Pumba, DCPU 110 -04...
 
Notifications
Clear all

Pumba, DCPU 110 -04.

28 Inlägg
1 Users
0 Likes
71 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för tipset Max, jag kan ju själv migrera min tråd, så blir det gjort !
Det är ju synd att förlora all den info och alla de trevliga trådar vi byggt upp genom åren med det gamla forumet !

Lite förklaringar, de inlägg som börjar med ”Jag och...” / ”Re: Presentation...” är kopierade direkt ur vårt gamla forum, alla inlägg med bilder är ny som jag försökt få in i ungefär rätt ordning. Nån vecka eller månad hit eller dit kanske men i stort sett ska de liga ungefär rätt i tid !
Jag har även tagit mig friheten att rensa ut många kommentarer och glada tillrop, dels från fd. medlemmar, dels en hel del som innehåller citat och bilder liksom en del av mina svar vars relevans utan föregående svar/fråga är minimal (jag pallade helt enkelt inte kopiera alla sidorna i originaltråden !), så i dagsläget innehåller tråden i stort sett endast mina väsentligaste inlägg !

/Ingemar


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 14 03 19 09:20

Jaha ? Nybliven medlem i klubben sen knappt en vecka, nybliven Defenderägare sen knappt ett dygn !?
En presentation först kanske:
Jag, en medelåldersyngling (?) som passerade 50-strecket i höstas. Hojåkare sen moppeåldern, Harleyåkare sen 20-årsåldern. Tillbringar semestern med bl.a. En längre resa ner på kontinenten och har vid detta laget avverkat en hel del av kontinenten.
Vagnparken till dags dato har innehållit nån gammal Opel kombi (model ?) av årsmodell -76 (?), en Volvo 945 ltt -95, en Volvo V90 -98, en Subaru Outback 2,5 -09 (nu till salu !) och nu senast "uppgraderad" med en Defender CCPU (/DCPU ?) -04.
Grön-vit som sig bör ! Very Happy
Bilen är i bra bruksskick, två x-ljus på kofångaren, lampgaller runt om, Webastovärmare (j-klar vad hett det blev !) checkerplates på huv, skärmarna och tröskellådorna och gevärsställ på flaket ! Cool

Är nyss uppstigen och frukosterad efter gårdagens pärs, jobbar kvällsskift denna veckan så det blev inte många timmars sömn innan klockan ringde igår morse vid 04.45 för lite frukost innan det var dags att bege sig till Malmöbussen för byte till Stockholmståget med destination Mjölby.
Framme 09.42 och säljaren väntade utanför stationen, efter en lite provtur for vi hem till honom och skrev papperna, jag skjutsade honom tillbaks till jobb och gav mig (tyvärr) ut på motorvägen för att försöka ta mig till jobb i rimlig tid !
Chefen var varslad om att sen ankomst var att vänta !
Efter mer än 40 mil kunde jag raskt konstatera:
Defendern är ingen milslukare på motorväg (å f_n !?) hörselskydd bör finnas som standardutrustning för motorvägsfärd ! Kupeklimat finns i två lägen så här års, lite för kallt, och åt h_lvete för varmt ! (Det sistnämnda lär flickvännen uppskatta lika mycket som hon lär avsky det förstnämnda !)
Den drog 1,13 per mil i 100-110 (nån gång jag inte tänkte på det !) med dubbade vinterdäck. Helt okej siffror tycker jag ?
Jag kunde även konstatera mer positiva saker, såsom:
Jag fann snabbt en bekväm och vilsam ställning och var inte ett dugg trött eller stel efter mer än 4h i bilen ! Jag sitter förbaskat bra i den och älskar överblicken jag har där, för första gången tyckte jag inte en mötande XC90 såg ut som en XC70 på steroider, den var ju lägre än min !
Backspeglar man faktiskt ser bra i ! Även om man ser dubbelt i den högra vid de svindlande hastigheterna jag tvingades hålla för att hinna hem i rimlig tid !
Så på schemat nu då ?
Först av allt, försöka utröna varför kopplingen skrek så förbaskat när jag körde hem från jobb igår !? Den lät inget före det och det minskade för varje gång jag växlade på vägen hem ???
Behöver även hitta en duktig (gärna billig med Mr. Green ) verkstad här i SV.-Skåne då den inte fått nån service på strax över 2000 mil (!?)
Ja, den bakre balken har ingen färg, (om man nu inte räknar roströd som en färg ?) så den ska jag fixa ! (Går det att demontera den utan att riva hela bilen ???)
Lampgallerna fram, blästras och målas (rostiga).
Försöka hitta något vettigt tätningsmedel för takskarven !?
Men först av allt, en rejäl storstädning och en noggrann tvätt !!! Förra ägaren berättade han faktiskt hade tvättat den inför min ankomst ! (För tredje gången på 3,5 år ?!) Confused

