[Originally posted by #1076 Harry]
Jag håller med dig Lars, det är jätteviktigt att vi har tillstånd från markägaren att köra, annars så kommer vi att få mycket "skit" i framtiden. Jag tycker att istället för att chansa på att man eventuellt får köra på en gammal skogsväg så är det bättre att kolla med markägaren. Man kan åka till närmsta gård och fråga, om dom inte äger marken så vet dom med största sannolikhet vem som äger marken.
[Originally posted by Malin]
Ordförande skrev:
I flera län och/eller kommuner gäller ev tillstånd enbart för ett visst tillfälle och arrangör måste söka nytt för varje gång.
Där det givits tillstånd för terrängkörning i gamla grustag och/eller nedlagd industrimark är det vanligt att tillsåndet kan vara permanent eller för en begränsad tid.Ett råd är att ni hör er för med kommunen först, Lst. begär in yttrande från kommunen, och om den då redan är kontaktat och är positiv så går ansökningsförfarandet lättare hos Lst. Sök sedan dispens hos länsstyrelsen.
Lennart Elfström
Nu när diskussionerna på forumet handlar lite om att köra lite här och var ("olagligt") så skulle jag önska - (OM styrelsen nu fortfarande vill ge rådet till alla medlemmar att man ska tänka på om det finns tillstånd för körning) att ni går ut till medlemmarna med en extra uppmaning/råd om att vid anordnade träffar/körningar med Land Rovers ska ha tillstånd att köra på marken/vägen.
Kanske under forumet "Styrelsen informerar" eller dylikt?
Då detta anses viktigt så borde det väl inte bara synas på DO-forumet?
/malin
[Originally posted by Larzon]
Styrelsen har meddelat samtliga DO & Funktionärer som sedan skall vara "ventilen" i alla frågor ut mot samtliga medlemmar.
Jag tror inte vi behöver ta upp denna fråga mer allmänt utan "normalt" så är DO inblandade och vet om vad distriktens medlemmar gör och kan därför hjälpa dom.
Nu när diskussionerna på forumet handlar lite om att köra lite här och var ......
Var har du dessa diskussioner, vilka menar du speciellt ?
Det pratas om att hitta skogsvägar och greenlaining och en del kör på kvällar/nätter då "folk inte blir så arga" .
Vi är ju många do, men bara 5st som svarat på ditt inlägg om att man sett Terrängkörningslagen. Jag kände det som att detta var en väldigt viktig sak från styrelsen att få ut som rekommendation/krav/råd och nu räcker det med att få ut det till 5 do?
Borde vi inte vara extra tydliga nu inför sommaren när många är ute och kör på skogsvägar/mark?
Varför är vi inte intresserade i slrk att lägga ut en notering om vad som gäller i terrängkörningslagen, när alla andra terrängsidor/klubbar har det som första tråd i sitt forum eller synligt på första sidan på webbsidan?
Det är ju väldigt viktigt att alla vet vad som gäller och kan ta del av lagen.
/malin
[Originally posted by Lennart E]
Vi har vid flera tillfällen informerat om terrängkörningslagen tidigare på de forum vi haft samt i vår tidning.
Jag tror att de flesta fordonsägare känner till dessa regler idag. Men vi kan mycket väl informera flera gånger om detta.
Text från Naturvårdsverkets hemsida:
Terrängkörning på barmark
Så kallade stadsjeepar och andra fyrhjulsdrivna terränggående bilar har varit den starkaste trenden inom bilvärlden under senare år. Men i Sverige får de inte visa sina färdigheter i terrängen. Någon motoriserad allemansrätt har aldrig funnits.
Det är, med vissa undantag, generellt förbjudet att köra på barmark i terrängen i Sverige. I handboken ”Terrängkörning” 2005:1 ger Naturvårdsverket information bland annat om tillämpningen av terrängkörningslagstiftningen.
Naturvårdsverket är central förvaltningsmyndighet på miljöområdet med ansvar för bland annat terrängkörningslagstiftningen. Vårt arbete med terrängkörningsfrågor följer bland annat syftet med terrängkörningslagen, vilket är att skydda olika intressen såsom mark och vegetation, friluftsliv, djurliv, renskötsel, jordbruk och skogsbruk mot störande och skadande terrängkörning.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-v ... a-barmark/
Handbok från Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf
Ordförande
[Originally posted by Larzon]
För det första så är ni 5 st DO som svarat här ja, resten har mailar mig svar så jag vet att alla har läst detta.
