Notifications
Clear all
Sökresultat för: EKA
# | Inläggets titel | Resultat info | Datum | Användare | Forum |
Verkstad Borås, Jönköping | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Övrigt snack | |
Någon som kan rekommendera någon bra verkstad eller mekaniker i närheten av Ulricehamn, Borås, Jönköping? (Har en RRS 2012 som inte svarar på startknappen) | |||||
P38 köpes | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Köpes | |
Min Defender känner sig lite ensam och skulle vilja göra bekantskap med en trevlig P38:a. Så om du funderar på att sälja din (gärna en 4,6 V8), så hör av dej. | |||||
Sv:: Tips på verkstad på Gotland | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
PGs brukar hjälpa mig då min numera risiga P38 behöver lite omvårdnad, låsa upp felkoder eller andra skojiga saker som verkstaden och mekanikern blir överlyckliga av få ta del av. Någon annan verkstad på ön tror jag inte finns, inte om det gäller lite mer avancerade typiska Landrover /Range Rover fel, eller större service. Så PG kan åtminstone jag varmt rekommendera! | |||||
Sv:: söker utbytesmotor 200tdi | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 | |
om det är kamremshaveri borde det räcka med att renovera toppen och ev. byta en del stötstänger... men har dålig koll på nån som renoverar toppas i din del av landet!! men ska kolla men en bekant i dina krokar... har väl gått att byta ut kamremmen mot en sats med kugghjul... men osäker på om dom säljs fortfarande... | |||||
Sv:: Generator?samt 15 fel på llDgap | 0 Relevance | 2 månader sedan | Peter Segeblad | Discovery 4 (2009-2016) | |
"Har du studerat de manualer och elscheman som länkas ovan? Mycket av det du undrar besvaras i dem." Elschema är något jag inte lärt mig när det gäller bilar 😞 "Kan du länka till YT videon du hänvisar till?" Letat hittar ej...då det var del i en filmen, men du bekräftade att motorn inte kan gå om abs är urkopplad, tack "T.ex. att bromsservot inte har någon brytare utan den brytare det pratas om är den vid bromspedalen (som jag tror du bytt redan?). Så här står det i manualen om den:" bytt och prvat med 2 nya utan resultat. Har 2 nu som ligger på hyllan 😆 "Kan du posta alla felkoder, klipp in direkt från IID tool så alla detaljer kommer med." Finns nu nedan avskrivna utan datum... Today my car showed 12,2 again... ( new original alternator is mounted and lin cable has voltage), some days it is showing 14,3V and some new codes but this is what I normaly get, when I try to crank my motor. ABS- brake module 1fault. U0100-00-lostcommunication with engine contro modue/powertraincontrolmodule'A'(A8) ATCM-Terrain Response 1 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28) BCM- body Control 2faults. B1B33-87 -Taret identification transfer -Bus signal/massage failure- missing a massage (2A) U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) DDM -driver door 1 fout. Have seen this one before, comes and goes (ignored by me). B1163-15 -LEFT mirror heater output-General electrical failure- circuit short to battery open(2B) GSM-Gear Shift 1fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?second) IPC-Intruent Pack 1 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?third) PBM- Parking Brake 3 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28) (same as above?second) U0402-00- invalid data received from transmission control module (28) U0401-68- invalid data received from engine control module/powertrain control module- Algorithm based failure- event information (68) (PCM- Engine Disel 3.0. 1fault. Did not appear this time) RLM-Suspension 1 faults. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?fourth time) TCCM- TransferCase. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28) (same as above?third) TCM- transmission 8spd 1fault. U0100-63- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'- Algorithm based failure- circuit/component protection time out(AA) Normaly after I cleared all the faults one fault is still needed to be cleared PCM- Engine Disel 3.0L P0700-00- transmission control system (malfunction indicator lamp request)(2A) After all faults are cleared the car drives fine and no faults comes back while it is running. But, if the car stay for approximately 2min we have the same problems again, hard to start, tiny crank and all the fauls are back.Starter works good when I bypass the starterrelay., ALL FUSES ARE GOOD, All lamp works, bought 2 new brake foot contactors (blue), bought new ground (down right side), tried with start cables to do better ground around engine, disconnected ABS modul contact no crank at all, NOTHING I do gives me a clue but my thoughts go to my new alternator- to that lin cable that goes to the ECU behind that big battery, change the ECU? Very expensive if it is not the issue, but it shows irregularity with my alternator and the voltage. ( started the engine estarday after the battery had been under load and it showed 12.2V when the car was started) Any suggestions of what to do? This summer the car received new (Throttle Body with Motor), right manifold, 2 new front air suspension after they both exploded, and new return line-s for the disel (it leaked) Ska jag satsa på en ny ECU bakom batteriet, kostar nu ca 1000 pund + moms mm så blir det en dyr resa om detta inte är felet. Vad tycker ni att det pekar på? Eller prova något och hur? När detta blir löst så kommer jag med ngt gott till den/dem som hjälpt mig... | |||||
DO-val Dalarna | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Dalarna | |
Hej medlemmar i Dalarna. Här kommer en liten påminnelse om val till distriktsombud för Dalarna i Svensk Land Roverklubb. Som ni sett tidigare i vår tidning RoverLand så håller vi valet den 2/9, och samlas på parkeringen vid Biltema i Borlänge kl. 11.00. Vi kommer köra en repris av förra året och ta oss till Stockgropens fäbod där vi genomför valet. Efter valet kommer det bjudas på grillad korv och dryck. Har ni förslag på distriktsombud eller är ni intresserade att vara distriktsombud så tveka inte att höra av er om ni undrar vad det innebär att vara DO. Mvh Johan Eriksson 070-258 48 12 | |||||
Sv:: Smörja mekanismen för vindrutetorkar | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Ninety & OneTen (1983-1989) | |
Japp! Precis som du skrev så räckte det med att smörja axlarna utifrån. ? | |||||
Sv:: Smörja mekanismen för vindrutetorkar | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Ninety & OneTen (1983-1989) | |
Fick du till det? mvh. Ray.S. | |||||
Sv:: Smörja mekanismen för vindrutetorkar | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Ninety & OneTen (1983-1989) | |
Ibland är det inte så illa som man tror. Jag har ägt ett flertal bilfabrikat där torkarna börjat gå trögt. Inte säkert att metoden fungerar på just din bil, men jag har smörjt axlarna söm torkarna sitter i, med WD-40, eller liknande. Axlarna går ju genom en bussning , och där blir det så småningom torrt och korroderat. I ditt fall skulle jag prova innan jag river instrumentbrädan. Hade samma fel på min seriebil förra året. mvh- Ray.S. nr. 86. | |||||
DO-val Dalarna | 0 Relevance | 3 månader sedan | Johan Eriksson | Dalarna | |
Hej medlemmar i distrikt Dalarna! Då är det åter dags för val av distriktsombud. Vi samlas lördagen den 7/9, kl. 11:00 på parkeringen vid Biltema i Borlänge. Därifrån tar vi oss lite söder om Borlänge, till ett ställe där det kommer bjudas på grillad korv med dryck. Som jag skrev i tidningen Rover Land så har jag efter många funderingar bestämt mig för att lämna stafettpinnen vidare efter ett flertal år som distriktsombud. Det har varit en ärofylld uppgift och jag vill passa på att tacka er medlemmar för allt stöd jag fått som DO! Ni har varit fantastiskt hjälpsamma! Om du har några förslag på DO eller undrar vad det innebär att vara DO så tveka inte att höra av dig. Mvh Johan Eriksson distriktsombud Dalarna Tel. 070-258 48 12 | |||||