Bilder kommer vad det lider, nu ska jag ut och lyfta hjulen av flaket !
Och om ni har några svar på mina frågor och funderingar här ovan är jag tacksam !

//Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Lite bilder är alltid trevligt !
Förutom att mitt militärhistoriska intresse gjort mig intresserad av terrängbilar så gjorde min 50-års tripp mig nyfiken på Land Rover Defender !
Fyra veckor genom Zambia, Zimbabwe, Lesotho, Swaziland och Sydafrika där vi bl.a. åkte just LR upp genom Sani Pass till Lesotho.
[attachment file=51473]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 03 22 18:48

Jaha, efter en hel frukost fylld med spydiga kommentarer över mitt bilköp så visade det sig att flickvännen ville ut och åka i nyförvärvet, så då fick jag gå ut och fixa bromsljuset först.
Lätt nog, ett kontaktbleck krökt i vänstra bakljuset som tydligen låg emot på "fel" ställe som fixade kortslutningen !

Och, under över alla under ! Hon GILLADE bilen !!! Fick t.o.m. provköra en sväng och det var knappt jag lyckandes få tillbaka ratten, sen åkte vi vidare med hennes tjat om att "får jag köra nu, får jag köra snart" ringandes i öronen !
Men hon tycker fortfarande det var ett dumt och onödigt köp !
Så chansen att vi dyker upp båda på körningen i Perstorp är stor !


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 03 23 18:40

CarlJohan & Wingren: Ja jag kan bara hålla med er, det värsta är att äldsta lillsyrran kom ner idag, och även hon är kritisk till mitt val av transportfordon !?
Samtidigt tycker flickvännen den är rolig att köra och jag har ett helsike att få tillbaks ratten sen jag väl lämnat den ifrån mig ! Men det riktiga "motivationseldprovet" kommer den dagen den yngsta lillsyrram kommer ner !!! Militantmiljövegetariantant eller vad hon nu är ? Hon har iofs tillbringat de senast veckorna med att kuska runt norra Bohuslän i deras gamla skrutt till bil, (ingen katalysator och läcker säkert olja med) bara för att hitta begagnade takpannor !? Så det får jag väl använda som motargument, med en Defender hade hon bara behövt köra ett lass !!!

Men jag och kärran växer snabbt ihop oss, var en sväng uppåt Revinge och kuskade en massa landsväg och mindre grusvägar både dit och dän, underbart !!! Får man möte är det bara att skumpa ut i vägrenen en bit så är det inga problem, parkera kan man göra på minsta smala sträckan om man vill, så länge diket inte är för djupt ! Och över backkrönen vid Häckeberga har man fri sikt numera med ! Nä, det här är bilen för mig !
Och som sagt, den är inte bara tidlös, den är SNYGG också !


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 03 29 18:59

Nu är jag förvånad, nästan lite chockad !
Var precis och tankade (för andra gången), räknat på pump och vägmätaren har kärran alltså bara dragit 8,78 l/100 km !? Shocked Iofs större delen småvägar med ca 80 km i snitt, men en hel del snabba rundor, till tippen (nice med flaket !) äffären och jobbet, t.o.m "vedbastun" har jag använt ett par/tre ggr !
Det tycker jag är jäkligt bra med tanke på vikten (bilens, inte min !) de grova däcken, den tveksamt strömlinjeformade karossen och inte minst med tanke på körglädjen med ett nytt fordon !


