Min bakdörr har plötsligt börjat hänga ned i vänstra kanten så att dörren tar i kofångaren och är särdeles svår att stänga. Dörren har en tid innan den började hänga så här illa varit väldigt trög, något som smörjning av gångjärnen inte hjälpt.
Hittade ingen hjälp i workshop manualen - där beskrivs endast hur man skruvar loss den och tillbaka (gångjärnen 2 st har 3 bultar var.
Någon ide hur jag korrigerar problemet?
D2 åm2002
Hej Robert, detta är en känt problem på både Disco 1 och 2, sprinten i det nedre gångjärnet blir sliten och då börjar dörren hänga. Jag har bytt båda gångjärnen på min bakdörr och efter det funkar det kanon. Jag fick tag på två begagnade på en lokal skrot. Det är som sagt samma dörr på både Disco 1 och Disco 2 så det ska passa med gångjärn från vilken som av dem.
Palle Karlsson
Redaktör RoverLand
Tack, det var litet det jag var rädd för (dvs att gångjärnen behöver bytas ut). Originaldel betingar nästan 400 euro på LRdirect.com, Britpart ca 100, tillsvidare inte hittat några skrotdelar (med risken att de är lika slitna). Min bil är trots allt körd endast 24 tusen mil.
Är det alltså så, att det inte finns någon justermån i fastsättningarna? Försökte mig på det, men missade, att det finns bultar också dolda bakom dörrens paff. Det nedre gångjärnet verkar dessutom vara fäst med någon slags nitar? Är de essentiella, om man byter?