Pumba, DCPU 110 -04...
 
Notifications
Clear all

Pumba, DCPU 110 -04.

28 Inlägg
1 Users
0 Likes
70 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 03 05 21:13

Idag är jag ganska nöjd ! Har sen jag köpet Pumba för snart ett år sen haft honom hos Trygg Hansa för nästan 5000:- / år (helförsäkring).
Har nu länge tyckt att det är ganska onödigt med vagnsskadan, så jag har kollat runt bland bolagen och de flesta ligger mellan 4500 - 6000:- / år för halvförsäkring, så då borde jag nog vara ganska nöjd ändå !
Men sen råkade jag stöta på Mina Försäkringar som bolaget heter, de skulle enligt uppgifterna på nätet ha 2733:- om året och det verkar nästan för bra för att vara sant !? Jag ringde upp och kollade med dem och det visade sig att det var såklart inte rätt !
De ville bara ha 2500:- !!!

Kan tillägga att det var ganska trevligt när Insplanet och de andra ringde upp för att kolla om jag hade hittat nåt intressant hos dem under mina nätsökningar ! Wink

/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 03 28 21:20

Då var dagens övning till ända !
Med lyckat resultat:

(Ja bild saknas numera då jag plockat texten från det gamla forumet !)

Ni ser den stora förändringen väl ???
Pumba fick ny fördelningslåda från en disco ! På vägen hem var nog första gången jag överskridit gällande hastighetsbegränsning omedvetet !?

Ett STORT tack till Hunnebergas bästa Max !!!
Hur skulle distrikt Skåne klarat sig utan din expertis, din hjälp och inte minst din lyft ???
Såna killar växer inte på träd minsann !!!

/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 07 30 21:31

Det var länge sen jag uppdaterade här ! Confused
Till att börja med är säkringen lokaliserad, och bytad. Tiden står inte still längre !
Batteri nr 2 kom fram långt om länge, och sitter i !

Spridarkablaget och den läckande ventilkåpspackningen byttes för några veckor sedan ! !
Ett komplett radiopaket utannonserades här på forumet ! (Minder än 20 h senare hade det redan transporterats till Skåneland med klubbens välfungerande transportservice ! )
I måndags var jag en sväng upp till bästa Maxen i Hunneberga, plötsligt försvann främre ljuddämparen och ersattes av röret från baksätet och ljuddämparen förpassades till flaket !? Det gick av bara farten !
Igår snidades ett antennfäste till ! (Och idag vände jag allt upp och ner så jag slipper reta mig på de uppstickande skruvarna

Idag väntade jag förgäves på att få min "Mud Defender Roof Console", men det kliade fortfarande i fingrarna så x-ljusen letade sig från kofångaren upp till bullbaren, tanken var även att felsöka det vänstra som inte fungerar av någon anledning !?
Enkelt ! Med grillen av ser jag en lös kabelstump ! Med den fixad så fungerar det INTE !? (Ja, glödlampan är kontrollerad !)
Så jag fick trösta mig med att byta torkarbladen !
Väl hemma kliade det fortfarande, så antennen åkte på den med ! Aussie-stile !

Visst ser det bättre ut med x-ljusen på "rätt" plats ?

Jag är fortfarande inställd på att skruva takkonsollen på plats imorgon så kommer den inte då heller får jag väl blanka egr-ventilen istället !?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 08 15 09:45

I torsdags fick jag el- och antennkabel dragen upp till innerspegel av "Världens Bästa Max" !
(TACK Max !!! )
Sen åkte främre delen av innertaket på plats innan vi monterade den nya takkonsollen från MUD.UK där komradion och förstärkaren ska bo framöver !
Konsollen ser riktigt bra ut !
Jag ska bara lära mig ducka lite mer när jag hoppar in för att slippa bulor och blåmärken !

Igår hjälpte Gabbe mig hålla upp bakre sektionen så jag kunde sätta fast den !

Kan tillägga att ljudvolymen sjunkit ca 2 dB efter dämpning av stomljudet och isolering av taket !

/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 08 27 07:36

ABS:en fungerar äntligen igen, efter lite jobb hos Max, samtidigt kopplades komradion in så jag kan vara med i snacket på träffarna ! (Precis lagom till Höstturen också !)
Slutligen fick vi fixat så båda X-ljusena i fronten funkar igen !
Så tack vara världens bästa Max är äntligen den tyngsta posten avklarad !

Så lite på "to-do" listan är klart, men mycket återstår.

/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Re: Jag och min "Pumba"
Inläggav karlmark » 15 10 07 20:40

Ja nu har det varit lugnt på min & Pumbas front en tid, sen ABS:en kom i drift igen så har det monterats Ex-Tec snorkel (förbered med rör på baksidan till takel !) jag har förgäves försökt komma till rätta med den irriterat fladdrande p-bromslampan !
Men några bilder är ju alltid trevligt !

(Och de finns inte kvar såklart, men det kommer fler snart !)

Det har hänt en del sen vi möttes första gången för 1,5 år sedan !

/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

På väg hem från vår hojsemester i Kroatien i juni 2015 stannade vi till i södra Tyskland hos Gordiegears Europeiska representant och kikade på vad som skulle ersätta det Eesy Awn taktält jag hade.
[attachment file=51557]

Stilstudie vid sjökanten i Trelleborg.
[attachment file=51558]

Innertaket isolerat, främre delen.
[attachment file=51559]

Innertaket isolerat, bakre delen.
[attachment file=51560]

Och här sitter då takkonsolen på plats, här hamnade sen komradion som ni kan läsa om i de gamla inläggen här ovan !
[attachment file=51561]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

I mitten av september var vi iväg på en hösttur i Skåne-Halland-Smålands gränstrakter med lite off-road och lite älgsafari !
[attachment file=51600]

[attachment file=51601]

[attachment file=51602]

[attachment file=51603]

När vi ändå var uppe i Kungl. Hufvudstaden på hösten 2015 så passade det bra att hämta upp ett par Puma-stolar. Helt nya, förra ägaren had e bytat till sportstolar efter typ 10-20 mil ?
[attachment file=51596]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

4/2 -17 körde vi SLRK-dagen med temat "Från Vikingatid till Beredskapstid" med god uppslutning ! Det blev ganska körigt så jag hann bara med att ta en bild.
[attachment file=52513]

Pumba har även uppgraderat skodonen, Wolf fälgar pryder nu honom. (Smulan hjälper till med servicen !)
[attachment file=52514]

Även en rejält rymlig box på takräcket för diverse "bra att ha" hittade jag genom forumet i maj -17. (Sonja inspekterar lådan och monteringens säkerhet !)
[attachment file=52515]

[attachment file=52516]

En månad senare hade så äntligen ett Gordie Gear hittat upp på taket också !
[attachment file=52517]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Sista veckan i juni -17 bar det så av på vår första bilsemester !
En två veckors resa i Första Världskrigets spår i norra Frankrike och södra Belgien.

[attachment file=52529]

[attachment file=52530]

Douaumont Ossuary, Verdun, Frankrike
[attachment file=52531]

La Tranchee des Baionnettes (Bajonettgraven), Verdun, Frankrike
[attachment file=52532]

Minnesmärket för Fourth Australian Division, Bellenglise, Frankrike
[attachment file=52533]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Resan fortsätter...
En av många besökta Brittiska krigskyrkogårdar.
[attachment file=52538]

[attachment file=52539]

Tank Corps Memorial, Pozieres, Frankrike.
[attachment file=52540]

Ibland hade vi faktiskt sån tur denna regniga sommar att vi kunde äta frukost ute i solens sken !
[attachment file=52541]

När vi skulle av färjan hade någon följt reglerna !
[attachment file=52542]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Efter att jag bytt yrke så fick inte Pumba rulla så mycket han ville längre, husse tvingas köra servicebuss i veckorna och Pumba börjar bl alldeles grön på det förr så vita taket !
Pga låda och taktält får han inte längre plats i carporten så ett rejält garagetält införskaffades.
I januari -18 började bygget av Pumbas nya garage, efter en vecka med t.o.m för Skåne hårda vindar (från alldeles fel håll !) så var det tvunget att med grannens motorsåg och Pumbas draghjälp ta ner ett träd som hotade att falla rakt över nya tältstallaget.
[attachment file=52577]

Sen kom den Skånska vintern innan jag hunnit få över presseningen, drygt 1/2 m snö låg ganska lokalt över omgivningarna !
[attachment file=52578]

[attachment file=52579]

Så med vintern och jobbet i vägen dröjde det fram till vårens intåg före duken var på plats !
[attachment file=52580]

Och så snart den var på plats så ramlade ryckutjämnaren på veven av och det blev byte av bl.a. kylaren när den ändå var av:
[attachment file=52581]


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Kompis,

Du har glömt bilden på när Pumba måste hålla i tältet för att det inte ska flyga iväg...

Mvh, Mad/Max

[attachment file="DSC_7939.JPG"]


   
SvaraCitera
Sida 2 / 2
Share: