[Originally posted by Larzon]
Dokumentet "SLRK Förenklad del av terrängkörningslagen.pdf" finns nu i filarkivet för nerladdning.
Ni har även fått dokumentet i mail.
[Originally posted by #1076 Harry]
Jag har läst och bekräftat att jag fått mailet.
[Originally posted by Brofjorden]
Informationen insupen..
[Originally posted by Malin]
Denna info har läst, förståtts och efterlevs som alla andra - för länge sedan...
[Originally posted by Lennart E]
Anledningen till att vi sände ut denna info nu är att vi blivit ifrågasatta ang. ett planerat arrangemang och att vi inte tog upp detta på DO mötet senast.
Vi har informerat om kraven i terrängkörningslagen tidigare och det har som bekant tillkommit flera nya personer i distrikten.
Vi ska inte vara säkra på att det är fritt fram att köra på ett visst område bara för att andra säger att de har tillstånd. Det beror helt och hållet på hur tillståndet är sökt och vad området som avses är ämnat att användas till.
I flera län och/eller kommuner gäller ev tillstånd enbart för ett visst tillfälle och arrangör måste söka nytt för varje gång.
Där det givits tillstånd för terrängkörning i gamla grustag och/eller nedlagd industrimark är det vanligt att tillsåndet kan vara permanent eller för en begränsad tid.
Ett råd är att ni hör er för med kommunen först, Lst. begär in yttrande från kommunen, och om den då redan är kontaktat och är positiv så går ansökningsförfarandet lättare hos Lst. Sök sedan dispens hos länsstyrelsen.
Lennart Elfström
Ordförande skrev:Vi har informerat om kraven i terrängkörningslagen tidigare och det har som bekant tillkommit flera nya personer i distrikten.Ett råd är att ni hör er för med kommunen först, Lst. begär in yttrande från kommunen, och om den då redan är kontaktat och är possitiv så går ansökningsförfarandet lättare hos Lst. Sök sedan dispens hos länsstyrelsen.
Lennart Elfström
Tack för informationen och det är varje enskild förares ansvar att följa gällande trafikföreskrifter och vara upplyst om speciella regler vid speciella körningar.
Oavsätt om det upplysts om detta på do-mötet så ska alla förare av motorfordon veta vad som gäller - 4wd eller vanlig bil...
Det är mycket bra att detta nu har blivit "ett råd" och inte ett krav från styrelsen till alla medlemmar och det är helt rätt att infon förmedlas på detta sätt till medlemmarna och do enligt min och andras åsikter.
/malin
[Originally posted by Skogs-Arne]
Hej.
Jag har läst PM´et.
/ Jens ![]()
Malin skrev:Ordförande skrev:Vi har informerat om kraven i terrängkörningslagen tidigare och det har som bekant tillkommit flera nya personer i distrikten.Ett råd är att ni hör er för med kommunen först, Lst. begär in yttrande från kommunen, och om den då redan är kontaktat och är possitiv så går ansökningsförfarandet lättare hos Lst. Sök sedan dispens hos länsstyrelsen.
Lennart Elfström
Tack för informationen och det är varje enskild förares ansvar att följa gällande trafikföreskrifter och vara upplyst om speciella regler vid speciella körningar.
Oavsätt om det upplysts om detta på do-mötet så ska alla förare av motorfordon veta vad som gäller - 4wd eller vanlig bil...
Det är mycket bra att detta nu har blivit "ett råd" och inte ett krav från styrelsen till alla medlemmar och det är helt rätt att infon förmedlas på detta sätt till medlemmarna och do enligt min och andras åsikter./malin
Du menar alltså att det är varje enskild medlems sak att kolla om det finns tillstånd att köra???? Även på träffar som någon/några arrangerar ![]()
Många medlemar tar nog för givet att arrangören har tillstånd att köra på området, då kollar dom nog inte med kommunen eller Lst.......! Jag tycker nog att det är arrangörens sak att kolla upp att det finns tillstånd.
[Originally posted by Lennart E]
Helt rätt Harry, så är det.
Den som arrangerar har också ansvaret för arrangemanget och skall följa alla regler.
Lennart E.
Jag skulle vilja se den körning - förutom de större träffarna som slrk anordnar som har dessa papper helt på det klara.
Jag vill inte ställa till bråk, men de flesta av oss vet innerst inne att det faktiskt är en balansgång mellan körningar med sunt förnuft och körningar med tillstånd från Länstyrelsen och att inte medge att det är så beror antingen på att man försöker låtsas som om företeelsen inte finns eller så är man inte på så många andra träffar än de större träffarna.
I Ullnafallet så är det så att jag som sagt har frågat klubben som håller i vår körning - och de säger att de har alla papper. Alltså ska jag kunna nöja mig med det svaret, enligt Harrys inlägg?
