Landrover discovery...
 
Notifications
Clear all

Landrover discovery 2011

13 Inlägg
1 Users
0 Likes
75 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej
Min Landrover fick motorhaveri maj 2022 , den har stått hemma och ingen verkstad kan hjälpa mig. Hur gör jag för att få den renoverad eller ska jag sälja den som reservdelsbil?Finns den någon som är bra på att skruva och kan med motorbyte?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Beklagar din situation!
Som du säkert märkt finns det ingen billig eller enkel lösning på ett motorhaveri i dessa bilar.
Hur är skicket på bilen i övrigt och hur långt har den gått? Har någon undersökt motorn och fastställt vad som hänt?
Var i landet befinner den sig?

Om bilen är i normalskick kommer ett motorbyte kosta mer än bilen är värd, vilket gör det tveksamt ur ekonomisk synpunkt, då är det bättre att sälja den som den står och köpa en fungerande istället (om man tror sig ha bättre tur på nästa lott).
Vill man ha kvar bilen och är beredd att betala vad det kostar går det nog att hitta verkstäder som kan montera en utbytesmotor från LR med garanti.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för svar. Okej den har gått 17000 mil och i övrigt inga fel, dock stått ett år. Hur mycket kan ett försäljningsvärde vara?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Alltid svårt att uttala sig om värde, men en fingervisning kan ju vara denna D3 med havererad motor som nyligen såldes på auktion för 27500:- Den är visserligen äldre, men med lite färre mil.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1495352-land-rover-discovery-iii-27-tdv6/


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

kollade om det fanns några beg. motorer på skrotarna... Laga hade inget... bildelsbasen hade 2...
en för 80 000... men den var bokad... och en för 94 500... och så hade dom nya för 125 000...
har inte kollat vad dom kostar i England...
så som Thomas säger så är nog ett motorbyte en dålig affär!!
en motorrenovering kan ju bli billigare... men beror ju helt på vad som hänt!!
har bytt en del motorer som haft kamrems/kamkedjeras!! och ingen av dom motorerna
hade varit nån ide att reparera!! det är alltid ganska mycket sönderslaget efter ett sånt haveri!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Ja okej förstår att det blir dyrt med motorn. De som tittat på min bil vet inte vad det är för fel. Men de är folk som skruvar med BMW.Verkstäder i närheten tar inte emot bilen så jag vet inte vad som är fel. Turbon började sacka, bilen orka inget, tror de bytte något, kom inte ihåg vad, bilen gick bra ett dygn sen började den skramla och våldsamt. Gick framåt men sakta och plötsligt gick det inte att köra mer.
Tror också att era råd är de bästa men känns tråkigt att det inte går att fixa,gillar ju Landrover sedan gammalt.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det är inte så att det inte går att fixa, men det är varken enkelt eller billigt tyvärr.
För att ge en bra inblick i vad som behöver göras kan man kolla in LR time's reparation av en D4 med havererad motor, det är en serie med ett antal videor med hela processen. https://youtu.be/ysmRjeeAW9E
Bara att börja skruva 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Okej tack för bra tips.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

var i landet finns du?? är ju tyvärr så att sk. vanliga verkstäder är ganska värdelösa på Landrover!!
du har inte nån klubbmedlem i närheten som kan hjälpa dej att konstatera vad felet är?
går motorn runt eller är den helt stum?? din beskrivning lät ju inte så lovande!! men man vet ju inte
så länge det inte är undersökt heller!! vet ju att det kan bli dyra fel på dom motorerna!!
men vet att en verkstad här i Norrköping dömde ut en Saab och sa att motorn skurit!!
men att det fanns en mekaniker på verkstan som ville köpa den för att fixa!!
som tur var så tog ägaren hem bilen... enda felet på den var en skuren generator!!
och Mekonomen ville ha 33 000 för att byta vattenpump på jobbarkompisens Freelander!!
så mitt förtroende för sk. vanliga verkstäder är inte så bra!!
dock finns ju många duktiga i klubben!! så om du kan undersöka vad felet är så vet du ju bättre vad
som är den bästa lösningen!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Bor strax utanför Sundsvall och det vore fantastiskt om någon som kan Landrover kan titta på motorn. Motorn rör sig, han startar men går illa. Så jag vet inte om någon i klubben bor i närheten och har tid och vill kolla på den.
Ja jag är inte förvånad när jag hör om verkstäder. Använde en verkstad som sa att turbon var trasig. Bytet kostade 40 000 kr,bilen gick ett dygn och nu står den här hemma. Så jag behöver ta hjälp av någon som kan eller sälja den som den står, det sistnämnda är tråkigt eftersom jag hade tänkt ha min bil länge. Tack för rådet, hoppas på att någon i närheten vill kolla på min bil och kanske se vad som är trasigt och om det är någon idé att laga. Är ny i klubben och känner ingen ännu.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Lägg upp en video på youtube på motorn när den är igång och länka här i tråden.

Här är ett exempel på hur vevaxelhaveri låter:
https://www.youtube.com/watch?v=aMTYtf7ES-Q


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ta en tur till DOvalet den 2a!! nån där kanske vet nån som är duktig!! så får du lära känna lite Landroverfolk också...
skälv så känner ju ingen annan där uppe mer än Krister Woss och hans fru!!
men han kanske har koll på nån!?
om du nu har nåt annat att åka på då!?
skälv får jag ångest om jag inte har minst 2 res.bilar... men tyvärr lite långt från dej!! annars kunde du fått låna nån...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Aa schysst,synd men tack, får se hur det blir, absolut trevligt och träffa lite Landrover folk så bra förslag . ..


   
SvaraCitera
Share: