Köra Defender TD5 i...
 
Notifications
Clear all

Köra Defender TD5 i -30° till +40°?

13 Inlägg
1 Users
0 Likes
40 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!

Jag funderar på en Defender eftersom att det är en praktisk, rymlig och generellt hållbar äventyrsbil som jag tror skulle passa mig. Kommer bara köra långa turer på 100-tals mil och sen skumpa runt lite på någon traktorväg emellanåt. Allt med "rätt" Defender ljud osv är jag exakt noll intresserad av ? Så jag letar med andra ord efter en långfärdstraktor med så hög komfort och bekvämlighet som möjligt.

Men eftersom att priserna på en Puma (som verkar ha fungerande värme / AC och generellt anses vara bekvämare) är helt ***** vansinniga så har jag insett att det får bli en TD5 för min del om det ska vara eknomiskt försvarbart. Men jag tänker ju ha den här bilen för att köra långa sträckor i allt från +40° till -30°.

Så vad kan man förvänta sig om man kör en TD5 på vintern i -30? Kommer det vara så kallt/ojämn värme att man måste ha ytterkläder på sig inne i bilen? Jag utgår från att bilen i sig klarar arktiska temperaturer. Men hur trevlig är upplevelsen i kupén?

Och samma fråga fast omvänt. Riktigt varma klimat +40° Hur fungerar det om ACn (vad jag hört) inte är så mycket att hurra över?

All erfarenheter från lite extremare temperaturer i en TD5 mottas med tacksamhet!


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Låter som du behöver en Discovery 2 Td5 istället. Den har vettig värme (iaf om webaston är i funktion), bra AC och bättre komfort överlag jämfört med en OG Defender. De minst 100k du sparar vid inköpet kan du lägga på att rusta upp Discoveryn till riktigt bra skick. Kopplar du bort ACE och luftfjädring är den inte mer komplicerad att underhålla och fixa än en Defender av motsvarande årsmodell.
Det går såklart att bygga om en Defender efter dina önskemål, men original är den ju i princip oisolerad med bara ett tunt lager aluminium mellan passagerarna och utemiljön vilket gör att man upplever det mesta av det som är på utsidan även på insidan.
Det jag minns av Defender Td5 på vintern är dörrar som inte går att stänga, frost och kondens på insidan och värme bara när man belastar motorn. Men såklart en charmig bil som förlåter det mesta då konstruktionen är från en annan tid.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kort svar: japp, det går. Motorn startar även vid -30°C. Inne i bilen lär det dock bli vantar och pälsmössa, långkalsonger och jacka. Skrapa ruta inifrån. Dörren får hållas fast medans Du kör, då den vägrar gå i lås.
+40°C inga problem utan AC, då det finns ventilationsluckorna i torpedväggen kvar och fönstren går att öppna.

Been there, done that....


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej jag har en 130 TD5 med extra ac paketet och fram rutvärme plus en Webasto som jag tror var ett tillval i norden. Jag har haft den i 7 månader så jag har inte så mycket erfarenhet men här är min upplevelse. När det var som varmast i år åkte jag bekvämt och svalt. Den matade ut 2+ på högsta läget. Och det kallaste dagarna hittills i år så har värmen från Webaston varit tillräckligt. Det högsta jag har testat den till 35+

Och om dörrarna dummar sig så kan man ta av dörrkorten och smörj upp låsmekanismen. Det löste problemet för mig.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Här nere i Skåne blir det inte för varmt inne i bilen vare det är vinter eller sommar 🙂 i vår 110:a,
vår gamla S2a däremot har bättre värme och med safari roof håller det svalt på sommaren...men som sagt inget alternativ för Defender...

så det behövs definitivt bättre värmeanläggning...AC behövs inte vid yttertemp på 25-30 grader...men som sagt det är mitt tycke..

alla Defender har dessbättre inte problemet med dörrstängningen, och det är lätt att isolera dörrarna...men Thomas har en poäng med sitt tips...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

På 90-talet hade jag en 109:a STW, där jag tog bort mittsätet och monterade en Smithsvärmare, samma som sitter i LWT modellerna. En rektangulär sak som blåser åt två håll. 2-stegsfläkt var det också. Resultatet blev den bästa värme jag någonsin upplevt i en Land Rover, inkl. många andra bilfabrikat.
25 minus var inga som helst problem i den bilen. Tror nog att det så småningom blir en sådan i 88:an också.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

För övrigt..........En hyffsat vettig metod för att minska kondensen i Series & Defender, är att isolera alla nakna plåtytor med ex.vis Armaflex.
Förr fanns den i 1/2". Numera är det 13 eller 19mm. man har att välja på. Säljs på rulle, c:a 120 cm. bred.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Låter bra Ray, vad är en Smithsvärmare och finns de fortfarande att köpa ?
Ja det gör nytta med isolering den saken är klar...vi har fyllt dörrarna (vi har monterat nya dörrar för Defendern med skjutrutor, lättare att isolera pga ingen "vevmekanism") och även lastutrymmets sidor och bakdörr. Så när värmen väl kommer så blir det lite varmare.
/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jo, Smiths gjorde ju flera modeller,b.l.a. den runda som brukar sitta i S2-S2A. Men även den rektangulära som sitter i LWT,militärbilen. Det var ju länge sedan jag hade den värmaren. Har nog även tillverkats av andra fabrikanter. Nu har jag inte kollat, men det borde finnas sådana i sortimentet bland de större reservdelsfirmorna på öriket.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

kollade lite, och hittade en ny på ebay. Men12.000:- Då får man behålla skiten. Finns en hel del kompakta värmare på nätet för runt 3.000:-

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

provkörde en tidig Defender vid tillfälle som hade väldigt bra värme från ett aggregat placerat bakom cubbyboxen och som var elektriskt...undrar om det är ett sådant som avses ? eller är det ett extra vattenelement ?

/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag avsåg vattenburna extravärmare med fläkt.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kylarskydd, cellplast innanför friskluftluckorna, skoteroverall och elrutan konstant på samt lång isskrapa så man når högra dörrutan innifrån.
Då går det - men är inte komfortabelt.


   
SvaraCitera
Share: