Parkeringsbromsen låste sig och kugghjulen i styrenhet/motor gick sönder. Köpte en ny utbytes, dock inte LR original. Bilverkstaden monterade alltihop men får felkod ej kontakt. När man drar upp parkeringsbromsknappen, så hörs ett ljud men motorn verkar inte dra åt handbromsen.
Behöver den aktiveras med ett IID tool? bilfirman som gjorde jobbet fick bara felkod: ingen kontakt.
Verkar tyvärr vara ganska vanligt fel med defekta nya icke original moduler, dessutom skiljer det mellan D3 och D4 då canbusprotokollet skiljer. Kanske möjligt att renovera den trasiga modulen, det finns sats med plastkugghjul att köpa? Eller om ni kan bygga en fungerande av de två?
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
säljer du den gamla enheten?
Hej igen,
fick inget svar om du vill sälja den gamla enheten?
@38 Hej!
Ursäkta sent svar! Tror inte det, har just plockat ur kretskortet, för att eventuellt montera det i den nya som inte funkar.
Hör av mig om det blir ändring.
@1784 Hej!
Tack för ditt svar! Undrar om du vet vad det kan vara för fel, då motorn funkar. dvs när jag ansätter och lossar motorn så hör man hur den drar åt respektive lossar. Jag har justerat bromsbeläggen 3ggr enligt manual, där man lossar insektsbulten och drar åt för att minska alla slack.
Man märker att den drar åt men bilen hålls kvar, bara om det lutar lite lite. Har sett på youtube att man ska "bädda" in bromsbackarna.
Det kan jag inte, då jag inte kan ställa den i detta läge (då den inte har någon kontakt). Men gör det någon skillnad på ansättningskraften?
Kan montering av det gamla kretskortet göra något?
Eller är det bara att börja om på ruta 1. I så fall är det bara Land Rover original som gäller, eller finns det något alternativ som inte är så blodigt.
Med vänliga hälsningar
Magnus
Är backarna rätt justerade ska de hålla bilen tillräckligt även om de inte är "inbäddade", jag skulle tro att ditt problem snarare är "ingen kontakt". Du kan prova att byta kretskort, vet inte om det kommer fungera men det är väl värt ett försök om inte din gamla modul är reparerbar. Knappen drar i handbromsen utan att modulen är uppkopplad på canbus, men den kommer inte fungera korrekt.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784 Hej!
Justerade bromsbackarna 3ggr by the book, sista gången släppte jag bara upp så pass långt så att hjulen snurrade. Men verkar som den inte orkar riktigt. Det låter som den drar och släpper bromsarna som den ska.
Pratade med BRAV bil i Stockholm idag. Hans erfarenhet var att det bara är original delar som funkar när det gäller handbromsen. De hade provat flera olika varianter av lösningar, utan att det funkat bra.
Så blir nog att krypa till korset.
återkom om du bestämmer dig för att sälja den gamla enheten.
@38 Hej Peter!
Ursäkta sent svar. Men har tagit lite tid för mig att landa detta. Om du fortsatt är intresserad så får du köpa den gamla enheten. Min bedömning är att kuggarna givit upp. Verkstaden säger att kretskortet funkar och fick/hade kontakt med bilen.
Med vänliga hälsningar
Magnus
Låter bra.
Vad vill du ha för den?
Var får jag kontakt med dig?
Konstigt, söker dig i matrikeln, men du finns inte med där.
Vad har hänt? Snälla, hör av dig.
@38 Hej Peter!
Försökte ringa dig, men kom inte fram.
Vet inte vad den kan vara värd, men om jag säger 1000kr + frakt. Eller om du bor nära Falun så kanske vi kan ses.
//Magnus