Notifications
Clear all

Höja dragvikt

2 Inlägg
1 Users
0 Likes
85 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kanske är allmänt känt härinne men har inte hittat detta, så passar på att dela med mig av mina dyrköpta erfarenheter.

Min Disco 1 från 1995 var typad för dragvikt 2000 kg och jag har behov av att dra 3500 kg.

Kravet för att höja detta är att bil, dragbalk och kula är godkänt för detta, och om allt är uppfyllt är det bara att slanta upp en rejäl summa pengar och åka till registreringsbesiktning.

Bilen var inga problem. Informationen i instruktionsboken räckte för att styrka att bilen fick dra 3500 kg.

Kulan bytte jag ut mot en ny kula från AFSA Sweden. Samma monteringshål som original med c-c 90 mm. Monterad enligt anvisningar, som visades upp för besiktningsingenjören. I anvisningarna och på märke på kroken framgår att kulan är godkänd för 3500 kg samt d-värde, och att den är godkänd enligt EG 94/20.

Sen kom det till dragbalken. Skylten på dragbalken var visserligen märkt med d-värde 15,0 vilket gör att den klarar den högre vikten men den måste ha ett godkännande enligt EG 94/20 för att bilen ska godkännas för mer än 2000 kg. Eftersom något sådant godkännande inte fanns på den originalmonterade dragbalken (märkt Oris typ D126) så var det kört. Enligt besiktningsingenjören fanns inget att göra. Jag tog då kontakt med Transportstyrelsen som sa att jag kunde ansöka om dispens för att få en högre dragvikt trots att konstruktionen saknar godkännande enligt EG 94/20.

Jag tänkte dock ett varv till och googlade fram Oris och mailade dem och frågade om dragbalk D126 är godkänd enligt EG 94/20. De skickade då monteringsanvisningen där det framgick att den faktiskt är godkänd. Så jag skrev ut den, bokade en ombesiktning och kunde sedan rulla igenom bilen nu godkänd för 3500 kg.

Så råkar du sitta på en Discovery 1 godkänd för 2000 kg dragvikt och har en dragbalk märkt Oris D126 så går det alltså utmärkt att registrera om den till 3500 kg om man har alla papper med sig.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Bra info, mer sånt här på forumet 🙂

Kan tillägga att det inte är svårt att ansöka om dispens, sök på ansökan om undantag på transportstyrelsen, fyll i formuläret, man måste hänvisa till rätt föreskrift och paragraf och motivera varför. Behöver inte vara avancerat.


   
SvaraCitera
Share: