Bokstaven A markerar en större förändring och den största av dessa var att man hade jobbat vidare med motorerna och nu introducerades en förbättrad diesel där man hade tagit vara på det man lärde sig av 2,25 liters bensin motorn. Den nya 2,25 dieseln är på 2286 cm³, 62 hk vid 4000 r/min, 139 Nm vid 1800 r/min.

Nu fanns en bra motor av både diesel och bensin i sortimentet. 1967 var det så dags igen, den nya starkare motorn från Forward Control fast med lite lägre effektuttag blir ett alternativ i vanliga modellen det var en rak bensin motor med 6 cylindrar 2625 cm³, 81 hk vid 4500 r/min, 179 Nm vid 1500 r/min.

En förändring som kom under 1968 var att framlyktorna flyttade ut från grillen till ytterskärmarna. 1969 fanns det 38 olika modeller att välja mellan allt från 88 tum Regular till 110 tum Forward Control med alla de olika motoralternativen inräknade. Valfriheten var stor med alternativ som öppen pick-up, med kapell, hytt eller stationsvagn som kunde kombineras med de olika axelavstånden.

Under detta år gjordes även en del justeringar på 2,25 motorerna som nu fick högre effekt, bensinaren ökade till 81 hk vid 4250 r/min, 168 Nm vid 2500 r/min och dieseln 67 hk vid 4000 r/min, 142 Nm vid 1800 r/min. Den raka sexan fick nu hela 95 hk vid 4500 r/min och 182 Nm vid 1500 r/min. Benämningen som serie II och IIA och senare III var till en del marknadsföring, förändringarna infördes ganska löpande så det är inte alltid lätt att skilja på varje modell. Bland annat kom den synkroniserade växellådorna redan på de sista bilarna av Serie IIA.