilja ut nya Discovery från mängden jobbas fram. Kraven på den nya bilen är hårdare än någonsin tidigare, den måste vara bättre på allt som förra generationen kunde göra och dessutom betydligt rymligare och helt modern i sitt utförande. Beslut fattas att ta fram en helt ny plattform för nästa generation av Land Rover bilar.

Utifrån kunskaperna av ännu inte lanserade tredje generationens Range Rover utvecklar man en ny plattform för kommande stora Land Rover. Motorerna ska även bli helt moderna konstruktioner så beslutet att inte fortsätta med Td5 och den gamla Buick V8:an är inte svårt att ta, äntligen får den gamla motorn pensioneras efter 38 år och komihåg att då hade redan Buick övergivit den så grundkonstruktionen är betydligt äldre än så. Tre nya motorer tas fram, en bensin V6:a som endast hamnar i Nordamerika, bensin V8 kommer från Jaguar, denna är på 4394 cm³, 295 hk vid 5500 r/min, 425 Nm vid 4000 r/min och en nyutvecklad turbo diesel V6 från Ford kallad TdV6 på 2720 cm³, 190 hk vid 4000 r/min, 440 Nm vid 1900 r/min. Till V8:an finns endast automatväxel medan TdV6 kan får med både manuell och automat växel. Bilen utrustas med höj och sänkbar luftfjädring och horisontellt delad baklucka liknande Range Rover.

Med det längre axelavståndet och reservhjulet placerat under bilen i bak blir kupén hela 35 cm längre. Krockgardiner i bak gjorde att man inte hade någon plats kvar för Alpin fönstren i taket som då fick ge vika för säkerhetskraven men man kan nu får tre stycken stora glasfönster i taket, en för varje rad av passagerare. Den nya bilen lanseras 2004 och har endast fått mindre uppgraderingar i utrustningslistan sedan dess. En instegsmodell utan luftfjädring och spiralfjädrar har tillkommit.