Notifications
Clear all

El fel, blinkers strular och ger ström till dimljus bak-kretsen.

3 Inlägg
1 Users
0 Reactions
138 Visningar
(@6386)
Eminent Member
Topic starter  

Hej!

Jag har köpt en gammal Disco 2 från 1999 som stått still i ungefär 10 år. Jag plockar felen allt eftersom, men motorn går nu och tickar fint så jag har gått på lite andra problem:

Symptom: blinkers vänster fungerar inte, inte heller med varningsblinkers. Det blir tre snabba bzzz-ljud i blinkersrelät, sen inget mer. Det går också samtidigt en ström till pol 2 i släpvagnskontakten, samt att knappen för dimljus bak vid sidan av instrument-klustret får ström och dess diod lyser.

Jag har försökt sammanfatta var jag är just nu och vad jag har felsökt:
1: Blinkersrelä: Jag har bytt blinkersrelä, felet kvarstår
2: Släpvagnskontakten: Jag har eliminerat släpvagnsuttaget, från kontakten vid kroken upp till första kontakten som sitter innanför höger bakljus.
3: Trasig blinkersspak: När jag kopplar bort alla kablar från blinkersspaken och kortsluter blinkerskretsen vid kontakten kvarstår problemet.
4: Trasiga kontakter vid dimbakljus och extraljus: När jag tar bort alla eller byter ut knappen för dimbakljus kvarstår problemet i alla fall
5: Jag har såklart kollat alla glödlampor 😀

Som alltid så är det ju ett råttbo av smarta lösningar med korskopplade sladdar, det ser tyvärr inte alls ut som min andra fungerande disco 2:a från samma år så där får jag ju inte hjälp. 

Jag gissar korrosion någonstans, kanske i relä/säkringsboxen under ratten, men tar tacksamt emot tips eller råd om någon haft samma fel. Någonstans är det någon backmatning mellan blinkers och pin 2 / blå / 54G i släpvagnskontakten. 

Citera
(@6386)
Eminent Member
Topic starter  

Kan man bara posta en enda bild i taget????

Oavsett: En fråga, dimbakljuset är ihopkopplad med knappen nedanför, den med en 2:a på. Jag vet inte vad den gör, problemet kvarstår oavsett om dessa knappar är intryckta eller inte. Är det här en lösning som är normal, eller någon intressant "privat" lösning?

This post was modified 2 veckor sedan 2 times by Sebastian Stureborg

SvaraCitera
(@6386)
Eminent Member
Topic starter  

Bild 2

SvaraCitera
Share: