Köp-hjälp, Defender
 
Notifications
Clear all

Köp-hjälp, Defender

3 Inlägg
2 Users
0 Likes
101 Visningar
(@Anonymous)
New Member Gäst
Blev medlem: 1 sekund sedan
Inlägg: 0
 

Hej!

Jag går i tankarna att köpa mig en Defender 110. Utifrån plånboken (Max 200 000) verkar det rimliga valet bli en td5 med några mil på nacken.

Jag kommer således inte få perfektion, det är jag medveten om. Tanken är att det ska bli ett långvarigt projekt men vi kommer ha den som andrabil, så den behöver rulla. Vad ska jag hålla utkik efter om jag köper bil? Vad bör vara gjort och vilka problem är en deal breaker?

Jag är novis på bilmek men kan få hjälp av kunniga familjemedlemmar och är intresserad av att lära mig.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
 

Rost på svårtlagade ställen. Nederkant på dörrar. Motorhuv. Torpedvägg inkl fotbrunnar.

Ramutriggare o bakstam är väl mer förbrukningsvaror och rätt tacksamma att svetslaga

Motor o växellådor ska snurr på utan överdrivet missljud.
Lagom med vibrationer

Bäst är att söka någon lämplig checklist avia nätet och ta hjälp av en Defenderkunnig för provkörning inspektion.

Det är väldigt bra bilar att börja en hobbymekarbana med. Enkelt uppbyggda, billiga delar och alla. ALLA! Reparationer och felsökningar hittas lätt på nätet.

Lycka till!

Sen tycker jag för övrigt att 300tdi är att föredra, men jag är ju gammal gubbe…


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
 

vi använder vår Defender Td5:a 110 som förstabil 🙂 går alldeles utmärkt förutsatt att man har en eller ett par andrabilar 🙂

tänk bara på att mycket är tungt att åtgärda...skruvar som sitter som "berget" av olika orsaker...byta bussningarna i bärarmarna te.x...svåråtkomligt som bränsletryckregulatorn osv...på youtube går allt väldigt smidigt :):)

men...låga priser på reservdelarna och det mesta finns som nämnts, nytt eller begagnat/renoverat...

och inte minst ! vänliga och tillmötesgående medlemmar i klubben !!! som bjuder på råd och dåd (ingen nämnd och ingen glömd)

åxå gammal gubbe som önskar Lycka Till !


   
SvaraCitera
Share: