Älskade LandRover
 
Notifications
Clear all

Älskade LandRover

3 Inlägg
1 Users
0 Likes
93 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har funderat ganska mycket på vad det är som gör att man aldrig ger upp, utan ser alla problem som en utmaning. Har skruvat mycket i hela mitt liv med allt från elprylar, cyklar, mopeder, motorcyklar till bilar och lastbilar av alla slag. känslan och glädjen att få något trasigt att fungera eller få något som fungerar att gå bättre eller snabbare. Men för det mesta har det slutat på ungefär samma vis, skrot eller bara undanstoppat i något hörn i väntan på återvinning. När vi köpte vår första Land Rover, en Disco 1:a V8 1998 hade jag ju redan läst historian och skrivit framtiden på den bilen, Problem och ännu mer problem. Hade ju läst och hört och en massa om "hur dåliga Engelska bilar är" "Lucas som uppfann mörkret" "1800tals fabriker" och så vidare. Måste erkänna att det gav lite sporre. Om det nu är så illa så måste det ju finnas möjligheter att göra förbättra. Och så blev det (tackar min fru som var den kraft som gjorde att vi bjöd in Discon i familjen). Minns än idag när jag hämtade bilen 25mil hemifrån och första milen jag körde. Vilken bil och vilken motor! Hela känslan av att allt satt löst men ändå någon inre trygghet att här snackar vi kvalitet och slitvarg! Resan hem var ren glädje och spänning. Kommer ihåg när jag kom hem att jag bara stod och log och njöt av den enkla med så genomtänkta designen.
Disco 1:an tog oss på både långa och korta turer i alla väderförhållande. Bästa minnet är när vi kommer till Lindvallen och det har snöat mycket och snöar för fullt och vi ska svänga upp för en ganska brant back till ett stugområde och vår stuga. Minns att det står tre, fyra bilar i korset där vi ska upp. Det är (fyrhjulsdrivna) bilar från tyska tillverkare och en svensk som har försökt sig på backen, men misslyckats. Där kommer vi i en betydligt äldre och omodern bil och klättrar upp för backen utan ens slira en millimeter. Tänkte när vi kom fram till stugan om man skulle köra ner igen och fråga om bärgningshjälp, men jag höll mig.
Uppgraderingen till en Disco 2:a 2001 blev naturlig. Denna med TD5 motorn och luftfjädring. Helt fantastisk komfort med skinnklädsel och all lyx (på den tiden). Vilket sound i motorn! och vilken oxe till att dra! Helt makalöst! Denna kärlek tog oss runt hela landet, från söder till norr och även runt adriatiska havet. Vilken bil! Tyvärr dog den på grund av bristfällig service utanför Tappernöje i Danmark. främre kardanaxeln släppte i 120km/h och vispade sönder växellåda, fördelarlåda och lite annat. Efter bärgning hem till Sverige fick jag med dåvarande kunskap om bilen, och brist på plats och tid med stor sorg i själen sälja bilen. Känslan i familjen när man pratar om just denna bilen och minnena kring den är något som jag vet att vi inte hade känt med något annat bilmärke. Så är det bara.
Gick tyvärr ganska lång tid innan vi hittade en ny familjemedlem. Saknaden fanns där liksom hela tiden. Tillslut dök den upp. En Range Rover Classic 1985 i superskick. V8:a, stora mjuka säten och ingen stoppning för att dölja vägbuller. Bara som en stor och varm famn. Helt underbart att ligga i 80 på E:6 och lyssna på alla ljud som dyker upp i det mjuka mörka mullret från V8:an. Många underbara turer med och utan husvagn kändes det som att vi ville tillbaka till något nyare. Rangen såldes till äldre mekaniker som lovade att ta väl hand om henne.
Vi var nu överens om att hitta en Disco 2:a. Och det gjorde vi! En slimmad och ganska enkel modell. Vi såg direkt att denna har inte fått någon kärlek på länge, så det var ganska klart redan vid första ögonkastet. (man kan liksom nästan ser i huvudljusen hur våra käraste mår, och denna var inte lycklig). Märktes redan på vägen hem. Lampor som säljaren sa inte fungerade, började fungera och hela bilen liksom sjöng för oss.
Många justeringar och förbättringar har vi gjort. Har även vid flera tillfällen utmanat henne på riktigt. I terräng med lågväxel där det är svårt eller nästan omöjligt att ta sig fram till fots har vi låtit bilen finna sin natur. Och vilken skapelse! Alla vibrationer, ljud och annat som man upplever på landsväg är som bortblåst. Här är allt tajt, exakt och fruktansvärt starkt.
Ser fram emot många utmanande och äventyrliga turer tillsammans!
Jag jobbar sedan 15 år som teknisk säljare inom lastbilsbranschen, och jag ser många likheter med vår Disco vilket är väldigt kul. Rejäla smarta och enkla lösningar som håller år efter år.
/Familjen Pommer


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Härlig berättelse om erat LR-liv ! 🙂
/Ingemar


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Trevlig läsning! Extra roligt att ni funnit "hem" i en Discovery 2! "Världens bästa bil!" Vi har avverkat ca 50 000 mil i våra D2 de senaste 12 åren!


   
SvaraCitera
Share: