Notifications
Clear all

Död disco 1 -97

6 Inlägg
1 Users
0 Likes
51 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Precis köpt en Discovery I från 1997. Funkat bra när jag provkört den lite, men här om dagen tvärdog den. Spontant verkar det som att elsystemet är utslaget?

Hörs inget från startmotorn när jag försöker starta, inga lampor eller liknande ser ut att fungera heller. Bilen reagerar inte öht på fjärrkontrollen (bytt batteri i den). Har bytt till nytt startbatteri. Verkar inte heller hjälpa.

Tips för felsökning? Någon säkring som dött?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tdi? V8? Automat eller manual?
Om det är ingen el alls från batteriet, kolla om jordkabeln sitter fast. Börja såhär.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för bra tips, ska kontrollera under kvällen!

Det är en V8 manuell. TDI får jag nog återkomma med 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jäkla hjälte! 😀

Det var mycket riktigt jordfel. Lite mätande visade att det var bakom den här gröna kontakten (aldrig sett på en "vanlig" bil) som det saknades. Den verkade vara lite glapp, så efter att gjort rent den och dragit åt den ordentligt så hoppade allt igång igen! Borde såklart ha börjat att mäta mellan + och kaross, men jag var så inne på att det var kortis någonstans eller att en säkring gått att jag inte reflekterade över att det kunde vara glapp någonstans mellan batteriet och karossen.

Men nu har man lärt sig något nytt!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/batterifranskiljare-pa-pol--2000044927

Inte helt ovanligt om man vill skilja bort batteriet.

/


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Magic!!! Grattis och många störningsfria mil i Din fina Disco!!!


   
SvaraCitera
Share: