Notifications
Clear all

A traktor eller bil? (Motor?)

12 Inlägg
1 Users
0 Likes
70 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!

Jag har en serie 2 reggad som A traktor. Det sitter en peugeot diesel i som skurit på grund av oljeläckage. Min fråga är om man ska satsa på motorbyte (200tdi?)/laga nuvarande motorn, och sedan regga som a traktor i vår (de nya reglerna kring det där) eller om man ska satsa på att få igenom den som bil. Om man ska bessa som bil är det väl kanske bäst med en 200tdi i och kanske en ”roverdrive” på det. Vad har ni för tankar, och är det någon som gjort något liknande? Den är inte speciellt original så det är kanske inte så stora pengar att tjäna på att regga som bil.


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Som regel tjänar man varken stora eller små pengar på bilar...

Jag tror att det är klokast att regga om till bil, om du lägger ned arbetet att få den i ordning med fjädring och motor igen. Är en 88 så kort att den inte behövde kapas m gamla Epa-reglerna?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det är en 88" men eftersom att det inte är en Epa, utan en A-traktor finns det inga regler för hur lång (kort) den måste vara. Så den är inte kapad i, karossen är i stort sett original.

Frågan är väl kanske vilket som är mest penga- och tidseffektivt, mer än hur mycket man ska tjäna på den. Jag börjar bli lite trött på den och vill ha något annat snart, så jag vill egentligen bara få igång den så att jag får pengar för lite mer än bara karossen.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag läste fel, eller hade dåligt närminne! Jag fattade att det var en Epa som du funderade på att göra A-traktor av.

Nåja, gör i ordning den, och då tycker jag att det är vettigare att den får bli bil igen. Men, jag vet inte, det kanske är bra betalt för A-traktorer också. Men om du haft den ett tag som traktor, och tittar framåt, så misstänker jag att du själv snart har b-kort ändå.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

B-kortet är inte långt borta, men jag tror den är mer värd som bil. Den är ju en -60:a så den blir ju besiktningsfri och skattefri vilket höjer värdet ordentligt. Det är frågan om man orkar ge sig på det, man kan ju åka dit på lite vad som helst på besiktningen...


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Äsch, så här gamla bilar är lätta att besikta.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Men jag tänker typ att det bland annat är glapp i ratten, inte helt säker på att ramen är ok, elen ser ut som ett råttbo, och sen är det ju motorn så klart. Det är ju inte den snyggaste motorinstallationen ja sett.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

hej.

var i landet finns du? har en peugeotdiesel jag funderar på att skrota!! men det är en 405a!!

men misstänker att du har en motor från en 505a??

men snyggast/bäst vore ju en 200/300 tdi!! men är osäker på vad bilprovningen säger om effektökningen...

Håkan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag finns i Kungälv, strax norr om Göteborg. Jag tror det är en motor från 504, xd2 heter den.

Men jag tänker lite så som du skrev att det ser bättre ut, och blir förmodligen bättre om man sätter i en 200tdi. Men det är ju en relativt stor motor och eventuellt lite i överkant för växellådan.

Men har du en sån motor är jag definitivt intresserad.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tyvärr!! Håller hårt i mina 200tdi... Men nån Peugeot eller mercadiesel kanske?? Har en 250 5cyl i pallstället... Och tror det kan finnas en 300 5cyl med adapterplatta i Mantorp... Kan kolla om du är intresserad?? Lite tveksam till om det lönar sig att regga till bil... Är väl en hel del jobb!! Och går väl få rätt hyfsat betalt för en atraktor... Så jag skulle nog bara fixa en motor och sen sälja... Bättre att lägga energi på en bil du ska behålla!! 😉

Håkan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Du får gärna kolla upp dedär med merca-motorn med adapterplatta om du vill.

Problemet med atraktorer är ju att de får besiktningsplikt, vilket gör att man i stort sett måste ha en laglig traktor för att få nått för den. Den måste ju dessutom ”gå” att köra, man ska ju inte behöva ligga på 4000 rpm med en diesel från 1980-talet. Det är ju förmodligen liknande krav på besiktning för atraktor som för bil.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

hej...

ja man börjar ju bli lite senil... hade glömt att det ska bli besiktning på atraktor!!

ska leta upp han med mercamotorn och kolla...


   
SvaraCitera
Share: