Hej.
Säljer nu min Land Rover Discovery -98 på grund av annat bilköp. Bilen finns i Örebro, antingen centralt norr eller vid nordvästra stadsdelen. Som prisidé tänker jag att vi utgår från 15000: - och vi tar en diskussion utifrån det, så att både säljare och köpare blir nöjda.
Lämpliga dagar för besök (önskar överenskommelse om besöksdatum minst 2 dagar innan, så att det inte krockar med annan vardagsplanering):
- Torsdagar och Fredagar efter 16:00.
- Lördagar (i skrivande stund så är jag upptagen 6/9 samt 13/9, så då funkar det inte).
- Söndagar.
Fordonsskatten på 3483:- samt vägtrafikregisteravgiften på 69:- (summa 3552:- ) betalas av mig 2025-09-01 (jag har redan lagt in e-fakturan för hantering hos min internetbank).
Mätarställning i skrivande stund är 20 768 km. När jag köpte bilen 2013-05-01 så hade den gått strax över 18 000 mil, så jag har som du förstår inte kört så många mil per år.
Bilen har lastskyddsgaller samt insyningsskydd, och även lastbågar (3 st.) som fästs i railsen.
Reparationshandbok “Haynes Service and Repair Manual Land Rover Discovery 1989-1998” (ISBN 1 85960 708 X) medföljer givetvis.
Vid smidig affär så kan jag även skicka med Land Rovers egen Workshop Manual (ISBN 1-85520-312-X). En riktig tegelsten som kan användas till lite av varje om andan faller på.
Bilen startar alltid men har följande samling av (engelska?) ålderskrämpor med fel och brister som jag känner till:
- Motorn vill lätt gå varm under sommarperioden och för att kunna dra släpvagnen när man vill hämta byggmaterial eller köra till tippen så har jag valt att ta bort termostaten. Har försökt att skölja igenom kylsystemet men det har tyvärr inte hjälpt.
- För att göra körningen ytterligare spännande under varma sommardagar så fungerar inte AC: n i bilen klimatanläggning (gjorde inte heller när jag köpte bilen). Provade en gång att förbikoppla pressostaten för AC: n och då drog motorns mulitrem även runt AC-kompressorn, så det är troligtvis för lite köldmedium i systemet.
- Båda takluckorna läcker in (regn)vatten och jag har försökt att täta med butyltätning eller liknande, men det kommer in vatten ändå. Bäst är att ha bilen ståendes under carport om man har den möjligheten. (Vårt garage är för lågt och för litet för att jag ska kunna få in bilen tyvärr!).
- Fönsterhissen i förardörren är tyvärr urkopplad. I samband med att sidofönsterglaset förra året lossnade från sin infästning i plastskenan (som ska hålla glaset i underkant) så råkade jag kröka skenan till fönsterhissen så att ett av löphjulen gick sönder.
- Båda bakre sidofönstren går inte att öppna, och de var ur funktion redan när jag köpte bilen, men eftersom det är en bruksbil så har jag inte gjort någon ansats till åtgärd.
- Något fel på throttlepositions-sensorn eller dess anslutande kablage medför att bilen vid körning till och från tappar i acceleration. Då får man antingen släppa lite på gaspedalen eller trycka ner pedalen lite till så återgår gaspådraget. Har provat att byta throttlepositions-sensor för ett antal år sedan utan att det hjälpte.
- Varvräknaren lever sitt eget lilla liv, och visar alla tänkbara värden från normalt lugnt varvtal, till att fladdra ”oroligt” upp och ned, för att ibland tröttna och lägga sig för att vila vid mätartavlans lugna botten.
- Ytrost finns här och var, men inget som bilbesiktningen har anmärkt på (förutom värt-att-veta enligt nedan såklart) eller som kräver svetsreparation enligt egen bedömning. Jag svetslagade vänster tröskel för ett par år sedan på grund av nedslag vid besiktningen, men har inte behövt ta på mig svetshjälmen sedan dess.
- Bakdörrens lås började kärva för ca 2 år sedan och kräver sofistikerad teknik för att öppna: ett eller två distinkta knytnävsslag på bakre handtaget är en väl beprövad metod. Har man kommit så långt så bjuder bakdörren på en slags ”2-stegs öppningsfunktion”, där låsmekanismen först släpper upp dörren någon centimeter, och därefter öppnas först när man trycker in öppningshandtaget på nytt. Eftersom bilen har både lastgaller och insyningsskydd så blir lastutrymmet med andra ord en bra värdeförvaring. Eventuella bil-inbrottstjuvar hinner antingen tröttna eller bli tillfångatagna av lagens väktare innan dom har fått upp bakdörren (Ha!).
- Vänster framskärm har en intryckt buckla efter en närkontakt med ett sopkärl modell större (i samband med manövrering på en innergård), och bucklan sitter strax ovanför sidolyktan med positionsljus och blinkers, men har ingen påverkan på sidolyktans funktion. (Se bild).
- Hög- och lågväxel fungerar att skifta emellan, dock så behövs växellägena för i- och urkoppling av centraldifferentialen smörjas upp (alltså vinkellänkaget in i fördelningslådan).
Sommardäck på aluminiumfälgar med tillhörande hjulmuttrar, vara några hjulmuttrar typ låsmutter som kräver medföljande adapter att sätta på 27 mm hylsan vid däckbyte. Sommardäcken är av fabrikat Michelin, typ Latitude, dimension 235/70R16.
- Mönsterdjup sommardäck: 5 mm.
Vinterdäcken är av fabrikat Nokian, typ Hakkapelitta, dimension 235/70R16, med dubb, vilka sitter monterade på seriebilsfälgar, och vinterhjulen monteras med tillhörande hjulmuttrar, samma som sitter på Land Rover Serie 3, och som även dom kräver 27 mm hylsa vid däckbyte. Däcken var inte monterade på fälgar när jag köpte bilen, och jag hade ett par seriebilsfälgar till hands, därav denna lösning.
- Mönsterdjup vinterdäck: 9 mm.
Bilen är i övrigt i sådant bruksskick som kan förväntas med tanke på bilens ålder. Den besiktigades 2025-06-13 med godkänt resultat, dock med följande värt-att-veta:
- Rostangrepp i hjulhus:
- Vänster och höger hjulhus fram har rosthål vid torpedväggen.
- Vänster hjulhus bak har längsgående rosthål intill bakskärmen (från ”kl. 12” ned mot infästning av stänkskärmen.
- Skivbromsar bak har rostangrepp. Tror att bromsoken bak behöver motioneras.
Projektbil (för den som önskar lära sig att meka), gårdsbil, reservdelsbil, skogsbil eller bygga om till A-traktor för 15-åringen.
Eller kanske ta av taket och göra sommarbil/cabriolet. Du avgör själv användningsområdet och det är bara dina egna idéer och förutsättningar som sätter gränser!
Bilen säljes i befintligt skick och jag har försökt att ge så bra beskrivning som jag kan, för att du som köpare ska få en bra helhetsbild.
Bästa sättet att få tag på mig snabbt (om så önskas), är att skicka ett sms till 070-5631576. Annars går det givetvis bra att svara på denna annons 🙂
Mvh, #639 Thomas Lönner, Örebro.
Hej!
Bilen är nu såld och jag har meddelat admin och bett om hjälp för att ta bort annonsen.