Malin
Jag har aldrig arrangerat en träff där det inte har funnits tillstånd att köra. Att det är som Malin påstår kan jag inte hålla med om, åker man på en arrangerad träff är en sak. Åker man "privat" en icke arrangerad träff är en annan sak. Jag kan erkänna att jag har brutit mot terrängkörningslagen men då har det varit helt privata körningar. Om jag åker på en arrangerad träff så MÅSTE det finnas tillstånd det är väl det minsta man kan begära. Om den som arrangerar informerar om att all körning görs utan tillstånd är en sak. Självklart så kan det finnas gråzoner när man kör avancerad greenlaning på gamla skogsvägar som knappt syns men finns med på kartor. Men börjar man bygga nya offroad slingor så bör man ha tillstånd om man är där som arrangör.
Jag kommer förmodligen att bryta mot lagen ganska ofta i framtiden, senast var när jag var och hämta hem ved från skogen för då körde jag på ställen det inte fanns väg. Och det var ren nöjeskörning, MEN jag fick kör där för markägaren.
#1076 Harry skrev: Att det är som Malin påstår kan jag inte hålla med om.
Som sagt, jag håller med som allt om du skriver Harry, det är det jag menar.
Gråzon är vad det är och det är svårt för en klubb att sätta upp regler för hur varje enskild medlem ska agera vid träff.
Är den "arrangerad" (vad nu det innebär) så gäller andra råd/regler/önskemål så klart.
/Malin
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Harry, vad menar du för "tillstånd"?
Jag har då aldrig arrangerat en träff där länsstyrelsen eller kommunen har tillfrågats för att medge ett undantag från terrängkörningslagen. Nu är det ju inte så ofta det skulle behövas, eftersom vårt "utbud" är tämligen litet. Det skulle vara mycket intressant om du kunde dela med dig av dina erfarenheter och kontakter med dessa myndigheter om det är det du menar.
Kontakter med berörda markägare med åtföljande välsignelse är en helt annan sak, det anser jag som självklart om man ska använda deras egna och privata skogsvägar.
Men det är fortfarande ett brott mot lagen eftersom körningen inte sker i direkt samband med skogsbruk eller annat nyttigt.
För övrigt anser jag att det är ett jäkla gnäll mot Malin och krav på korrekthet som aldrig förekommit tidigare vad jag kan minnas. Men det är ju ett helt annat ämne egentligen... ![]()
[Originally posted by Edfors]
Arrangerad är en träff när vi (någon klubbmedlem) annonserar en träff, det kan vara i RoverLand, Forumet eller via e-post. Det spelar ingen roll om den enbart riktar sig till SLRK medlemmar eller andra personer.
Men om jag och en klubbkamrat åker ut en sväng i skogen utan att bjuda in andra så är det en helt privat körning.
De träffar som vi skriver någon form av inbjudan till är arrangerade och tillstånd ska finnas.
Det som Harry kallar gråzon är när vi kör efter Gröna kartan som innehåller i stort sätt alla småvägar, och är det inte förbudskyltar eller bom så brukar vi köra på dom oavsett hur igenväxta de är. Om det är rätt att kalla detta gråzon kan man diskutera, men jag tror det blir svårt att bli dömd för detta, dock så kommer det garanterat upp en förbudsskylt eller bom ganska snart om vår körning på dessa vägar stör någon. Ett exempel på detta senaste med avancerad greenlaning var vad jag ordnade på vintertältträffen, eftersom vi höll oss till gamla och dåligt underhållna vägar, som dessutom körts sönder av skogsmaskiner så inhämtade jag muntligt tillstånd till markägaren, som även kom ut i skogen och tittade på när vi körde, vissa djupare spår som vi orsakade kommer jag att åtgärda nu i sommar enligt överenskommelse med markägaren.
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Detta är nog ingen "gråzon" utan många gånger en klar "svartzon"... Det faktum att en väg finns på kartan innebär inte att den får köras. Många av vägarna är privatägda och skulle ägaren upptäcka ett koppel bilar på hans med egna medel underhållna väg, så...
En sak som gjorde mig ganska så "pissed off" var under Finnskogssafarin när ett koppel bilar åkte på en egen utflykt med bl a en raserad bro som följd (enligt utsago, eftersom jag inte var med). Visst, det kan man göra som enskild privatperson, men inte i samband med en träff i SLRK:s regi som dessutom var omskriven i lokaltidningen. Den här gången blev det ingen reaktion, förmodligen på grund av att ingen av lokalbefolkningen såg något. Men det krävs inte mycket till fantasi för att tänka sig vilket hallå det skulle bli om tidningarna dagen efter hojtar ut att Land Rover-klubben ägnar sig åt brott mot terrängkörningslagen och kör sönder privata skogsvägar...