Ärlig Discovery 3 aut köpes, helst i söder om Jönköping. | 0 Relevance | 3 månader sedan | Max Wollenberg | Köpes | |
Hej på er! Du som är trött på "bästa priset" kompisar på Blocket och råkar ha en Disco 3:a stående, fortsätt läsa nedan. Jag letar för bekants räkning efter en D3:a, diesel med automatlåda. Helst tidig utan partikelfilter. Den ska i huvudsak användas som dragbil. Vi kan betala ganska bra om rätt bil dyker upp. Många mil inget problem, men vill inte börja med att byta kamrem eller bärarmar. Svetsa rost utgår också, då vissa är rätt dassiga i trösklarna nu. Utan takluckor är att föredra, men inget måste. Lacken kan se ut hur som helst (vanligt att klarlacken släpper), men insidan får gärna vara någorlunda fräsch. Tack för att du tog dig tid att läsa annonsen! Mvh, LR Doc Max (noll sju tjugo åttio tjugo åttio) | |||||
⚠️ Oil level monitor system fel - är vår Road Trip dömd? | 0 Relevance | 4 månader sedan | MrMittens | Discovery 4 (2009-2016) | |
Hej! Vi är precis igång på en liten 100 mils roadtrip och vi får denna varning. ⚠️ Oil level monitor system fault Meddelandet försvann när vi stannade bilen och startade igen och såg det inte sen på resten av dagsetappen på en timme. Kollar jag oljetrycket så står det på Max av någon anledning. Kanske behöver vänta längre efter att bilen varit igång. Oljan byttes senast i höstas så även om det inte är optimalt så borde det ju knappast vara något problem? Har inga synliga oljeläckage. Jag får blandade resultat när jag använder googlar på problemet. Är detta bara en sensorvarning eller ska jag avboka roadtripen / åka och hyra en Toyota? Den enda vettiga LR-mekanikern i mitt område av Sverige är på semester eller fullbokad i alla fall. Någon som upplevt detta tidigare? Vad skulle du göra? Tacksam för alla råd! Attachment : IMG20240803171631.jpg | |||||
Sv:: En andra bil till ny-entusiast | 0 Relevance | 9 månader sedan | Tony Ax | Köpes | |
@5299 hej Håkan! ja, med freelandern så får man en betydligt nyare sådan för typ samma pris... inte för att åldern i sig är viktig för mig (nästan tvärtom, men jag tänker även säkerhetsfunktioner för barn, barnstolar etc. inte min primära användning men bör vara säker för barnen tänker jag 🤣 ) det är ju dock något med discovery som gör att det pirrar i magen... om än lite mer än vad jag egentligen vill betala för den så tycker jag denna är superfin (). såklart baserat på bilderna etc. noll koll på liksom alla grejer ni nämner runt dessa bilar. som exempel, något som är närmre min prisklass är denna freelandern (). förstår att jag inte jämför äpplen liksom. eller en super cool 3-dörrars, igen närmre prisklassen jag har i budgeten för detta du får hojta till Håkan om du vill avlasta något någongång till någon som absolut inte kan meka med dom än (men vill lära sig) och redo att ta sig en ocean över huvudet 🤣 | |||||
Smörja mekanismen för vindrutetorkar | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Ninety & OneTen (1983-1989) | |
Hej. Torkarbladen har gått saktare och saktare när man kör dom för att nu stanna helt. Finns det nåt vettigt sätt att komma åt att testa med smörjning utan att riva ut hela panelen som vid byte av motor? Mvh johnny | |||||
Defender 110 Crew Cab | 0 Relevance | 1 år sedan | Tobias Vahlne | Säljes LR, RR och SLRK-relaterat | |
Hjälper en bekant med genuint Land Roverintresse att sälja en Defender. Bilen är från 2013 och har gått 13.600km. Se bilderna för att få en första uppfattning. Prisindikation strax under 400 000 kr. Alla frågor tas direkt med ägaren, Per Josephson, 070 9207777. Mvh Stefan |