För det andra så var väl det ditt förslag om att köra på skogsvägar om natten? detta gör ju att du är ansvarig och så vet du ju vad som gäller eller hur? sen var väl inte det en körning ni skulle göra på ej laglig mark utan det var väl på lagliga småvägar, vi måste skilja på Offroad och Greenlaning, alla vägar som ej är bommade/märkta och som finns med på karta är ju ok att köra. Alltså tror jag allt att alla vet vad som gäller där, i vilket fall som helst så är ju var och en ansvarig var de sätter sina hjul själva, alltså har du körkort skall du veta om vad som gäller.
Den text som Lennart har kopierat in här ovan finns under Miljö på hemsidan, samt i Filarkivet finns det dokument som samtliga DO fått att ladda ner för alla medlemmar.
GUNNAR!
På vilka grunder anser du att jag gör fel och något olagligt enligt förjande?
CanMan skrev:För det andra så var väl det ditt förslag om att köra på skogsvägar om natten? detta gör ju att du är ansvarig och så vet du ju vad som gäller eller hur? sen var väl inte det en körning ni skulle göra på ej laglig mark utan det var väl på lagliga småvägar, vi måste skilja på Offroad och Greenlaning, alla vägar som ej är bommade/märkta och som finns med på karta är ju ok att köra. Alltså tror jag allt att alla vet vad som gäller där, i vilket fall som helst så är ju var och en ansvarig var de sätter sina hjul själva, alltså har du körkort skall du veta om vad som gäller.
På vilket sätt får du det till att jag arbetar för att uppmana medlemmarna till att köra olagligt och om natten?
Jag har under flera dagar nu funderat och letat på forumet efter VAD som kan få dig att tro detta. Kan det vara detta inlägg du syftar på:
Då våren är en hektisk tid för alla, både privat och träffmässigt så tänkte jag höra mig för lite om ni är intresserade av att göra lite "bilgrejs" på kvällarna också/istället?
Vad sägs om:
Typ körning varannan tisdag i Täby, Åkersberga eller Märsta?
Kan det vara av intresse att utforska lite greenlainingvägar i området där man bor?
(på kartan ser det ut som om det är bomm-fritt men i verkligheten så har de bommat för de flesta stället så man inte kan korsa områden utan att ta motorvägen)
Kvällarna blir längre och längre och jag skulle uppskatta lite äventyr på kvällskvisten, är det någon som håller med?
Soluppgång, 3:48. Solnedgång, 21:12 - vi hinner med massor - å´vem vill inte använda extraljusen?
Skriv vad ni tycker!
Jag blir så jäkla sur när jag först blir personligen påhoppad och "förbjuden", sedan är det tydligen inte så viktigt att man vill förmedla ut terrängkörningslagen till medlemmarna pga av att man sagt det tidigare, men vi har det senaste 2 åren vad jag vet säkert 400 nya medlemmar - eller?
Det är skit att ni så tydligt vill motarbeta Stockholms Län och gärna hitta saker att klanka ned på när resten av Sverige gör saker lite "smyg-olagligt"utan att ni bryr er.
Jag har personligen inga problem med skogsvägar, mörkerzoonen mellan de olika tillstånden och träffar i skogen där det kanske inte är helt ok av Länsstyrelsen men av ägaren att köra. (tex Gottlösa-träffen om man nu ska precisera)
Du har själv Gunnar med egna ord sagt att "Om vi skulle behöva tillstånd för att köra så har vi ingenstans att köra"
Ang att "alla" andra DO mailat dig Gunnar så hoppas jag att du ber dem använda Forumet, som vi alla önskat oss på DO-mötet?
Jag önskar att de som har några som helst problem med mig, mina ideer, mitt sätt att hantera distriktet, representera slrk eller dyl, Stockholm, 08-or i allmänhet, offroad eller annat som har med mig att göra, kunde ringa mig och säga vad de tycker än att ge smågliringar på forumet och DO-forumet.
Jag kan ta det - kan ni?
Detta meddelande är skrivet med bankande hjärta och besvikelse, att ni inte någon gång kan ta till er av denna kritik.
Ni kommer att få ett helsike på årsmötet om ni inte tar en funderare på detta. Många medlemmar i Stockholm/Sörmland har ringt och ventilerat en hel del om hur de känner med slrk, tidningen, matrikeln, träffar och hur de anser att jag/vi i Stockhom blir bemötta.
