Notifications
Clear all

Från lastbil till personbil?

10 Inlägg
5 Users
2 Reactions
316 Visningar
(@odensala)
Active Member
Topic starter  

Jag har en D2 från 2003 som är lastbilsregistrerad sedan flera år (vet inte när). Jag vill registrera den som Personbil igen med fungerande baksäte. Förutom den fysiska återställningen med baksäte och bälten vill man ha bevis på att den tidigare varit en personbil. Jag har inget gammalt registreringsbevis och transportstyrelsen kan inte hjälpa till. Är det någon i gruppen som har något tips?

Citera
Topic Tags
(@2047)
Eminent Member

Isåfall behöver Du få ett intyg från tillverkaren/importören att bilen är avsedd som personbil och uppfyller kraven. Hade samma diskussion med ingenjören för ett tag sedan, när jag re-reggade min Discovery 1 som personbil. Tur som det var, hittade jag dock relevant underlag och kunde slippa processen med intyget.

SvaraCitera
Mudden
(@6589)
Active Member

Hej, ställer samma fråga som TS.
Jag har en Defender 1999 som är svenskåld som personbil, men som någon gång i tiden har registrerats om till lätt lastbil. Jag skulle vilja regga om den till personbil igen, så som den en gång såldes.

Behöver jag intyg från Land Rover Sverige om att den har varit såld som personbil? Kan inte Transportstyrelsen se det i sina register?

SvaraCitera
(@3650)
Redaktör Roverland Admin

Nu killgissar jag, men måste de verkligen ha intyg på att just den individen var PB innan? Borde det inte räcke med att referera till motsvarande fordon som har PB-reg? 

Borde gå att få fram något gammalt regbevis eller kanske ett gammalt besiktningsprotokoll där det framgår att det varit en PB?

Palle Karlsson
Redaktör RoverLand

SvaraCitera
Mudden
(@6589)
Active Member

Vet faktiskt inte, jag tänker att det kanske är lättare om dom ser att det faktiska fordonet vart sålt som PB en gång i tiden. Jag har i alla fall ställt frågan till Transportstyrelsen och samtidigt begärt ut historik på min bil, får se vad dom svarar. Jag kontaktade även "Land Rover Sverige" vilket egentligen är Hedin Bil som var den enda kontaktuppgiften jag fick tag i på Land Rovers oficiella sida i Sverige, och frågade om om hade originalhandlingar på fordonet. Får se vad dom säger 🙂

SvaraCitera
(@3650)
Redaktör Roverland Admin

Ja tyvärr så har ju Land Rover ingen Generalagent i Sverige länge, och har inte haft på många år. Det går via den danska marknaden numer. Hoppas att du får fram rätt dokument så att det löser sig.

Palle Karlsson
Redaktör RoverLand

SvaraCitera
(@7068)
New Member

Hej, vill bara informera om att, Jaguar Landrover har en svensk generalagent , sedan drygt två år.

Nuvarande GA, är Bilia, genom dotterbolaget JLR Import (joint venture mellan Bilia och JLR).

Huvudkontoret ligger i Malmö.

Mvh.Lars Nettestad

Mudden reacted
SvaraCitera
(@3650)
Redaktör Roverland Admin

Tack för information.

Palle Karlsson
Redaktör RoverLand

SvaraCitera
Mudden
(@6589)
Active Member

Nu har jag fått lite information. Jag kontaktade Land Rover Sverige (Hedin bil) via kontaktfunktionen på landrover.se och kom i kontakt med en serviceingenjör på Land Rover, som hjälpte mig vidare.

Han tog i sin tur kontakt med Solihull-fabriken i England och kunde därigenom få ut ett CoC-dokument, Certificate of Conformity (Typ ett CE-dokument).

Denna dokumentationsnivå är EU-krav från och med 2001. Min Defender är en årsmodell 1999, men här har Land Rover på frivillig basis ändå sett till att uppfylla kraven på dokumentation vilket var tur i sammanhanget. I dokumentationen framgår att mitt fordon är helt och hållet godkänd som personbil, kravet från min sida om jag registrerar om den med stöd av CoC-dokumentation att fordonet inställs exakt så som det står specificerat.

Där framgår det tydligt hur bilen tillverkades en gång i tiden, den var såld för nyförsäljning i Sverige med 9 säten totalt.

Jag kan alltså inte bara sätta i ett 3-baksäte som jag hade tänkt utan måste registrera den med 9 säten. 

Min är idag registrerad som lastbil med vinsch, frågan är om vinsch-registreringen försvinner om jag skall registrera in baksäten med stöd av CoC, för i den dokumentationen framgår ej att fordonet är utrustat med vinsch. Det återstår att se.

Jag har under denna efterforskning även varit i kontakt med både BMW och Ford och ställt frågor om dokumentation, samtliga har vart mycket hjälpsamma men hade inte tillgång till någon information om fordonet i sina register, ditåt är det alltså inte meningsfullt att vända sig.

Stor tack till Land Rover i Sverige som kunde få fram informationen åt mig ❤️ 

Jag har även ställt frågan till Transportstyrelsen om historisk dokumentation om mitt fordon men inte hört ett ord... 🙄 

Några frågor från mig till någon som vet: Gällande Defender Td5 1999, femdörrars 110.

1. Är det trepunktsbälten i mitten i bänksätet bak eller är det midjebälte?

2. Är det några bälten över huvud taget i de sidledes monterade fällstolarna allra längst bak i en 110? Om ja, vad för typ av bälte? Midjebälte gissar jag.

This post was modified 3 månader sedan by Mudden

SvaraCitera
(@7068)
New Member

@6589 Hej, det är midjebälte på mittenplatsen i baksätet, även midjebälte på längsmonterade fällstolar i lastutrymmet.

Om bilen levererades med nödsätet mellan framstolarna, är det midjebälte även här.

Land Rover Sverige, är Bilia JLR import Sweden AB. Hedin är återförsäljare.

Mvh.Lars Nettestad

Mudden reacted
SvaraCitera
Share: