Hej!
Jag har köpt en gammal Disco 2 från 1999 som stått still i ungefär 10 år. Jag plockar felen allt eftersom, men motorn går nu och tickar fint så jag har gått på lite andra problem:
Symptom: blinkers vänster fungerar inte, inte heller med varningsblinkers. Det blir tre snabba bzzz-ljud i blinkersrelät, sen inget mer. Det går också samtidigt en ström till pol 2 i släpvagnskontakten, samt att knappen för dimljus bak vid sidan av instrument-klustret får ström och dess diod lyser.
Jag har försökt sammanfatta var jag är just nu och vad jag har felsökt:
1: Blinkersrelä: Jag har bytt blinkersrelä, felet kvarstår
2: Släpvagnskontakten: Jag har eliminerat släpvagnsuttaget, från kontakten vid kroken upp till första kontakten som sitter innanför höger bakljus.
3: Trasig blinkersspak: När jag kopplar bort alla kablar från blinkersspaken och kortsluter blinkerskretsen vid kontakten kvarstår problemet.
4: Trasiga kontakter vid dimbakljus och extraljus: När jag tar bort alla eller byter ut knappen för dimbakljus kvarstår problemet i alla fall
5: Jag har såklart kollat alla glödlampor 😀
Som alltid så är det ju ett råttbo av smarta lösningar med korskopplade sladdar, det ser tyvärr inte alls ut som min andra fungerande disco 2:a från samma år så där får jag ju inte hjälp.
Jag gissar korrosion någonstans, kanske i relä/säkringsboxen under ratten, men tar tacksamt emot tips eller råd om någon haft samma fel. Någonstans är det någon backmatning mellan blinkers och pin 2 / blå / 54G i släpvagnskontakten.
Kan man bara posta en enda bild i taget????
Oavsett: En fråga, dimbakljuset är ihopkopplad med knappen nedanför, den med en 2:a på. Jag vet inte vad den gör, problemet kvarstår oavsett om dessa knappar är intryckta eller inte. Är det här en lösning som är normal, eller någon intressant "privat" lösning?