Vill för att eleminera vidare missförstånd att jag inte yppat för någon vad som står i Do-forumet, vad jag får för svar av er på mailen, PM och i detta forum - så det är medlemmarnas egna funderingar - utan påverkan.
/Malin
[Originally posted by Edfors]
Var ligger skillnaden? Ni verkar ju båda på det klara med att körningar på lagliga, enligt karta och skyltning småvägar INTE är ett problem?
Varför då skapa ett problem av detta? Vi har ju stora möjligheter att köra just på dessa småvägar! Men lämnar ni vägen så vet ni vad som gäller, det har väl framkommit med all tydlighet, eller finns det fortfarande oklarheter i detta?
Skaffa bra kartor och ge er ut på småvägarna istället för tjafsa om detta här, jag ser inte att diskussionen för framåt, vad nytt har framkommit?
TACK Patrik, för att du ringer upp och klarar upp allt!
Som sagt, det mesta som är sagt kommer upp igen och sedan är det en evighetsmaskin!
/Malin
Malin, tack, jag hoppas och tror att du och jag förstod varandra, men det stannar inte med dig och mig.
Malin skrev:GUNNAR!
På vilka grunder anser du att jag gör fel och något olagligt enligt förjande?CanMan skrev:För det andra så var väl det ditt förslag om att köra på skogsvägar om natten? detta gör ju att du är ansvarig och så vet du ju vad som gäller eller hur? sen var väl inte det en körning ni skulle göra på ej laglig mark utan det var väl på lagliga småvägar, vi måste skilja på Offroad och Greenlaning, alla vägar som ej är bommade/märkta och som finns med på karta är ju ok att köra. Alltså tror jag allt att alla vet vad som gäller där, i vilket fall som helst så är ju var och en ansvarig var de sätter sina hjul själva, alltså har du körkort skall du veta om vad som gäller.På vilket sätt får du det till att jag arbetar för att uppmana medlemmarna till att köra olagligt och om natten?
Jag har under flera dagar nu funderat och letat på forumet efter VAD som kan få dig att tro detta.
Malin jag har läst igenom texten här ovan ett antal gånger och jag ser inte hur du kan se att Gunnar anklagar dig för att göra olagliga körningar, däremot uppmanar han till att vi inte ska köra där det inte är tillåtet. Det är dock inte en anklagelse om man inte läser in andra känslor än vad som faktiskt står i texten. Jag hoppas vi kan ha en bättre dialog än att gå och fundera på dessa ämnen i dagar, det mår ingen bra utav.
Jag tycker det är otrevligt när vi på detta sätt ska tolka in att vi vill sätta dit varandra på något sätt, en ursäkt kanske inte vore helt fel så att alla kan gå vidare på ett bra sätt.
Angående att Distrikt Stockholm skulle bli motarbetade håller jag inte med om, men visst kan vissa personer ha olika åsikter, och där det berör hela klubben så har vi en demokratisk process att ta hand om detta, tydligt exempel är annonseringen av SLRK och icke SLRK arrangemang på forumet, vi måste respektera de demokratiska besluten, passar inte det bör man avsluta sitt medlemskap. Hårda ord kanske, med det är verkligheten i vår typ av förening.
Ursäkta om jag har lagt mig i för mycket nu, men jag har stora förhoppningar om att vi alla ska kunna träffas i Skog om tre veckor och umgås som vänner med ett stort gemensamt intresse för bilarna av märket Land Rover ![]()
[Originally posted by #2256-ANDERS]
Malin skrev:Ni kommer att få ett helsike på årsmötet om ni inte tar en funderare på detta...
/Malin
Varför
Så onödigt att uttrycka sig såhär.
Ni = styrelsen?
Kul!
Ett bra exempel på varför jag beslutade mig för att inte egagera mig mer.... Varför ens tänka tanken på att ringa och resa på fritiden?
Mer tid till mig, bra! ![]()
[Originally posted by 2170_Magnus]
Va Malin, finns det en regel som säger att vi måste svara på allt som skrivs här ??
Trodde att det räckte att vi kviterade mailet vi fick.
Vi andra har inte tid att sitta hela dagarna o svara på allt som skrivs här på forumet.
Det räcker att försöka hinna läsa all för långa svar som skrivs.
Skall man jobba och ta hand om familjen så finns det inte tid att svara på allt som skrivs
på forumet och allt ser jag ingen anledning att svara på heller.
(och malin om du svarar, ge korta svar om du vill att man skall orka läsa dom)
Hoppas alla skriver precis så mycket som de vill, precis som var och en läser så mycket det behagar er!