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Lite bilder får jag lägga in också:
Första klubbträffen, lätt terrängkörning utanför Perstorp 30/3 2014 med Gabbe vid ratten.
[attachment file=51484]

Lite nya pryttlar börjar trilla in efter innan första månaden gått:
[attachment file=51485]

[attachment file=51486]

En standar DCPU, inga extravaganser förutom lycktgaller fram och bak.
[attachment file=51487]

På Hallandsås turen 17/5 2014
[attachment file=51488]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 03 31 10:00

För att summera helgens träff i Perstorp:
TOPPEN !!! Mr. Green Både jag och Gabbe uppskattade träffen, gänget glada människor, terrängbanan och inte minst vädret !
Det var skoj att få prova på lite "lätt" off-road, nåja, vi kan väl notera att den värsta dynggropen inte var så lätt, för någon ! Men det var en mycket omväxlande och trevlig bana och vi kom in på en stark 2:a placering ! (I fastkörningen då alltså ! ) Men det fanns genast glada entusiaster som var villiga att dra upp oss ur gyttjan. EFTER fotografering naturligtvis ! Laughing
Dynggropar med mina smala däck är inte riktigt rätt miljö så efter det så höll vi oss i utkanten, men vi gav det några försök till med lite bättre fart och driv och kom igenom ! Very Happy Men framför allt den kuperade delen gillade vi både !!!
Vilka fordon !!! Ett rent nöje att puttra runt i över stock och sten !
Och Mad/Max ! Vill du se filmbeviset på kullens betvingande från "fel" håll så fick Gabbe en bra film på det !

Vi ser fram emot nästa träff !
//Ingemar & Gabriella


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

24/5 2014 var det dags att roa sig som "lättbärgare" på Ring Knutstorp:

[attachment file=51494]

Men före det skulle vi ta ett varv runt banan med domarna:
[attachment file=51495]

Nån elak jäkel berättade att de inte kunde ta tiden på oss, de hade ingen kalender !?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 06 19 19:55

Så, nu har vi varit iväg och hämtat ett taktält också ! Fick ta det hem på takbågarna fastspänt med spännremmar så efter midsommarfirandet ska det bultas fast istället.

Re: Presentation: Jag och min "nya" Defender !
Inläggav karlmark » 14 06 27 16:23

Igår kom så tältet säkert på plats efter många om och men, tillverkarens cc mått stämde inte med verkligheten ! Confused Och så visade det sig att skenorna på tältet naturligtvis inte är centrerade på plattan heller !!!
Så ett nytt par införskaffades och denna gången gick det som det skulle !

Ute på vägen med ett tält som sitter fast:

[attachment file=51502]

Idag är allt klart, borrat ur nitarna så stegförlängaren kan användas, ställt upp tältet med allt på plats och lärt känna konstruktionen så nu är vi redo att ge oss iväg !

Testtältresning på uppfarten:

[attachment file=51503]

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 14 06 30 20:35

Alla LR måste tydligen döpas, härmed är min det med !
Namnvalet blev "Pumba" ! Stor, klumpig och trög, men löser uppgiften likväl, och naturligtvis spelar det in att en av grundtankarna vid köpet var att nån gång rulla i Afrika ! Wink


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Dags för första natten i taktältet !
Premiären skedde på Hästveda efter en dag fylld av terrängkörning, tyvärr regnade det hela kvällen, natten och morgonen vilket gjorde att jag inte längre var så glad för mitt taktält då det rinner från taket ner i byxorna när man stårpå stegen och ska öppna/stänga tältet !

Men det var trevlig körning och en trevlig kväll ! Hemåt gick det i ständigt regnande.

[attachment file=51511]

[attachment file=51509]

[attachment file=51510]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Den 31/8 2014 skulle vi köra upp och hämta den flakkåpa som suttit på sen dess, i värsta regnovädret i Malmös historia !
Det tog oss mer än 2 h att komma förbi Malmö. ringvägarna låg bitvis under mer än 1 m vatten och vägarna var avstängda så vi fick kryssa oss genom hela staden istället.

Sen i oktober 2014 hände det grejor:

Flakkåpan nymålad och på plats under det för ändamålet införskaffade partytältet.
[attachment file=51530]

Defender Demister fungerar ! Inte de billigaste plastbitarna men värda sitt pris trots det.
[attachment file=51529]

Rock'n Treesliders montering pågår.
[attachment file=51531]

Här har den nya rostfria grillen kommit på plats också, bullbaren kom också på nu.
[attachment file=51532]

Sen i mitten av december var det dags för mig att köra upp till Strömstad för att köpa ett fullängds Hannibal takräcke för en STW. Det togs välplanerat hem på mina hemmasnickrade "hillie-billy" sidobrädor ! Ganska exakt 100 mil tur & retur över dagen, med tid för en snabbfika hos äldsta lillsyrran i Göteborg.
[attachment file=51533]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 01 26 11:40

Igår, (söndag 25/1) tänkte jag spendera dagen med lite "learning by doing" och för första gången göra servicen på Pumba själv.
Det gick "sådär" kan vi väl säga ! Confused

Allt var förberett, verkstadshandbok från Haynes, oljer och filter, verktygsväskorna fullpackade, oljesaneringsmatta, handtvätt och handskar var packade i bilen.
Först en rejäl runda som motorn blev riktigt varm innan jag körde in i vår gamla fabrik för att krypa under och lokalisera oljepluggen på sumpen, inga problem där (förutom 1/2 dl olja i ärmen) och sen var det dags att skruva av oljefiltret.
Konsulterade först boken innan jag kröp under igen för att skruva av det, där fanns inget filter !? Ut igen, studera och memorera bilden i boken, ner och under igen. Nä faen !? Inget filter denna gången heller ??? Shocked
Sen gick arbetsbelysningen itu så jag fick tillbringa en bra stund med att leta reda på en användbar skrivbordslampa som skulle kunna fungera istället (fördelen är ju att all olja hann ju verkligen rinna ur !), nåväl, försökte lokalisera filtret uppifrån, på HÖGER-sidan där boken säger det sitter, nej det fanns inte där heller !? Evil or Very Mad Nu börjar jag bli mäkta irriterad, verkstaden KAN ju inte ha missat filtret sist ??? Wink

Tur det numera finns surfmobiler ! Ringde Max för att få reda på att filtret sitter inte alls där det "ska" enligt Haynes !? Crying or Very sad På höger sida brevid sumpen enligt Haynes, på vänster sidan under turbon enligt Max !
Jag vågade inte tacka och avsluta samtalet innan jag verkligen fått bekräftat att det var där det satt.
Men det var just precis där de gömt det ! Very Happy

Så ca 6 h spenderades i en öde fabrik letandes efter oljefiltret, men då hann jag ju faktiskt med att byta oljan och båda filterna, smörja lite gångjärn och lite annat småfix också !
OCH ha ett par trevliga samtal med allas våran Max !

STORT TACK Max !!!

/Ingemar

P.S. Så nu får denna veckan spenderas med att försöka göra resten av servicen ! (Jag hör av mig igen om jag stöter på patrull Max ! Wink D.S.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Vintern 2014-15 hade jag turen att få lämna hela gamla Pergofabriken sen den stängt, största verkstaden ever !!!
Här görs det service.
[attachment file=51540]

Liksom monteras stödbågar på flakkåpan för takräcket !
[attachment file=51541]

Men ibland behövs det lyft, och då är det tur man känner Max !
Här får Pumba ny kromboll vänster fram då den som satt på vid köpet var väldigt porig (inte porrig, det är nåt helt annat !
Jag vet inte vad Peter gjort för fel, men det ser ut som han är skyldig till nåt !?
[attachment file=51542]

Så var både bågarna och takräcket på plats !
[attachment file=51543]

Och jäklar så bra det blev !
[attachment file=51544]


   
SvaraCitera
Sida 1 / 2
Share: