Vilken Defender sku...
 
Notifications
Clear all

Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med?

14 Inlägg
1 Users
0 Likes
39 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Ponera att du står inför en fiktiv situation där du måste "pendla" 5 mil tur och retur (totalt 10 mil alltså) 4 ggr i veckan. På ledigheter kör du gärna långresor på småvägar. Drömmer kanske lite seriöst om en trip till Mongoliet och tillbaka

Till ditt förfogande har du en Defender tillverkad någon gång mellan 1999-2015 (alltså inte den nya hemskheten).

Du får välja mellan.

Modell:
[ ] 90
[ ] 110

Motor:
[ ] 2.5 liter TD5 (1998-2007)
[ ] 2.4-liter TDCi (2007-2012)
[ ] 2.2-litre TDCi (2012-2016)

Däck:
[ ] Roliga däck.
(T.ex. Dakar favoriten, BFGOODRICH MUD-TERRAIN T/A KM3)

[ ] Rimliga däck. Passar kanske på en Volvo också?

Övrigt:
Något jag har glömt som är viktigt för det tänkta användningsområdet? T.ex. ljuddämpa eller liknande.

Motivera dina svar. Vinn min tacksamhet! ?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

90 SVX (Recaro-stolar).
2.4 Puma (6-växlad manuell låda).
255/85-15 Toyo Open Country MT på militärfälgar (halva bullernivån mot t ex Cooper, Goodrich m fl MT-däck).

Takräcke.
Stege till takräcke bak.
Swing Away reservhjulshållare.
Annan frontbumper(med eller utan winsch).
Bumperettes bak.
Rocksliders(absolut inte fotsteg/rör).
Ljuddämpare ersatt av passbit (för att öka markfrigång).
Skydd på fram- och bakaxelväxlar(slädmodell).
Skydd parallellstag.
Extraljus ref 37,5 på A-stolpar(eller "bur").
Extraljus ref 50 på tak.
Durkplåt ovanpå framskärmar.
High Lift med speciell "Defendertillsats".
LUG ALL - stora modellen + ett antal vajrar á 10 m med öglor.
Dragstropp.
Ryckstropp.
Schacklar, minst 4 - 8 st stora.

Lastlådor, vattendunkar och Gerrycans(ingen annan "svensk" benämning!!!!).
Komradio.
Tält.
Handverktyg.
Startkablar, modell längre och kraftigare.

Ett urval av vad jag kan tänka mig i utrustningsväg (och hade på min SVX).


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Inte överensstämmande med dina motorkriterier,men .....here comes: 90 HT. 300 TDI. Aningen fetare plåtfälgar med valfria M/T däck.
När det gäller lite mer allmän brainstorming,skulle det bli en tidig 90 med en Volvo B23A motor. ( 112 hk.) med en vridkam.

mvh. Ray.S. nr.86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Helt fantastiska svar. Man kan ju inte annat än att älska det här forumet ?

Varför inte en 110? Är det inte mer praktiskt om man ska köra lite längre expeditioner? Fnns det anledningar som gör att 110an är problematisk?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Mitt svar var skrivet lite med glimten i ögat. (vilket du säkert förstod) 90 eller 110 är en smaksak och beror väl också på vad man kräver, utrymmesmässigt. Man kan säga att 90 är bättre i svår terräng, b.l.a. beroende på kortare överhäng & hjulbas. 110 är riktningsstabilare i ex.vis snömodd beroende på längre hjulbas. o.s.v o.s.v. Betr. de kriterier du ställt, så gissar jag på en 110 07-12 med 2,4l.Har en kompis som köpte en ny 2007, & den har varit krångelfri fram tills för något år sedan, då den lades på sidan och blev inlöst. Men så är det ju som Stefan skrev,i en annan tråd, att olika personer har olika erfarenheter av samma fabrikat och modell. Så man kan aldrig tvärsäkert säga att "så här är det"

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

finns kanske lika många åsikter som medlemmar 🙂
själv föredrar jag 110:an...tycker den känns stadigare på vägen...men vid sidan om vägen def. 90:an
Td4 och 300 inga problem...tycker dock att Td5:an har mindre vibrationer...undvik nyare årgångar med mycket elektronik är mitt råd...
Lycka till !


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

En 110 om Du vill åka på långresa med den. Bäst vore Tdi, dock med Dina krav skulle jag välja en Td5, helst från 2002 framåt.
Dina övriga frågor: efter tycke och behag 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

En 110 om Du vill åka på långresa med den. Bäst vore Tdi, dock med Dina krav skulle jag välja en Td5, helst från 2002 framåt. Dina övriga frågor: efter tycke och behag ?

Ja, lite rymligare bilar för sånt 🙂 Varför 2002 och framåt? Kom de bilarna med några trevliga uppgraderingar?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nja, inte direkt. De har dock förbättrade fixeringspinnar för topplocket och det omnämnda problem med bulten till oljepumpen fanns endast vid de tidigare årsmodellerna. Å andra sidan, om en av dessa bilar har klarat sig tills nu, så är det nog inga problem med dessa komponenter att vänta.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

En 110 om Du vill åka på långresa med den. Bäst vore Tdi, dock med Dina krav skulle jag välja en Td5, helst från 2002 framåt. Dina övriga frågor: efter tycke och behag ?

Ja, lite rymligare bilar för sånt ? Varför 2002 och framåt? Kom de bilarna med några trevliga uppgraderingar?

Har hört/läst fr o m 2004 mindre risk för motorproblem.
Bl a topplocket, oljepumpen, avgasgrenröret och kablaget mellan spridare och ECU förbättrat.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

tror Johannes har en poäng där med tanke på ev felaktigheter med toppackning/oljepump mm...
mina erfarenheter av 2001 och framåt är att "de vise männen lyser" dvs elektronikkrångel, ibland tänds 3 varningslampor trots att det inte finns något mekaniskt fel på bromsar mm...dock klarar den inte bilprovningen med dessa varningslampor tända...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Summa summarum verkar det vara en 110 2007+ jag letar efter. Gärna med 2.4 motorn. En förhoppning som jag haft är att få tag på en lastbilsreggad för att halvera den hysteriska skatten. Men det verkar som att med de nya skattesatserna som gäller för 2006 och framåt finns det ingen poäng med att lastbilsregga längre? Det är ju 5000 spänn man hellre lägger på kontot för framtida service.

Har sett 110or som är lastbilsreggade med baksäte, det hade ju varit najs. Men en Puma med vettig AC, annat lull och trevligare att långköra är ju svårt att inte vilja ha.

Men lite klokare har jag allt blivit, tack igen! 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

jag är inne på min 7:e defender sedan år 2000. (plus en disco 2 plus en disco 4…j

Mina deffar har varit:
3 st 90:or ( 1 td5 och 2 pumor 2,4j
1 st 110 dubbelhytt, td5
3 st 110: or (2 st td5 och en puma 2,4)

Jag anser tveklöst efter sisdådär 80 tusen mil att pumora är överlägset bäst.

110 är absolut bäst på landsväg, 90 smidigare i terräng men fladdrig på landväg

Jag 90 puma varje dag, har jag mitt stora boggisläp bakom och lastat är den kung på landsväg. Men jag ör bra sugen på en 110…..men bara när jag är på landväg…..utanför är 90 kungen


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

En CCPU/ DCPU om du vill ha lätt lastbilsskatt och 4 passagerare !
Självklart med Td5 som i mitt liv varit problemfri, enda felet jag inte orsakat själv är ABS varning och det var bara bakre högra sensorn som behövde bytas !
/ Ingemar


   
SvaraCitera
Share: