Notifications
Clear all

2.0 Diesel och LR Diesel historia

3 Inlägg
1 Users
0 Likes
67 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej,

Jag är lite nyfiken på historian kring Land Rovers första diesel motor och utvecklingen men finner väldigt lite på nätet när jag googlar och tycker jag har försökt allt.
står liiite på Serie II club hemsida men inte mycket om historian, samma med wiki, de hade ett samarbete med Standard (som tillverkade Fergussons diesel motorer 20C och 23C, de gjorde väl bensinarna också men det är mindre intressant 🙂 )

Någon som vet något om detta, kan tipsa om något bra att läsa på nätet eller i bokform?
Eller lösa rykten som kan vara intressant att utforska 🙂


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Första dieseln kom 1957, det var så att redan då hade ägare börjat konvertera sina bensin LR till diesel då diesel blev mer populär under 50-talet, diesel var lägre skattad än bensin och lättare att lagra på gårdarna. Så LR ville förstås erbjuda sin egen diesel. Första dieseln var en egenutvecklad maskin men Harry Ricardo designade förbränningskammaren, Comet V. Sök på honom så hittar du massa information om tidiga dieselmotorer.

Jag har en massa information om project Iceberg någonstans också, borde skriva en RoverLand artikel om det någon gång. Har ju varit och studerat prototypmotorn på plats i Gaydon och tagit en hel del bilder också.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Där ser man, jag är mest nyfiken men det slog mig igår när jag skrev detta att får man fram tillräckligt material så skulle man ju skriva en artikel, och sedan fortsätta med efterträdarna, jag har hyfsad koll på de nya men.

Gaydon, du menar hertiage museumet? Har sett Bensin sexan där men missat dieseln


   
SvaraCitera
Share: